خبرنگاران بیماری روانی و جسمی از دلایل مهم اقدام به خودکشی است

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، زنجان - خبرنگاران - مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان، یکی از علل خودکشی را مسائل روانی و بیمارهای جسمی ذکر و گفت: علل دیگر این اقدام مسائل مالی، بیکاری، مسایل مالی، اخراج از محل کار و ورشکستگی، علل عاطفی، فوت یکی از بستگان، اختلافات خانوادگی، طلاق و شکست می تواند باشد.

خبرنگاران بیماری روانی و جسمی از دلایل مهم اقدام به خودکشی است

دکتر مهرداد ستاره روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ مهدی آبادانی اضافه کرد: طبق تعاریف، آخرین اقدام آگاهانه فرد برای از بین بردن خود خودکشی نام دارد و در این میان طبق بندی مراحلی دارد و اینکه اگر اقدام به خود کشی پیروزیت آمیز باشد، خودکشی، اما اگر عمل فرد برای از بین بردن خود پیروزیت آمیز نباشد، اقدام به خودکشی و به فکر در خصوص خودکشی افکار خودکشی اطلاق می شود.

وی گفت: افکار خودکشی بیشتر از موارد اقدام به خودکشی و اقدام به خودکشی بیشتر از موارد خودکشی پیروز بوده است و در این میان علل این مساله، آسیب های روانی شامل بیماری های جسمی مزمن و بیماری های روانی، افسردگی و یا عوارض ناشی از مصرف مواد مخدر و انواع اختلالات خلقی را شامل می شود.

این مسوول ادامه داد: تجربه نشان می دهد خودکشی در سنین 15 سال به دلیل شرایط بد خانوادگی، رفتارهای خشن و درگیری بین اعضای خانواده و گاه سوء استفاده های جنسی رخ می دهد و شواهد و بررسی های اجرا شده نیز این موارد را تایید می کند.

وی با بیان اینکه مهمترین عوامل خودکشی بین سنین 15 تا 25 سال، بروز مسایل عاطفی است، گفت: بر اساس آمارهای نواحی مختلف در ایران سنین 15 تا 35 سال شایعترین سن اقدام به خودکشی اعلام شده و پس از آن سن 25 تا 40 سال است که می تواند به دلیل بیکاری و عوارض ناشی از سوء مصرف مواد مخدر باشد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان ادامه داد: علل خودکشی در سنین بالای 50 سال مسائل جسمی و روحی و مسایل اقتصادی بوده است.

وی با بیان اینکه زنان بیشتر از مردان اقدام به خودکشی می کنند، اضافه کرد: مردان بیش از زنان از روش های خشن تری برای انجام این کار استفاده می کنند و به عبارتی دیگر مردان در این مواقع بیشتر فوت می کنند و از طرفی 10 درصد مصرف کنندگان الکل به الکلیسم مزمن دچار می شوند که این میزان در کشورمان و این استان بسیار ناچیز است.

ستاره اضافه کرد: در این مقوله نباید از مولفه های دیگری همانند خشونت، تحریک پذیری، بیماری های مزمن و بیماری های روانپزشکی غافل شد و در این میان در مراکز درمانی و بیمارستان ها افرادی را که فکر و قصد خودکشی دارند را شناسایی، بستری و یا بطور دائم تحت مراقبت روانپزشکی قرار می دهند.

وی شرح داد: عوامل محافظتی در برابر خودکشی، دسترسی به درمان، مراقبت های روانی، ارتباطات خوب، حمایت های اجتماعی، ارتباطات خانوادگی قوی، مهارت های سازگاری و حل مساله است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان گفت: یکی از مسائل کنونی این است که افراد در هنگام مواجهه با مشکل خود را زود می بازند و ناتوان در حل مساله هستند که در این مواقع یکی از اقدامات احتاقتصادی این افراد خودکشی است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران بیماری روانی و جسمی از دلایل مهم اقدام به خودکشی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بیماری روانی و جسمی از دلایل مهم اقدام به خودکشی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید