عکس هایی تاسف بار از استادیوم های متروکه المپیک پکن

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، چند پنکه بزرگ با آرم المپیک 2008 در ورزشگاه والیبال ساحلی این شهر بدون استفاده ماندند و به قدری علف هرز در آن روییده است که تمام محوطه را پوشاندند. صحنه هایی این چنینی در مکان های برگزاری المپیک پکن بسیارند.

عکس هایی تاسف بار از استادیوم های متروکه المپیک پکن

10 سال از زمان برگزاری بازی های المپیک تابستانی 2008 به میزبانی چین می گذرد. بعد از گذشت یک دهه، خیلی از ورزشگاه های معروف پکن و ساختمان هایی که برای این رقابت ها بنا شده بودند، بدون استفاده به حال خود رها شده اند. بسیاری از آن ها به طور ویژه برای استفاده در آن رویداد ساخته شده بودند - نکته شرم آوری که باید بدانید این است که ساکنان آن منطقه ها را از خانه های شان به مکان دیگری کوچ دادند ساختمان ها را با بولدوزر تخریب کردند تا فضای کافی برای ساختن این سازه های بزرگ مهیا گردد.

عصر نو؟

پکن، میزبان المپیک زمستانی 2022 است؛ این اولین بار در تاریخ المپیک است که شهری که یک بار میزبان بازی های تابستانی بود را به عنوان میزبان بازی های زمستانی انتخاب می نمایند. این شهر به تازگی مسابقه ای برگزار و از مردم دعوت نموده است که نمادهای رقابت های المپیک و پاراالمپیک 2022 را طراحی نمایند. بعلاوه، از روی این عکس ها می توان فهمید که بعضی از سالن های استفاده شده در المپیک 2008 دوباره برای استفاده در رویداد 2022 آماده می شوند.

امکاناتی که به علف های هرز واگذار شدند

گرگ بیکر (Greg Baker) ویرانه های وهم آور جا مانده از این ورزشگاه ها را در مجموعه عکس های نو خود ثبت نموده است. در این عکس ها، علف های هرز را می بینیم که در ورزشگاه والیبال ساحلی روییده اند، کانال آب ورزشگاه آب های سفید را می بینیم که پر از زباله است و بعلاوه، شاهد این هستیم که طبیعت، ورزشگاه BMX، محل برگزاری مسابقات دوچرخه سواری، را مقهور خود نموده است؛ حتی مردم در نقطه ای که در گذشته خط سرانجام این میدان بود، سبزی کاشته اند. در جای دیگری هم، عروسک های فووا، عروسک های نمادین رنگارنگ و جالب بازی های 2008، پشت دیوارهای مرکز خریدی که هرگز تکمیل نشد، به حال خود رها شده اند.

لحظه های فراموش شده:10 سال بعد از برگزاری المپیک 2008 در شهر پکن، خیلی از سازه ها و سالن های ورزشی به حال خود رها شده اند. در بعضی از موارد، این پروژه های ساختمانی حتی به مرحله بهره برداری نرسیدند. در این عکس، عروسک های نی نی و یینگ یینگ، نماد های خوش یمن المپیک را می بینیم که در منطقه ای پوشیده از درخت، پشت مرکز خریدی که هرگز تکمیل نشد، دور انداخته شده اند.

میراث زوال یافته: بسیاری از سالن ها بدون استفاده رها شده اند، مانند این ورزشگاه والیبال ساحلی.

مقهور طبیعت: شرایط در داخل ورزشگاه والیبال ساحلی هم به همان مقدار مسخره است و علف های هرز در آن روییده است.

صحنه های تکراری و حسرت بار: نمادهای زهوار در رفته المپیک، اشیائی هستند که در این اماکن بسیار به چشم می خورند.

خاطرات دفن شده: درخت ها و علف های هرز زیادی در خط سرانجام میدان BMX روییده است.

زندگی گذشته: یک لوگوی زنگ زده روی نرده های ورزشگاه قایقرانی، تنها یک سایه کمرنگی از زندگی گذشته خود را یدک می کشد.

امکانات مستهلک : جایگاه ورزشکاران در ورشگاه والیبال ساحلی که به طور ویژه برای این بازی ها ساخته شده بود، فرسوده به نظر می رسند.

چوب های پوسیده: بخش های دیگری این ورزشگاه که با چوب ساخته شده اند، پوسیده شده اند و اکنون در شرایطی نابه سامان به سر می برند.

احیای دوباره طبیعت: با پیشروی طبیعت در سازه های ساخته های دست انسان ها، مردم هم آغاز به کاشتن سبزیجات در نزدیکی خط سرانجام سابق در ورزشگاه دو و میدانی BMX کردند.

لحظه های نادیده گرفته شده: پس از ده سال، چمن بخش بزرگی از منظره ها داخل ورزشگاه BMX را فرا گرفته است.

رها شده: فو نیو له له، نماد خوش یمنی بازی های پارا المپیک 2008 هم در میان درخت های محوطه پشتی یکی از مرکزهای خریدی که هرگز تکمیل نشدند، دور انداخته شده اند.

پنکه های فراموش شده: پنکه های خنک نماینده ای که این جا، زیر سکوهای تماشاچیان ورزشگاه والیبال ساحلی مشاهده می کنید، برای بازی های المپیک 2008 پکن ساخته شده بودند.

امکانات موقت: پنکه هایی منقوش به لوگوی المپیک که دیگر استفاده نمی شوند.

مشکل جهانی: سالن های مستهلک المپیک محدود به پکن نیستند. ریو دو ژانیرو، که در سال 216 میزبان این بازی ها بود، هم ساختمان های متروکه ای دارد که فقط برای المپیک استفاده شدند و اکنون در نقاط مختلف شهر قابل مشاهده هستند. ساختمانی که در این تصویر مشاهده می کنید، ورزشگاه والیبال ساحلی برای بازی های المپیک 2008 پکن است.

فرایند ناپایدار: آتن نیز به سرنوشت مشابهی دچار شد و خیلی از ساختارهایی که برای المپیک در این شهر ساخته شد بدون استفاده باقی ماندند. ساختمانی که در این تصویر مشاهده می کنید، عروسک هوآن هوآن است که برای بازی های المپیک 2008 پکن طراحی شد و اکنون، پشت مرکز خریدی که هیچ وقت تکمیل نشد، به حال خود رها شده است.

تغییرات بزرگ: طی آماده سازی پکن برای بازی های المپیک در سال 2008، این شهر شاهد رونق عملیات های ساختمانی بود. محله های مسکونی زیادی به خاطر ساخته شدن ورزشگاه های بزرگ، تخلیه شدند.

همجواری مسالمت آمیز: درختان و علف های هرز، خط سرانجام میدان BMX را به طور کامل پوشانده اند.

قبل و بعد: ورزشگاه کایاک سواری آب های سفید که به طور ویژه برای پازی های المپیک 2008 پکن ساخته شد، دیگر استفاده نمی گردد.

میراث نامعلوم: آن چه که از بازی های المپیک پکن به جای مانده است، شرایطی مبهم دارند و گذشت زمان معلوم خواهد نمود که آیا آن ها بازسازی و دوباره استفاده خواهند شد یا خیر.

عصر نو: پکن میزبان بازی های المپیک زمستانی 2022 است و به تازگی، از مردم دعوت نموده است که نمادهای این بازی ها را طراحی نمایند.

نو و قدیم: بعضی از سالن های مورد استفاده برای المپیک 2008 یک بار دیگر برای رویداد 2022 استفاده خواهند شد.

البته، همه ساختمان ها بدون استفاده نمانده اند؛ ورزشگاه ملی پکن موسوم به آشیانه پرنده هنوز هم یک جاذبه ی قدرتمند برای جذب توریست است و قرار است برای مراسم افتتاحیه و اختتامیه بازی های 2022 استفاده گردد. مرکز ملی ورزش های آبی پکن - که به اصطلاح مکعب آبی نامیده می گردد - نیز بازسازی و به مکعب یخی تغییر نام خواهد داد.

باید منتظر ماند و دید که آیا ورزشگاه های دیگر نیز حیات دیگری را تجربه خواهند کرد یا خیر. در این میان، آن ها نشانه هایی توجیه ناپذیر از یک تابستان ورزشی هستند که سال ها پیش تمام شد.

منبع: کجارو / edition.cnn.com

به "عکس هایی تاسف بار از استادیوم های متروکه المپیک پکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس هایی تاسف بار از استادیوم های متروکه المپیک پکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید