اسطرخی عروس شاه جهان

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، اسطرخی نگین گردشگری شیروان است، روستایی زیبا در دامنه کوه شاه جهان که محبوب گردشگران است.

اسطرخی عروس شاه جهان

وبلاگ مهدی آبادانی : روستاگردی گزینه ای مجذوب کننده برای تعطیلات نوروز است خصوصا کسانی که در شهرهای دور از زادگاه خود ساکنند و در ایان نوروز به منطقه خود سفر می کنند . روستاگردی علاوه بر لذت و آشنایی با فرهنگ بومی مردم باعث رونق مالی روستاها نیز می شود .یکی از روستاهای پیشنهادی ما برای نوروزگردی اسطرخی است.

این روستای زیبا در 28 کیلومتری جنوب شهر شیروان و در دهستان گلیان واقع شده است، مکانی که در دره ای نسبتا ژرف قرار گرفته و رودخانه ای از وسط آن می گذرد. این رودخانه روح نواز که از چندین چشمه کوچک و بزرگ تشکیل شده و پس از طی مسافتی کوتاه به آبشاری زیبا و بلند تبدیل شده و آب آن از ارتفاع 20 متری به ته دره سرازیر می شود؛ هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.

این آبشار که در بین اهالی به آبشار شارشار معروف است، بلندترین آبشار منطقه محسوب می شود و اطراف آن یکی از منطقه ها ییلاقی و بسیار سرد در تابستان به شمار می رود.

روستای اسطرخی که در دامنه های شمالی کوه های شاه جهان شیروان واقع شده است، در مسیر دسترسی به این آبشار، توریستان را به غارهای طبیعی و زیبایی رهنمون می کند؛ غارهایی چون غار گلیان که از جمله دیدنی های مشهور شیروان محسوب می شود.

مجموعه این زیبایی های طبیعی، این روستای دارای هزار نفر سکنه مهربان و صمیمی را به یکی از مجذوب کننده ترین منطقه ها توریستی خراسان شمالی بدل کرده و با وجود اینکه کمتر از سایر منطقه ها توریستی این استان معرفی شده اما همه ساله هزاران توریست را به خود جذب می کند

دامنه شرقی و غربی روستای اسطرخی را درختانی انبوه فرا گرفته که بیشتر حالت جنگلی دارد و علاوه بر این در حدفاصل سرچشمه و آبشار تک درختی کهن و تنومند از گونه سرو کوهی وجود دارد که محیط ساقه آن حدود پنج متر است و طول عمر آن به بیش از 600 سال می رسد.

مجموعه این زیبایی های طبیعی، این روستای دارای هزار نفر سکنه مهربان و صمیمی را به یکی از مجذوب کننده ترین منطقه ها توریستی خراسان شمالی بدل کرده و با وجود اینکه کمتر از سایر منطقه ها توریستی این استان معرفی شده اما همه ساله هزاران توریست را به خود جذب می کند.

البته از آنجا که شهرستان شیروان از سکونت گاه های اولیه قوم پارت به شمار می آید و دارای پیشینه کهن تاریخی است، روستای اسطرخی در نزدیکی سکونت گاه شیروان نیز روزگاری منزلگاه پارتیان بوده و به یقین چند هزار سال پیش نوای سم ستوران پارت ها با صدای آبشار این روستا درهم می آمیخته است.

اسطرخی یکی از روستاهای هدف توریستی است که در شهرستان شیروان استان خراسان شمالی واقع شده است. اسطرخی در 45 کیلومتری جنوب شهر شیروان و 93 کیلومتری بجنورد (مرکز استان خراسان شمالی) واقع شده است. شغل بیشتر مردم این روستا کشاورزی و دامپروری است.

منبع: توریسم آنلاین

به "اسطرخی عروس شاه جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسطرخی عروس شاه جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید