صرفه جویی هزار و 200 یورویی در خودکفایی داخلی سازی قطعات خودرو

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، بهنیا گفت: خودکفایی در داخلی سازی قطعات خودرو فقط برای یک خودرو حدود یک هزار و 200 یورو صرفه جویی ارزی خواهد داشت.

صرفه جویی هزار و 200 یورویی در خودکفایی داخلی سازی قطعات خودرو

فرهاد بهنیا سخنگوی انجمن قطعه سازان در گفت وگو با خبرنگار ، درباره داخلی سازی قطعات خودرو، گفت: داخلی سازی قطعات خودرو نیازمند عزمی جدی است که اگر هیچ کمکی در این زمینه نشود، این پروژه متوقف یا پیشرفت آن بسیار کُند خواهد شد.

او اظهار داشت: در سال 98 برای داخلی سازی حدود 68 قطعه قرارداد امضا شده است. حدود 32 قطعه به تولید انبوه رسیده و 7 قطعه دیگر به زودی به تولید انبوه خواهد رسید. در سال 99 نیز برنامه ریزی شده تا حدود 221 قطعه دیگر نیز به خودکفایی برسد، اگر این پروژه اتمام پیدا کند خودروسازان در ارزآوری به صرفه جویی خواهند رسید.

بهنیا ادامه داد: خودکفایی در داخلی سازی قطعه، فقط برای یک گروه خودروسازی حدود هزار و 200 یورو برای هر خودرو صرفه جویی ارزی خواهد داشت. هم اکنون با توجه به نیاز سرمایه گذاری و رونق تولید خودروسازان باید بتوانند پرداختی به قطعه سازان داشته باشند، اما به دلیل مسائل نقدینگی برای خودروسازان از عهده پرداخت مطالبات روزمره بر نمی آیند.

سخنگوی انجمن قطعه سازان افزود: حدود سه هزار میلیارد تومان به یکی از خودروسازان مجوز پیش فروش صادر شده است، اما با توجه به شرایط بازار این فروش غیر منطقی است چرا که ممکن است برگشت نقدینگی طولانی شود.

او گفت: هم اکنون با توجه به اینکه نقدینگی یکی از مسائل شاخص در صنعت خودرو است، تمام فعالیت در این کار را تحت شعاع قرار داده است.

بهنیا درباره قاچاق قطعات خودرو گفت: هم اکنون حدود 20 درصد قطعات خودرو بومی سازی شده اند و مابقی قطعات در بازار قاچاق یا وارداتی است. متأسفانه راهی برای کنترل قاچاق در کشور وجود ندارد.

سخنگوی انجمن قطعه سازان درباره قطعات دسته دوم خودرو، گفت: متاسفانه در بازار آشفته زمانی که تقاضا و مشتری وجود دارد عرضه کم می شود و با توجه به مسائل ارزی ممکن است برخی قطعات که مدت ها در انبار وجود داشته اند در بازار عرضه شود.

بهنیا با اشاره به راهکار های موجود برای بحران های کشور گفت: باید ظرفیت تولید داخل به حدی افزایش یابد که توان تامین نیاز داخل را داشته باشد.

او گفت: قطعه سازان با 30 درصد ظرفیت مشغول فعالیت هستند و اگر نقدینگی مورد نیاز تامین شود می توان این ظرفیت را به 60 درصد افزایش داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "صرفه جویی هزار و 200 یورویی در خودکفایی داخلی سازی قطعات خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صرفه جویی هزار و 200 یورویی در خودکفایی داخلی سازی قطعات خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید