بلندترین قله های ایران کدامند؟

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، ایران برای گردشگران با سلیقه های مختلف ایدئال ترین سرزمین است. هم شهرگردها، هم علاقه مندان به تاریخ گردی، هم کویرنوردها، هم جنگل نوردها، هم دره نوردها و هم کوه نوردها می توانند در شهرهای مختلف ایران سفرهایی باب طبعشان داشته باشند. اگر شما هم اهل کوهنوردی هستید و می خواهید بلندترین قله های ایران را بشناسید با ما همراه شوید.

بلندترین قله های ایران کدامند؟

دماوند؛ بلندترین قله ایران و خاورمیانه

بعید است بین ایرانی ها کسی نام دماوند به گوشش نخورده باشد. مخصوصا شعر بهار درباره دماوند که می گفت: ای دیو سپید پای در بند/ ای گنبد گیتی ای دماوند در دوران مدرسه همه مان را با بلندترین قله ایران و خاورمیانه آشنا نموده است. دماوند بلندترین قله آتشفشانی آسیا هم هست و کوهنوردان بسیاری هستند که آرزوی صعود به این قله بی نظیر را دارند. دماوند 5610 متر ارتفاع دارد و عمرش را حدود 38500 سال تخمین می زنند.

اگر قصد صعود به دماوند را دارید خوب است بدانید این قله چهار راستا اصلی صعود دارد و 7 جانپناه و پناهگاه در این راستاهای اصلی ساخته شده است. شهرهای دماوند، آمل و تهران به ترتیب نزدیک ترین شهرها به قله دماوند هستند.

مشاهده هتل های تهران و هتل های آمل در وبلاگ مهدی آبادانی تریپ

علم کوه، دومین قله مرتفع ایران

علم کوه با 4850 متر ارتفاع دومین قله بلند ایران است. علم کوه 4 راستا صعود دارد و برای صعود از برخی راستاهای علم کوه حسابی حرفه ای و اهل سنگ نوردی و صخره نوردی باشید. چون این کوه از این نظر فنی ترین و سخت ترین کوه ایران است و در مقام جهانی جایگاهی مثل قله کی 2 را دارد. کی2 بعد از اورست بلندترین قله روی زمین است.

راستا جبهه جنوبی ساده ترین راستا و راستا جبهه شمالی با دیواره ای به طول 650 متر دشوارترین راستا صعود به قله است. کلاردشت مازندران، پراچان و طالقان نزدیک ترین شهرها به علم کوه هستند.

قدم قدم تا کوهنوردی حرفه ای

مشاهده هتل های کلاردشت و هتل های طالقان در وبلاگ مهدی آبادانی تریپ

سبلان، سومین قله بلند ایران

سبلان در استان اردبیل با 4850 متر ارتفاع سومین قله بلند ایران است. دامنه های این کوه به خاطر وجود آبگرم های طبیعی گردشگران بسیاری را جذب می نماید؛ تابستان ها به خاطر طبیعت زیبا و عشایرش و زمستان ها به خاطر پیست اسکی آلوارس همواره مورد توجه قرار می گیرد.

برای صعود به این قله سه راستا وجود دارد. راستا شمال شرقی رایج ترین راستا است که در ماه های گرم سال می توانید چند ساعته از این راستا به قله صعود کنید. اگر به این قله صعود کردید، تماشا دریاچه زیبایی که بالای قله وجود دارد صعودتان را متفاوت تر خواهد نمود. اردبیل و مشگین شهر نزدیک ترین شهرها به سبلان هستند.

مشاهده هتل های اردبیل و هتل های مشگین شهر در وبلاگ مهدی آبادانی تریپ

تخت سلیمان، یکی از بلندترین قله های ایران

قله تخت سلیمان در استان مازندران قرار گرفته است و جالب اینکه قله ای با همین نام در منطقه بلوچستان پاکستان هم وجود دارد. قله تخت سلیمان ایران با 4659 متر ارتفاع یکی از مرتفع ترین قله های ایران است و بسیاری از کوهنوردان این قله را برای صعود انتخاب می نمایند. در منطقه علم کوه و تخت سلیمان سه جان پناه ساخته شده است که دو تای آن ها به خاطر حجم برف در زمستان عملا قابل استفاده نیستند.

از آنجایی که قله تخت سلیمان با کوه های اطراف مرتبط است، برای صعود به این قله راه های بسیاری وجود دارد. که در سه راستا اصلی جنوبی، شمالی و غربی قرار می گیرند. کلاردشت از نزدیک ترین شهرها به قله تخت سلیمان است.

کجا و چگونه کوهنوردی کنیم؟

قله هزار، قله ای در کوه های مرکزی ایران

قله هزار، بلندترین قله کرمان است و ارتفاعش 4501 متر تخمین زده شده است. این کوه چهارمین کوه بزرگ ایران و مرتفع ترین قله در جنوب کشور به شمار میرود. طبیعت کوه هزار بی نظیر است و به خاطر هزارنوع گیاهی که پوشش گیاهی اش را تشکیل می دهند کوه هزار نامیده شده. راستا اصلی صعود به قله هزار جبهه شمالی آن و از تپه ای مشرف به آبشار زردرود است. اگر قصد رفتن به این قله را دارید بهتر است ماه خرداد را انتخاب کنید تا صعود امن تر و بهتری داشته باشید.

روستای باب زنگی، مرتفع ترین منطقه مسکونی ایران، هم در این کوه ها قرار گرفته. و مردمش در تمامی ماه های سال در آن اقامت دارند. شهر کرمان برترین شهر برای دسترسی به این قله است.

مشاهده هتل های کرمان در وبلاگ مهدی آبادانی تریپ

منبع: اسنپ تریپ

به "بلندترین قله های ایران کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلندترین قله های ایران کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید