رونمایی از محتوای کتابخانه شخصی داروین

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، جزئیاتی از کتابخانه شخصی وسیع چارلز داروین از جمله مقاله ای در خصوص خوکچه هندی و رمانی از الیزابت گاسکل محبوب او برای نخستین بار به طور کامل منتشر می گردد.

رونمایی از محتوای کتابخانه شخصی داروین

گاردین نوشت، این پروژه نتیجه حدود دو دهه کار پرزحمت و کارآگاهی برای ردیابی هزاران کتاب، مجله، جزوه و مقاله کتابخانه این طبیعت شناس مشهور است.

جان ون وای، پژوهشگری که در راس این پروژه قرار گرفته است گفت که این حجم از آثار نشان دهنده وسعت فوق العاده تحقیقات داروین در خصوص آثار و فعالیت دیگران است.

کاتالوگ 300 صفحه ای که به وسیله وبسایت داروین آنلاین منتشر می شود، جزئیاتی از 7400 اثر از جمله مجله، رساله و نقد را شامل می شود.

قدمت بعضی از این کتاب ها همانند تاریخچه ای از انگلستان نوشته الیور گلداسمیت که در سال 1821 میلادی منتشر شده است به دوران دانش آموزی داروین بازمی شود. داروین در آن موقع این کتاب را به عنوان جایزه دریافت نموده بود. از دیگر آثار قدیمی این کتابخانه به دفتریادداشتی درباره جغرافیای باستانی که به مدیر مدرسه او تعلق داشت می توان اشاره نمود.

محققان در مواقعی از سوابق حراجی ها برای جمع آوری اطلاعات درباره کتابخانه شخصی داروین استفاده نموده اند.

به عنوان مثال، اطلاعات ثبت شده درباره یک حراجی نشان می دهد که داروین نسخه ای از مقاله سال 1826 نوشته جان جیمز اودوبان، پرنده شناس آمریکایی را در اختیار داشته است.

بعلاوه در سال 2019، یک نسخه از رمان سال 1880 میلادی همسران و دختران نوشته الیزابت گاسکل در یک حراجی ارائه شد.

لیست های قبلی از کتابخانه داروین فقط حدود 15درصد از محتوای آن را دربرگرفته بودند.

لیست نو نشان می دهد داروین مجموعه آثاری از موضوعات متفاوتی از جمله زیست شناسی، زمین شناسی، فلسفه، روان شناسی، مذهب، کشاورزی، هنر، تاریخ و سفر را نگهداری می کرد.

بیش از نیمی از این آثار به زبان انگلیسی نوشته شده اند و باقی آن ها به زبان های آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی، هلندی و دانمارکی به نگارش درآمده اند. یکی از این موارد یک نشریه آلمانی است که در آن نخستین عکس شناخته شده از باکتری منتشر است.

انتشار محتوای کتابخانه داروین همزمان با سالروز دویست و پانزدهمین تولد او در دوازدهم فوریه است.

منبع: گردشبان

به "رونمایی از محتوای کتابخانه شخصی داروین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از محتوای کتابخانه شخصی داروین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید