نگارستانِ چشمه های آبگرم ایران

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، خبرنگاران: در منطقه ها مختلف ایران، علاوه بر هزاران چشمه سار زیبا و زلال، چشمه هایی هم وجود دارد که گاهی بی رنگ و بی مزه اند و گاهی بدبو و رنگی، اما همواره چندین خاصیت برای رو کردن دارند؛ از درمان امراض پوستی گرفته تا تسکین دردهای عصبی و تنفسی.

نگارستانِ چشمه های آبگرم ایران

دامنه های البرز و زاگرس، بیشترین سهم را در میزبانی چشمه های آبگرم دارند، اما چشمه های آبگرم ایران به البرز و زاگرس قناعت ننموده و هر جا توانسته اند، از دل زمین بیرون زده اند؛ از مشهد تا کردستان و از آستارا تا گنوی بندرعباس؛ حتی استخر چهارصد و چند متری گاومیش گلی، یعنی همان چشمه نام و رسم دار سرعین که استخرهای زیادی را سیراب و تن های بسیاری را گرم می نماید؛ همان چشمه ای که جریان خون را افزایش می دهد، سوخت و ساز سلول ها را زیاد و دفع مواد زائد بدن را تسریع می نماید تا گرفتگی های عضلانی برطرف شوند و درد و ناراحتی کاهش یابند.

چشمه آبگرم گُرگُر هم از چشمه های مشهور منطقه سبلان است. این چشمه در دره آلوارس واقع در 24 کیلومتری سرعین واقع شده است. آبدهی این چشمه بسیار بالا است و آب با فشار بسیار زیادی از آن خارج می گردد.

به سوی آبگرم ساوالان

چشمه شابیل فقط آبگرم نیست، مبدأ همه بالا رفتن ها و کوهنوردی هایی است که مقصدشان ساوالان است. ساوالان بلندترین و پرطرفدارترین قله سبلان است و شابیل، همواره مبدا صعود به این قله بوده و هست. کوهنوردان همواره حاضر در سبلان، صعودشان را از شابیل آغاز و در همین جا تمام می نمایند.

آب زلال، اما کمی ترش مزه چشمه شابیل، دوای پادرد و کمردرد و بیماری های حرکتی و عصبی است. آب 48 درجه ای شابیل از چشمه ای بیرون می آید که 27 هزار متر از سطح دریا بلندتر است و با این حساب، مرتفع ترین چشمه آبگرم ایران به شمار می رود. چشمه شابیل چند کیلومتر بیشتر با چشمه قوتورسو فاصله ندارد، اما نه آن همه گوگرد دارد و نه آن قدر اسیدی است؛ در عوض، اسید کربنیک دارد و آبش از نوع آب های بی کربناته است که علاج دردهای عصبی و حرکتی است. چشمه شابیل در بالا دست دره زیبای شیروان دره سی با چشم انداز ای بسیار زیبا احاطه شده و به همه چیز مجهز است؛ از سونا و جکوزی تا استخر و رستوران.

تفرجگاه زیبای سردابه

تفرجگاه دلپذیر سردابه هم از چشمه های آبگرمی است که از دل سبلان می جوشد. چشمه آبگرم سردابه در کنار آبشاری پر آب، واقع در 24 کیلومتری غرب اردبیل و در دامنه شرقی کوه سبلان، همسایه یک مجتمع آب درمانی بسیار زیبا است. آب چشمه سردابه، شفاف و ترش مزه و بی رنگ است، اما بی بو نیست. گوگرد، آب اینجا را هم بدبو نموده و البته خاصیت درمانی هم به آن داده است. چشمه سردابه در ارتفاع 1840 متری از سطح دریا، 15 تا 20 لیتر آب در ثانیه تحویل حوضچه می دهد. در فصول بارندگی، آب آبشار زیاد می گردد و چمن های اطراف سبز و سردابه زیباتر می گردد.

سردابه در فاصله دو کیلومتری خود، چشمه یتی بلوک یا همان هفت بلوک را هم دارد که با همان حوض کوچک و آب شیری رنگ نه چندان خوشبویش، دردهای بسیاری را درمان می نماید. اطراف حوض با سنگ های کوچک و بزرگ از چمن های سرسبز محوطه جدا شده و عمق چندانی ندارد. حوض کوچک هفت بلوک، اتاق و استخر و دوش ندارد، اما خواص درمانی بسیاری دارد.

داغ ترین چشمه آبگرم ایران

قینرجه، داغ ترین چشمه آبگرم ایران از دل سبلانی می جوشد که دامنه هایش همواره برف دارند! آب جوش این چشمه به کسی اجازه آب تنی نمی دهد، اما وقتی گرمای زیاده از حدش با سرمای آب سردی که در همان نزدیکی از دل کوه بیرون می آید، ملایم گردد، می توان تن به آب داد.

دو چشمه آب گرم و سرد سبلان به نگارستان عجایب و غرایب هم شهره است! آب جوش قینرجه، گرم که شد، روانه استخرها و حوض ها و مجتمع آب درمانی می گردد تا دردها را دوا کند و تن ها را آرام، اما آب کلروره گاز دار قینرجه، بی رنگ و بی بو و کمی شور است. آب های کلروره، رماتیسم و لنفاتیسم و راشیتیسم را در تماس با پوست بدن، درمان می نمایند و بیماری های تنفسی، با بخور آن آرام می گیرند. چشمه های آبگرم ییلاق قینرجه در کنار دامنه های پوشیده از گل و برف و آب های روان و پرندگان در حال پرواز، هر وقت هوا معتدل باشد یا گرم، مملو از مسافر است.

منبع: توریسم آنلاین

به "نگارستانِ چشمه های آبگرم ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگارستانِ چشمه های آبگرم ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید