دواپس یار استارتاپی که حوزه زیرساخت را متحول می نماید

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، رویداد سالانه دواپس یار ماه گذشته در هتل پارسیان آزادی برگزار گردید. مهمان های این همایش از افراد سرشناس زیست بوم استارت آپی ایران بوده و محتوای ارائه شده در آن به تبیین مسیر تیم دواپس یار و رونمایی از محصولات ابری این شرکت پرداخت. در انتهای این گردهمایی، گپ و گفتی بین چند تن از کارشناسان فنی و مدیران اجرایی شرکت های زیرساخت ایران شکل گرفت.

دواپس یار استارتاپی که حوزه زیرساخت را متحول می نماید

مسیر یکساله دواپس یار

بخش آغازین این رویداد با صحبت های مدیر تیم دواپس یار آغاز شد. سهند حبیبی مدیر اجرایی این تیم راجع به مسیر طی شده دواپس یار در یک سال اخیر و جنبه های بیزینسی این شرکت گفت. علاوه بر آن اشاره هایی به گزاره های ارزشی پیشنهادی این استارت آپ شد. وی در صحبت های خود اشاره نمود: آبان پارسال بود که ایده بنیان گذاری یک استارت آپ برای رفع احتیاجهای کشور به ویژه در حوزه دواپس به فکر ما رسید. این ایده کلی چند چالش اساسی را پوشش می داد و تقریبا تمام سازمان هایی که من و یا یکی از اعضای تیم در گذشته، سابقه همکاری با آن ها را داشتیم، درگیرشان بودند. این مسائل شامل هزینه بالای جذب نیرو و نگهداشت آن بود. به طور کلی جذب نیروی متخصص و تیم سازی در شرایط بازار کار این روزها امری سخت است و این خلا در حوزه دواپس و زیرساخت بیش از پیش احساس می گردد. ما در دواپس یار سعی بر آن داریم تا به وسیله جذب پروژه های برون سپاری شده تا حد ممکن هزینه های تامین نیروی انسانی و نگهداشت آن را به حداقل برسانیم. مورد دیگری که سعی داریم در فرهنگ محیط های کاری مشتریانمان جا بیندازیم، مبحث بهینه سازی مصرف منابع موجود است.

وی سپس ادامه داد: استانداردسازی سرویس ها و انتقال دانش به تیم مقابل از دیگر ارزش هایی است که سعی در پیاده سازی آن برای تک تک پروژه ها داریم. کوشش بر آن است تا تیم سازمانی که با آن در حال تعامل هستیم، پس از همکاری کوتاه مدت با استانداردترین راهکارها و به روزترین تکنولوژی ها کسب و کار خود را توسعه دهد. در واقع توانمندسازی مشتری هدف اصلی ماست.

از داستان موفقیت تا غافلگیری از جنس رونمایی از محصول

در بخش دوم رویداد، مدعوینی از بین مشتریان شرکت دواپس یار روی صحنه آمدند تا از تجربه همکاری خود با این استارت آپ بگویند. ابتدا سجاد شاهی از بنیانگذاران پرداخت یارِ زیبال راجع به این همکاری گفت: شعار ما بر اساس توسعه سریع پایه گذاری شده است. کسب و کار ما از روز اول، یک مغزافزار متشکل از تیم اجرایی داشت. این تیم از نرم افزارها و سخت افزارهای مرتبط برای حل مسائل پیش رو استفاده می کرد اما با مساله بغرنجی روبرو بود. راه چاره های موجود برای این مسائل، متناسب با خواسته ها و جنس کسب و کار ما نبود.

وی سپس ادامه داد: در همکاری با شرکت دواپس یار تجربه ای شکل گرفت که فقط مسائل موجود مطرح می شد، این موارد به وسیله نماینده ای از دواپس یار شنیده و آنالیز می شد. طی این فضای گفتمان، می توانستیم از تجربه تیم مقابل استفاده کنیم. برترین بخش این تجربه همکاری برای ما، آسوده خاطر بودن از ارائه برترین راه چاره ها در زمینه زیرساخت و دواپس بود و اگر به سال 98 و زمان آغاز کسب و کارمان بازگردیم، به احتمال زیاد از همان زمان این همکاری را شکل می دادیم.

سپس نوبت علیرضا کاظمی از سامانه فروش بلیط ملوتیک بود تا بر روی صحنه حاضر شده و راجع به تجربه برون سپاری بخش دواپس و زیرساخت این وبسایت نام آشنا صحبت کند. کاظمی عنوان نمود: وبسایت ما طی دو سال اخیر بیش از یک میلیون و دویست هزار بلیط فروخته است و سابقه همکاری با هنرمندان بزرگی را داشته است. طی این دو سال، بخش عمده زحمت تیم فنی ما معطوف به همین سه دقیقه ابتدایی آغاز فروش بلیط بوده است. اگر این سه دقیقه حیاتی را درست پشت سر بگذرانیم، فرآیند موفقیت آمیزی را طی نموده ایم و در غیر این صورت، با چالش های بسیاری روبرو خواهیم بود. با توجه به بازدید 12 میلیونی ماه قبل، بار لحظه ای ما بسیار سنگین بوده و این مساله با همکاری تیم دواپس یار تا حد چشمگیری بهبود یافته است. شیرین ترین تجربه همکاری ما با دواپس یار، اطمینان خاطر از بخش زیرساخت و DevOps بود و حالا زمان بیشتری برای توسعه کسب و کار خود داریم.

در بخش بعدی حامد فروردین یکی از مشاوران ارشد فنی دواپس یار به همراه سهند حبیبی ارائه ای راجع به سورپرایز این رویداد داشتند. طی ارائه فنی که ترتیب داده شده بود، محصول تازهِ دواپس یار به صورت زنده، رونمایی شد. این محصول در زمینه سرویس های ابری و زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS) و پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS) خدمت رسانی می نماید. این محصول که همچنان در مراحل اولیه فراوری است از تکنولوژی کوبرنتیز (Kubernetes) نموده است. به گفته راهبران فنی شرکت دواپس یار، تجربه زیاد تیم در زمینه کوبرنتیز و نرخ بالای سرویس دهی بر روی این تکنولوژی، علت انتخاب آن بوده است. این محصول توانایی رفع کردن احتیاج اصلی بخش عمده ای از زیست بوم استارت آپی ایران را دارد و و به زودی نسخه اولیه آن برای استفاده مشتریان قابل دسترس خواهد بود.

گفتمانی از جنس زیرساخت

در بخش خاتمهی این رویداد، پنل گفتمانی ترتیب داده شده بود که طی آن به موضوع چالش های موجود در مهاجرت سرویس های ابری پرداخته می شد. مهمان های این بخش، آقای احسان جاویدی مدیر عامل شرکت گرین پلاس و هومن نقی ای کارشناس فنی شرکت زرین پال بودند و مجری گری این مصاحبه هم برعهده محمد عابدینی فعال حوزه تکنولوژی بود. سهند حبیبی در ابتدای این پنل گفت: در دنیای مدرن، کسب و کار اینترنتی و سازمانی وجود ندارد که پروژه ای باز در خصوص سرویس های ابری نداشته و یا به فکر راه اندازی آن نباشد. در نتیجه چالش های مهاجرت ابری، جزو اساسی ترین مفاهیم موجود در حوزه کاری ماست. سعی ما بر این بوده که شرایط مناسبی برای مشتریان خود ایجاد کنیم تا به جای مصرف منابع خود در این زمینه، به توسعه بخش های دیگر کسب و کارشان بپردازند.

جاویدی در پاسخ تایید این صحبت افزود: با توجه به سابقه بیست و چند ساله هولدینگ گرین وب که مجموعه یعنی گرین پلاس، اسپین آفی از دل آن است، باید بگویم دسترسی مداوم، مسائل زیرساخت و قطعی سرویس ها، دغدغه همیشگی سازمان های فعال در حوزه کسب و کارهای دیجیتال است. شرکتی مثل دواپس یار می تواند نگرانی این سازمان ها در رابطه با وابستگی بیش از حد به ارائه دهندگان سرویس های ابری را رفع سازد و در جهت پیاده سازی و شخصی سازی این سرویس ها کمکی کلیدی به صاحبان کسب و کار کند.

پنل گفتمان با پرسش و پاسخ بین مدعوین و تعدادی از مهمان ها به خاتمه رسید. در خاتمه این رویداد، سهند حبیبی به این نکته اشاره نمود که به زودی از نسخه قابل استفاده محصول رونمایی خواهد شد و بیشتر از این استارت آپ حوزه تکنولوژی خواهیم شنید.

منبع: مجله شنبه

به "دواپس یار استارتاپی که حوزه زیرساخت را متحول می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دواپس یار استارتاپی که حوزه زیرساخت را متحول می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید