درباره فضانگهدارنده های دندان

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، یک دندان شیری معمولاً تا زمانی در جای خود می ماند که دندان دایمی جانشین آن شروع به رویش نموده و آن را به طرف خارج هل داده و جایش را بگیرد. متأسفانه برخی از بچه ها به دلایلی چون ضربه، شکستگی و پوسیدگی دندان هایشان را زود از دست می دهند. در این مواقع کاربرد وسایلی به نام فضا نگهدار به جای آن توصیه می گردد تا از

درباره فضانگهدارنده های دندان

درباره فضانگهدارنده های دندان

نویسنده:دکتر گلرخ ثریا

یک دندان شیری معمولاً تا زمانی در جای خود می ماند که دندان دایمی جانشین آن شروع به رویش نموده و آن را به طرف خارج هل داده و جایش را بگیرد. متأسفانه برخی از بچه ها به دلایلی چون ضربه، شکستگی و پوسیدگی دندان هایشان را زود از دست می دهند. در این مواقع کاربرد وسایلی به نام فضا نگهدار به جای آن توصیه می شود تا از دست دادن فضا برای رویش دندان های دایمی واقع در زیر آنها و نهایتاً مسائل ارتودنسی در آینده جلوگیری شود. توصیه می شود دندان های شیری تا حدامکان ترمیم و نگهداری شوند.

برخی از دندان های شیری نباید تا سن 11 تا 13 سالگی بیفتند. چگونه دندان شیری از دست رفته می تواند موجب بروز مسائل در دندان های دایمی شود؟ اگر یک یا چند دندان شیری زود از دست داده شوند دندان های کناری آنها ممکن است خم شده و یا به داخل فضای حاصله حرکت نمایند. ضمناًً دندان های موجود در فک مقابل هم ممکن است به سمت آن فضای خالی حرکت نمایند. وقتی که دندان ها فضای حاصل از کشیده شدن دندان شیری را پر و اشغال نمودند، دیگر جایی برای رویش دندان دایمی جانشین آن که قرار است چند سال بعد رویش نماید باقی نمی ماند و ناچاراً یا نهفته به جای مانده و یا کج درآمده و ردیف دندان ها را به هم می زند و نیاز به درمان ارتودنسی پیش می آید.

فضا نگهدارنده ها اسباب های کوچکی هستند که از فلز یا مواد پلاستیکی ساخته شده و به خوبی با دهان بیمار تطابق می یابند. بیشتر بچه ها ظرف چند روز اول با آن خود را وفق داده و به آن عادت می نمایند. فضا نگهدارها به دو نوع: فضا نگهدار ثابت و فضا نگهدار متحرک تقسیم می شوند. فضا نگهدارنده ها باعث نگهداری و حفظ فضای حاصل از کشیدن دندان های شیری با ممانعت از حرکت دندان های کناری به داخل آن می شوند و نهایتاً دندان دایمی جانشین شونده در سن مناسب و در جای خود رویش می کند. استفاده از این دستگاه ها به منظور حفظ فضا، برای بچه ها بسیار راحت تر و قابل قبول تر خواهد بود تا اینکه بعداً مجبور باشند با استفاده از دستگاه های ارتودنسی دندان ها به جای خود هدایت شوند.

دندانپزشکان اطفال چهار توصیه و قانون برای مراقبت از این دستگاه ها دارند: 1) عدم استفاده از شیرینی جات چسبنده و کشدار و جویدن آدامس، 2) فشار وارد نکردن و یا عدم تکان دادن آن با انگشت یا زبان، 3) تمیز نگهداشتن آنها با مسواک و 4) معاینات منظم دندانپزشکی.

این روکش های فولادی زنگ نزن به رنگ فلزی بوده و در موارد خاص با توجه به نظر دندانپزشک تجویز می شوند:ترمیم دندان های شیری یا دایمی جوان با ضایعات پوسیدگی وسیع، ترمیم دندان های با ناهنجاری ارثی، ترمیم پس از درمان ریشه دندان شیری یا دایمی که خطر شکستگی ساختمان تاج به جای مانده زیاد است، ترمیم دندان شکسته و ترمیم دندان ها در افراد ناتوان یا کسانی که بهداشت دهانی فوق العاده ضعیفی دارند و احتمال دارد سایر مواد در دهان آنها با شکست روبه رو شود. روکش با مواد سمانی خاص به دندان چسبانده می شود و وجود آن هیچ مسئله ای در لق شدن دندان شیری و رویش جانشین دایمی آن ایجاد نمی کند. در صورتی که روکش لق شده بود، بلافاصله به دندانپزشک مراجعه نمایید تا مجدداً آن را با دندان تطابق داده و سمان کند. لازم به ذکر است که بلع احتمالی روکش بسیار نادر بوده و در صورت وقوع معمولاً بدون هیچ مسئله ای در عرض 7 تا10 روز دفع می شود.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "درباره فضانگهدارنده های دندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره فضانگهدارنده های دندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید