یک فنجان قهوه در شب رؤیایی جلفا!

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، خبرنگاران: ارامنه اصفهان در زمان شاه عباس صفوی از منطقه جلفای آذربایجان به این محل کوچانده شدند و از آن به بعد این محل نام جلفا را به خود گرفت.

یک فنجان قهوه در شب رؤیایی جلفا!

در یک پنجشنبه شب اصفهان، دلمان یک فنجان قهوه ناب می خواهد. پس یکراست می رویم به سمت محله جلفا، همان محله قدیمی و ارمنی نشین اصفهان در کنار کلیسای وانک مشهور.

ارامنه اصفهان در زمان شاه عباس صفوی از منطقه جلفای آذربایجان به این محل کوچانده شدند و از آن به بعد این محل نام جلفا را به خود گرفت. شاه عباس از این کوچ ارامنه چند قصد و هدف داشت. اولاً ارامنه در آن موقع تجار ثروتمند و صاحب نفوذی بودند که حضورشان در مرکز صفوی به رونق مالی و گفتگو فرهنگی با تجار اروپایی یاری زیادی می کرد. از طرف دیگر، با کوچاندن آنها به اصفهان، از خطر تجزیه طلبی ارامنه و پیوستنشان به ارمنستان جلوگیری به عمل می آمد.

اما بعدها شاه عباس نهایت توجه و یاری را هم به آنها مبذول داشت. از جمله اینکه حقوقی را برای آنها قائل شد که دیگر مردم عادی از آن برخوردار نبودند. آنها را در اجرای مراسم مذهبی کاملاً آزاد گذاشت و نهایت ادب و مهربانی را در حق آنان ادا کرد.اینگونه بود که در اصفهان، محله ارامنه شکل گرفت و به دنبالش 13 کلیسا هم ساخته شد، تا جایی که امروز یکی از برترین و زیباترین و تمیزترین و دلنشین ترین و دیدنی ترین محله های اصفهان، همین محله جلفا محسوب می گردد.

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

فهرست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

پاتوق جوانان: مقابل کلیسای وانک، پاتوق است. پاتوق جوان ها و دانشجویان و قشر فرهنگی و تحصیل نموده ها؛ اینجا پر از کافه های قشنگ به سبک اروپایی است. محیطی شاد و جوانانه و کافه هایی با سلیقه و بوی قهوه ناب که با عطر کیک های تازه، هوش از سرت می برد.

یک راست به یکی از کافه ها پا می گذاریم و قهوه مخصوصش را سفارش می دهیم. فضا به قدری دلچسب است که ساعتی می نشینیم و می گوییم و می خندیم. این خیابان با کافه ها و رستوران های ریز و درشتش، شبیه خیابان های سرزنده پاریس و استانبول است، خیابان هایی که جایش در مرکز ما به شدت خالی است.

معماری اصیل ارامنه: جلفای اصفهان در طول تاریخ خود بارها توسعه یافته، خصوصاً در عصر صفوی. معماری جالب جلفا تلفیقی بود منطقی از ویژگی های معماری ارمنستان با اوضاع اقلیمی و مصالح ساختمانی محلی و موازین و شرایط فرهنگی معماری عصر صفوی. به عبارت دیگر، معماری ارمنستان، که بدون شک تحت تأثیر شرایط محلی و در مقاطعی نیز تحت تأثیر امپراتوری بیزانس و روسیه بوده، در اوج نبوغ معماری ایرانیان، یعنی در مکتب صفوی درجلفا جلوه گر شد و در قالب شهرسازی، بناهای مسکونی، بازارها، کارگاه ها و خصوصاً کلیساهای زیبای جلفا، خود را نمایان ساخت و سپس، در قالب مکتب معماری جدیدتری، حتی به سرزمین مادری ارمنیان یعنی ارمنستان، انتقال یافت.

معماری جلفا و شهرسازی زیبای آن، که امروزه بخش مهمی از آن به جای مانده، می تواند مورد توجه گردشگران داخلی و خصوصاً خارجی قرار گیرد که عمدتاً از کشورهای غربی و شرق دور هستند.

بنا بر گفته سیاحان خارجی، در جلفای در عصر صفوی، پیروان فرقه های مختلف مسیحیت، بیش از 25 کلیسا در این منطقه بنا نموده بودند که امروزه تنها 13 بنا از مجموع این کلیساها بر جای مانده است. از میان این 13 کلیسا نیز تنها دو کلیسای عمده جلفا، یعنی دیر آمِناپرگیچ مقدس و بِتقِهِم مقدس قابل بازدید برای عموم مردم است.

شب های رمانتیک: بدون شک، جلفای امروزی را نمی توان یک منطقه بزرگ مسکونی ارمنی نشین مستقل از اصفهان پنداشت. جلفای زیبای امروز با مساحتی در حدود 187 هکتار، از منطقه ها زیبای شهر افسانه ای اصفهان به شمار می آید.

جلفای اصفهان و تاریخ مردمش عبارت است از کوشش مستمر و بی وقفه مردمانی که در طول بیش از چهار قرن، نه تنها توانسته اند هویت خود را به منزله یک ایرانی حفظ نمایند، بلکه سهمی عمده در رشد و اعتلای این هویت در فلات تمدن ساز مرکزی ایران داشته اند، داشتن یک شب رمانتیک و خاص برای زوج های مسافر و بازدید از کوچه پس کوچه هایی که هنوز جزو انتخاب های شهرگردی خود اصفهانی ها هم هست، واقعاً بی نظیر خواهد بود. حالا موقع توصیه به دوستداران فست فود و کافی شاپ است. در خیابان های اطراف جلفا می توانید یک انتخاب خود برای یک شام و یک شب متفاوت از شب های دیگر داشته باشید.

منبع: توریسم آنلاین

به "یک فنجان قهوه در شب رؤیایی جلفا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک فنجان قهوه در شب رؤیایی جلفا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید