تمیزترین کشور های دنیا

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، دو دانشگاه کلمبیا و ییل، شاخص عملکرد محیط زیست را در میان 140 کشور دنیا آنالیز کردند. شاخص عملکرد محیط زیست به آنالیز 25 فاکتور زیست محیطی از کیفیت آب و هوا و تنوع محیطی گرفته تا مقدار استفاده از آفت کش ها می پردازد. در لیست زیر بهترین کشورها از لحاظ شاخص عملکرد زیست محیطی در هر یک از 6 منطقه دنیا انتخاب شده است.

تمیزترین کشور های دنیا

سوئیس

پنجمین کشور مرفه دنیا از لحاظ سرانه فراوری ناخالص داخلی، تمیزترین کشور دنیا نیز به شمار می رود. امتیاز سوئیس در 8 شاخص زیست محیطی شامل بهداشت و کیفیت آب، سلامت جنگل ها و استفاده از آفت کش ها 100 است، این کشور تنها در شاخص های کشاورزی نمره کامل را کسب ننموده و باعث شده در مجموع امتیاز 95.5 را به دست آورد.

سوئد

امتیاز سوئد در رابطه با شاخص هایی بالاست که به طور مستقیم با سلامت انسان در ارتباط هستند. این کشور دارای سطح پایین آلودگی هوا، چشمه سارهای آشامیدنی بکر و سطح پایین سرانه در انتشار گازهای گلخانه ای است. 9 میلیون سوئدی در حالی که با دقت فراوان به حفاظت از جنگل های شان مبادرت نموده و از لحاظ مدیریت جنگل ها امتیاز کامل را کسب نموده اند، اما در زمینه حفاظت از منطقه ها دریایی به شدت ضعیف عمل نموده و تنها امتیاز 26 را کسب نموده اند.

نروژ

نروژ که سومین کشور ثروتمند دنیا است از لحاظ شاخص های کیفیت آب، بهداشت و سطح ازون و ذرات موجود در هوا امتیاز کامل را کسب نموده است. این بدان معناست که احتمال کمی وجود دارد تا مردم نروژ به بیماری های تنفسی مبتلا شوند. افزون بر این، با وجودی که 98 درصد از برق مورد احتیاج این کشور به وسیله نیروگاه های آبی تامین می گردد، اما سکوهای نفت دریایی آن به اندازه قابل توجهی گازهای گلخانه منتشر می نماید.

کاستاریکا

اقتصاد کاستاریکا متکی بر صنعت اکوتوریسم بوده و به همین علت این کشور توجه زیادی به مسایل زیست محیطی خود دارد. این کشور آمریکای مرکزی در جایگاه پنجمِ لیست دنیای محیط زیست قرار گرفته است. کشور کاستاریکا به مبارزه با فرسایش جنگل ها اقدام نموده که در کشورهای آمریکای لاتین به وفور رخ می دهد. برترین امتیاز کاستاریکا در آلودگی هوا، تغییرات آب وهوایی و مبارزه با جنگل زدایی است.

کلمبیا

رفاه نسبی کلمبیا وابسته به حاصلخیزی زمین هایش برای کشاورزی، به خصوص برای کشت قهوه و گل بوده که عایدی صادراتی آن را تشکیل می دهند. این کشور آمریکای جنوبی در زمینه زمین های زراعی بیشترین امتیاز را کسب نموده است.

نیوزیلند

این کشور کم جمعیت که به محیط زیست خود توجه زیادی دارد، بهشت طبیعت گردها است. امتیاز نیوزلند در رابطه با شاخص های آب و کیفیت هوا تقریباً نزدیک به 100 بوده، اما صنایع و تجهیزات این کشور آلاینده هستند و بیشتر از سهمیه مجازشان گاز دی اکسیدکربن فراوری می نمایند.

ژاپن

مردم ژاپن در میان سایر کشورهای دنیا بیشترین اندازه امید به زندگی را دارا هستند، علت این امر می تواند زیرساخت های بهداشتی بسیارعالی آن، اجتناب از استفاده از کودهای شیمیایی و سطح نسبتاً پایین آلودگی هوای این کشور باشد. هم چنین ژاپن در زمینه محافظت از جنگل، امتیاز کامل را کسب نموده است. با این وجود، ژاپن در مقایسه با کشورهای همسایه خود که امتیاز 88.8 را از لحاظ صید ماهی سواحل دریا دارند، امتیاز 81.6 را گرفته است.

آلبانی

آلبانی نیز مانند همسایگان اروپای شرقی خود، هیچ امتیاز برجسته ای از لحاظ شاخص های زیست محیطی ندارد. اما عدم صنعتی بودن این کشور مانع از آلودگی های شدید ناشی از صنعتی شدن شده است. صنعتی نبودن آلبانی باعث شده تا این کشور از لحاظ انتشار گازهای گلخانه ای و برای سطح پایین ازون در هوا امتیاز بالایی را کسب کند. با این حال سوزاندن چوب موجب آلودگی هوای آن شده است.

قبرس

این جزیره 800 هزار نفری در شرق مدیترانه، در زمینه هر دو شاخص بهداشت و کیفیت آب امتیاز کامل را کسب نموده است. اما قبرس از لحاظ عرضه آب دچار مشکل بوده و آب زیرزمینی آن نمکی است. افزون بر این، امتیاز این کشور از نظر حفاظت از زیست گاه های طبیعی و انتشار گازهای گلخانه ای پایین است.

موریس

این جزیره نسبتاً مرفه که با جمعیت 1.3 میلیون نفر در هزار و 200 مایلی ساحل شرقی آفریقا در اقیانوس هند واقع شده است، از لحاظ شاخص های بهداشت محیط زیست، امتیاز بالای 97.7 را کسب نموده است. در حالی که امتیاز میانه کشورهای همسایه اش در جنوب صحرای آفریقا 44.5 بوده. موریس که از لحاظ کیفیت آب آشامیدنی، زیرساخت های بهداشتی و پاکیزگی هوا رقیب کشورهای اسکاندیناوی بوده، اما اندازه سرانه انتشار گازهای گلخانه اش بالا است.

منبع: آکا

گردآوری و تنظیم: تحریریه وبلاگ مهدی آبادانی

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "تمیزترین کشور های دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمیزترین کشور های دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید