سینمای مستند پیشرو بودن خود را از دست داد

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، به گفته یکی از مستند سازان؛ سینمای مستند پیشرو است و خوشبختانه از جامعه عقب نمانده و شاید ما دست اندر کاران صنف عقب مانده ایم.

سینمای مستند پیشرو بودن خود را از دست داد

مراسم افتتاحیه سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران در روز سینما و در به صورت حضوری و مجازی برگزار گشت. در افتتاحیه این مراسم از روسای ادوار گذشته جشنواره قدردانی و از سه پوستر مستند رونمایی شد. محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل مستند ایران، رامین حیدری فاروقی، مرتضی رزاق کریمی، پیروز کلانتری، محمدرضا اصلانی، سام کلانتری، محمد صوفی و علیرضا حسینی از جمله حاضران در این مراسم بودند.

محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل مستند ایران گفت: سال ها قبل فقط یک شب اختتامیه داشتیم، اما سال جاری آیین نامه جشن و شیوه داوری تغییرات اساسی کرده است. به همین خاطر اندکی تقویم جشن تغییر کرده است و خوب که در روز ملی سینما توانستیم این مراسم را برگزار کنیم. برنامه اختتامیه مستند در اسفند ماه سال جاری است که داوران و دوستانی که می خواهند فیلمشان را در جشن قرار بدهند از امروز 6 ماه برای این افراد فراخوان است. تخمین اولیه ما برای شرکت کنندگان 150 نفر است. امیدورا هسیتم کار ها طبق میلمان پیش برود.

در ادامه این مراسم یکی از مستند سازان کشور گفت: خداروشکر که در روز 21 شهریور مراسمی با نام و یاد سینما برگزار می شود. بیشتر تلاش هایی که ما در طول سال ها در گیر آن می شویم در واقع برای این است تا اثری ثبت و به وجود بیاید. متاسفانه ما چند سالی است که در بسکمک از حوزه ها حاشیه داریم. امیدوار هستیم قدری از حواشی فاصله بگیریم و به اصل موضوع بپردازیم.

او ادامه داد؛ به نظر من این حواشی شاید بیشتر در مستند خود را نشان بدهد و این فقط در ایران نیست. با عرض تاسف سینما چند سالی است که نقش پیشرو بودن خود را دارد و همه ما باید تلاش کنیم نقش سینمای مستند را از دست ندهیم.

مرتضی رزاق کریم مستند ساز کشور در این مراسم گفت: سینمای ایران بزرگانی داشته و دارد که توانسته چهره سرزمین ما را به شایستگی نمایش دهد. در سینمای ایران مستند، انیمیشن، داستان کوتاه همه نقش ویژه ای داشته اند. همچنین جشنواره های مهم مانند ونیز که هشت دهه از شروع آن گذشته دو بار جایزه خود را به مستند داده است.

دست اندرکاران سینمای مستند از لحاظ فنی ارتقا پیدا کرده است و امیدوار هستم مسائل فنی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. سینما، مستند، انیمیشن و داستان همگی در کنار هم هستند و همه شاخه های سینما به کمک هم آمده اند و امیدوار هستم با این شکل داوری برای تقویت سینمای مستند قدم های جدی برداشته شود. تمامی نهاد های صنفی باید به این امر توجه داشته باشند، چون نیاز به حمایت دارند. در ادامه این مراسم نحوه ساخت تندیس برنزی با روکش طلایی 3 کیلو گرمی ساخت حامد رشدیان تقدیم برندگان شد.

کلانتری در مراسم سیزدهمین جشن مستقل مستند سینمای ایران گفت: اگر جشن نهم جشن خوبی بوده است به دلیل همراهی دوستانی مانند شاهسواری و رزاق بوده است. فکر کنم تندیس عزیز ما 5 ساله است و همه این ها به دلیل همراهی دوستان بود است.

او اضافه کرد؛ من از طرف کارگردانان سینمای صنفی مستند ایران در اینجا هستم. متاسفانه ما هنوز جرخه و جریان رسیدن فیلم های مستند به مردم را نداریم و فکر می کنیم در هر جشن و جشنواره ای باید کمکی به وجود بیاید تا در پرخه آن اتفاقی بیوفتد.

محمد جعفری از پوستر دومی که در این مراسم بود رونمایی کرد و گفت: سال جاری 122 سالی است که روز سیما را جشن می گیریم و سینما اولین بار در زمان مظفرالدین شاه با فیلم مستند شروع شد.

وبلاگ مهدی آبادانی فرهنگی هنری سینما و تئاتر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "سینمای مستند پیشرو بودن خود را از دست داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سینمای مستند پیشرو بودن خود را از دست داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید