استفاده از روش وقفه، در مسائل تغذیه ای بچه ها

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، این روش در حقیقت نوعی تنبیه است. وقتی کودکی رفتار منفی از خود نشان داد (به رغم این که قبلاً برایش توضیح داده شده و از وی خواسته شده که چنین رفتارهایی را انجام ندهد)، برای مدتی کوتاه و معین از یکی از خواسته ها یا

استفاده از روش وقفه، در مسائل تغذیه ای بچه ها

نویسنده: دکتر عباس عطاری

این روش در حقیقت نوعی تنبیه است. وقتی کودکی رفتار منفی از خود نشان داد (به رغم این که قبلاً برایش توضیح داده شده و از وی خواسته شده که چنین رفتارهایی را انجام ندهد)، برای مدتی کوتاه و معین از یکی از خواسته ها یا نیازهایش محروم می شود. مثلاً:

الف- برای کودک توضیح داده می شود که ما (والدین) دوست نداریم موقع غذا خوردن قاشق غذا را پرت کنی و این کار خوبی نیست، ما این حرکت را دوست نداریم .

ب- پس از این توضیح چنان چه آن رفتار تکرار شد، بهتر است به وی تذکر داده شود که اگر دوباره این کار را کردی باید از سر سفره بلند شوی و به اتاق خودت بروی (یا اتاق دیگری که در نظر گرفته شده است و یا حیاط در صورتی که هوا خوب باشد و خطری برای کودک وجود نداشته باشد).

ج- به محض تکرار رفتار منفی دست کودک را می گیریم (بدون عصبانیت) و با مهربانی وی را به داخل اتاق مورد نظر هدایت می کنیم و توضیح می دهیم: به علت این رفتارت باید یک دقیقه داخل اتاق بمانی . باید اتاق یا مکانی را انتخاب کرد که در آن کودک دسترسی به مواد غذایی نداشته باشد (در مورد رفتار غذا خوردن)، روشن باشد، تهویه و هوای مناسب داشته باشد، محیط آن ترسناک نباشد و مکان امنی برای کودک باشد.

د- پس از این مدت وی را به سر سفره بر می گردانیم.

ه- در صورت تکرار، مجدداً وی را با همان توضیح به داخل اتاق هدایت می کنیم ولی این بار به جای یک دقیقه 3 یا 5 دقیقه در نظر می گیریم. هر بار تکرار منجر به طولانی تر شدن زمان وقفه (Time out) می شود، به طوری که کودک ممکن است آن وعده ی غذایی را از دست بدهد و به ناچار تا وعده ی غذایی بعدی گرسنه بماند.

باید توجه داشت که روش های محروم کردن کوتاه مدت کودک از یک نیاز یا خواسته (مثل غذا، اسباب بازی، تماشای تلویزیون، بازی با دوستان، رفتن به پارک و غیره) بر حسب مورد فرق دارد و بدون خشونت و عصبانیت انجام می گیرد، توضیح کافی در مورد آن از قبل داده می شود، بلافاصله بعد از انجام رفتار منفی محرومیت اِعمال می شود و این تنبیه باید از زمان های خیلی کوتاه شروع شود و در اِزای عدم انجام آن رفتار منفی، کودک مورد تشویق (حداقل کلامی) قرار گیرد.

منبع مقاله :

عطاری، عباس؛ (1387)، اختلالات تغذیه ای (مسائل رفتاری تغذیه در بچه ها)، تهران: نشر قطره، چاپ اول

منبع: راسخون

به "استفاده از روش وقفه، در مسائل تغذیه ای بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از روش وقفه، در مسائل تغذیه ای بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید