مقایسه جامع سفر به استانبول یا آنتالیا در سال 2022

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، کشور ترکیه در حال حاضر یکی از پرمسافرترین و توریستی ترین مقاصد موجود برای اروپاییان و آسیاسیی ها و به خصوص ایرانیان می باشد و هر ساله شاهد مسافران ایرانی زیادی در این کشور می باشیم. ترکیه به عنوان یک کشور توریستی زیبا و هیجان انگیز، جذابیت های تاریخی و تفریحی زیادی را در دل خود جای داده است و از پرگردشگرترین شهرهای آن می توان به استانبول و آنتالیا اشاره کرد. اگر برای اولین بار قصد سفر به ترکیه را دارید، احتمالا بین انتخاب گزینه های مختلفی مانند آنتالیا یا استانبول مردد بمانید. از آنجا که این دو شهر در بین ایرانی ها بسیار پرطرفدار هستند، در این مقاله از خبرنگاران قصد داریم تا شهرهای استانبول و آنتالیا را از نظر جنبه های مختلف بررسی و مقایسه کنیم تا بتوانید بهترین گزینه را با توجه به سلیقه و شرایط خود انتخاب کنید. با ما در خبرنگاران همراه باشید.

مقایسه جامع سفر به استانبول یا آنتالیا در سال 2022

تور استانبول، همه روزه با پروازها ترکیش و اقامت هتل های لوکس در لینک زیر:

آنتالیا یا استانبول؟

در اولین سفر به ترکیه برای هر مسافری این سوال پیش می آید که شهر مورد نظرش کجای نقشه واقع شده است و برای رسیدن به آن باید از چه وسیله نقلیه ای استفاده کرد. به همین علت ابتدا مکان هر یک از شهرهای استانبول و آنتالیا را بررسی خواهیم کرد.

استانبول مرکز گردشگری ترکیه و بزرگترین شهر این کشور محسوب می شود که از نظر تاریخی دارای قدمتی غنی است. این شهر زیبا و تاریخی در کنار تنگه بسفر و دریای مرمره واقع شده است و نیمی از آن در قاره آسیا و بخش دیگرش در قاره اروپا است.

آنتالیا نیز یکی از محبوبترین شهرهای ساحلی و توریستی ترکیه است. این شهر دیدنی درست در قسمت شمال شرقی دریای مدیترانه واقع شده است، به همین علت در فصل های بهار و تابستان گردشگران زیادی را جذب خود می کند. با دانستن این موضوع بهتر می توانید بین انتخاب اقامت در آنتالیا یا استانبول تصمیم بگیرید.

جاذبه های توریستی آنتالیا

اگر نمی دانید برای سفر خود به ترکیه آنتالیا یا استانبول را انتخاب کنید، باید بگوییم که سبک و نوع سفر به این دو شهر به طور کلی با یکدیگر فرق دارد. در این بخش به معرفی و مقایسه سبک سفر به این دو شهر می پردازیم تا با هر دو آن ها بیشتر آشنا شوید.

همانطور که اشاره کردیم استانبول مملو از بناهای تاریخی و مراکز خرید کوچک و بزرگ است. افرادی که این شهر را برای سفر انتخاب می کنند باید بدانند که بخشی از زمانشان به بازدید از کاخ ها و مساجد خواهد گذشت، زیرا استانبول مرکز فرهنگی ترکیه است و دیدنی معماری باشکوه و قدم زدن در کاخ های منحصربه فرد آن عضوی جدانشدنی از سفر به استانبول خواهد بود.

اغلب گردشگرانی که به استانبول می فرایند از بناهایی مانند کاخ توپکاپی، مسجد ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد، برج گالاتا، بازار بزرگ استانبول، مسجد آبی و… دیدن می کنند که تمامی آنها اماکن تاریخی با معماری بی نظیر هستند. بنابراین اگر به دیدنی این گونه بناها علاقه دارید، استانبول مقصد مناسبی برایتان خواهد بود. اما تفریحات موجود در استانبول به همین موارد خلاصه نمی شود، نباید از یاد برد که تنگه بسفر از میان استانبول عبور می کند و همین موضوع سبب شده تا تفریحاتی مانند قایق و کشتی سواری، قدم زدن در کنار سواحل و دیدنی مرغان دریایی در استانبول را فراموش کرد.

رزرو سریع و آسان تور آنتالیا وبلاگ مهدی آبادانی با پایین ترین قیمت. جهت مشاهده قیمت ها کلیک کنید.

لازم به ذکر است که افراد بسیاری برای رفتن به مراکز خرید و بازارهای محلی به استانبول سفر می کنند. این موضوع به علت قیمت مناسب اجناس مختلف و به خصوص پوشاک در استانبول است. در واقع ترکیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پارچه و الیاف محسوب می شود و به همین علت لباس در آن با قیمت مناسبی عرضه می شود. به کسانی که به گردش و تفریح در مراکز خرید علاقه مند هستند، پیشنهاد می کنیم که برای یکبار هم که شده به استانبول سفر کنند. به صورت خلاصه می توان گفت که سبک و سیاق سفر به استانبول گردش در بناهای تاریخی، مراکز خرید و بنادر و سواحل است.

اما آنتالیا بر خلاف استانبول بناهای تاریخی کمی دارد در عوض سواحل متعدد بسیار زیبا و تمیزی را در خود جای داده است. بسیاری از هتل ها و اقامتگاه های آنتالیا در کنار سواحل واقع شده اند، به همین علت اگر در سواحل این شهر اقامت کنید بخش اعظمی از سفرتان به گشت و تفریحات ساحلی خواهد گذشت. در آنتالیا بی شمار هتل پنج ستاره وجود دارد که امکانات بسیار خوبی را ارائه می دهند. این هتل ها به اندازه ای لوکس و مجذوب کننده هستند که بسیاری از گردشگران ترجیح می دهند تا تمام طول سفرشان را در هتل سپری کنند و از هتل خارج نمی شوند.

با این حال اگر کمی ماجراجو باشید آنتالیا مجذوب کنندهیت های دیگری نیز علاوه بر ساحل گردی دارد. مرکز شهر آنتالیا همانند استانبول مراکز خرید گوناگونی دارد که بعضی از آنها اجناسشان را با قیمت هایی نظیر آنچه در استانبول عرضه می شود، در اختیار مشتریان قرار می دهند. به طور کلی باید گفت که آنتالیا مقصدی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت در آرامش است و اگر اهل خرید هم باشید، گزینه های مناسبی برایتان وجود دارد.

مقایسه آنتالیا و استانبول از نظر آب و هوا

بدون شک شرایط آب و هوایی تاثیر زیادی در انتخاب مقصد مسافرتی دارد. همانطور که می دانید هر شهری بنابر موقعیت جغرافیایی خود، از آب و هوای خاصی برخوردار است و هر مسافری باید بر اساس سلیقه خود بین آنتالیا یا استانبول مقصد مناسب را انتخاب کند.

استانبول به علت نزدیکی به دریای مرمره تحت تاثیر اقلیم های متعددی چون مدیترانه ای، اقیانوسی و نیمه اقیانوسی واقع شده است و در بعضی از فصل ها آب و هوایش شرجی است. در ابتدای فصل بهار هوای این شهر هنوز سرد است اما به مرور گرم می شود و گاهی باران هایی پراکنده می بارد. تابستان های این شهر گرم و مرطوب است و گردشگران اغلب فصل تابستان را برای سفر به استانبول انتخاب می کنند. دمای هوای پاییز در استانبول در هر سال فرق دارد به طوری که بعضی سال ها هوا گرم و بعضی سال ها هوا سرد خواهد شد اما به صورت میانگین دما استانبول در پاییز چیزی حدود 15 تا 23 درجه سانتی گراد است. زمستان های استانبول شباهت زیادی به زمستان های تهران دارد و در اغلب سال ها شاهد بارش برف در آن هستیم.

بهترین زمان برای سفر به آنتالیا نیز فصل بهار است و در این فصل طبیعت شهر بسیار چشم نواز است و بارندگی های پراکنده، هوش از سر گردشگران می برد. در آنتالیا تابستان بر خلاف بهار، شاهد گرمای هوا و تابش مستقیم نور خورشید هستیم، در این فصل به علت تفریحات آبی و ساحلی متنوع، سفر به آنتالیا طرفداران زیادی پیدا می کند. پاییز و زمستان در آنتالیا هوا سرد است و وزش بادهای خنک و بارش باران کمی آزاردهنده خواهد بود و تفریحات آبی دایر نخواهند بود.

وسایل نقلیه عمومی در آنتالیا و استانبول

از آنجا که اغلب گردشگران ایرانی با هواپیما به شهرهای آنتالیا یا استانبول می فرایند، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نقش مهمی در سفر آن ها ایفا می کند. با وجود این که شهرهای مهم توریستی ترکیه دارای سیستم حمل و نقل عمومی خوبی هستند، باز هم به مقایسه وسایل نقلیه در این دو شهر می پردازیم. در استانبول وسایل نقلیه عمومی گوناگونی وجود دارند که از مهمترین آن ها می توان به تراموا، مترو، اتوبوس، قایق و کشتی و… اشاره کرد. بهترین وسیله نقلیه در استانبول مترو است که توصیه می کنیم پیش از سفر نقشه مترو استانبول را دانلود کنید. اما اگر فکر می کنید استفاده از مترو برای شما گیج کننده است ما اتوبوس را به شما پیشنهاد می کنیم.

آنتالیا نسبت به استانبول از وسایل نقلیه عمومی کمتری برخوردار است اما با این حال رفت و آمد در شهر به وسیله اتوبوس کار آسانی خواهد بود تنها کافی ست کارت مخصوص اتوبوس ها یا آنتالیا کارت را خریداری کنید تا بتوانید به تمام نقاط شهر دسترسی داشته باشید. ناگفته نماند که در این شهر فرودگاهی به نام فرودگاه آنتالیا وجود دارد اما به دلایل سیاسی گردشگران ایرانی از فرودگاه اسپارتا استفاده می کنند که حدود 3 تا 3 ساعت و 30 دقیقه (با اتوبوس یا مینی بوس) با مرکز شهر آنتالیا فاصله دارد.

در مطلب راهنمای حمل و نقل در استانبول درباره این موضوع بیشتر بخوانید.

تفاوت فرهنگی استانبول و آنتالیا

جالب است بدانید که بعضی از گردشگران با هدف آشنایی با فرهنگ های مختلف در سایر کشورها به سفر می فرایند. همانطور که می دانید کشور ترکیه از نظر فرهنگی تشابهات زیادی با کشور ما دارد که این نزدیکی فرهنگی در رفتار مردم در آنتالیا یا استانبول قابل مشاهده است. اما با این وجود تمامی شهرها و حتی روستاها بعضی از آداب و رسوم ها و فرهنگ های محلی مخصوص خود را دارند که در سفر به هر نقطه می توان آن را مشاهده کرد.

از آنجا که استانبول مرکز فرهنگی ترکیه محسوب می شود، افرادی که تمایل دارند با فرهنگ مردم ترک آشنا شوند این شهر بهترین انتخاب برایشان خواهد بود. از نظر فرهنگ غذایی نیز باید بگوییم که در استانبول از غذاهای اصیل و خانگی گرفته تا انواع فست فودها را خواهید یافت، بنابراین اگر به شکم گردی علاقه مند هستید این شهر مکانی ایده آل برای شماست.

آنتالیا اما شرایط فرق دارد. بعضی از قسمت های خارجی شهر آنتالیا نیز هنوز رنگ تاریخی خود را حفظ کرده اند اما به علت حضور زیاد گردشگران در این شهر، فرهنگ اصیل مردم زیاد قابل رویت نیست.

نتیجه گیری

همانطور که دیدید استانبول و آنتالیا از جهات زیادی با هم شباهت و از جنبه های مختلفی نیز با هم متفاوت هستند. در این مقاله از وبلاگ مهدی آبادانی سعی داشتیم وجه اشتراکات و تمایزات این دو شهر را بررسی کنیم تا برای سفر خود به ترکیه بتوانید با توجه به سلیقه و سبک و سیاق خود بهترین انتخاب را داشته باشید. وبلاگ مهدی آبادانی یکی از معتبهترین مراجع در زمینه خدمات گردشگری می باشد که در زمینه های مختلف از جمله خرید اینترنتی بلیط هواپیما و رزرو هتل در سفرهای داخلی و خارجی شما را همراهی خواهد کرد. امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

هزینه سفر به استانبول چقدر است؟

هزینه سفر استانبول بسته به عوامل متعددی مانند نوع ایرلاین انتخابی، زمان سفر، هتل مورد نظر و غیره می تواند متفاوت باشد.

بهترین زمان سفر به آنتالیا چه موقعی است؟

دوران طلایی سفر به آنتالیا از اواسط بهار تا آخر تا بستان و بعضی اوقات تا اواسط ماه مهر می باشد.

جاذبه های گردشگری استانبول چیست؟

استانبول مملو از جاذبه های تاریخی مانند مسجد ایاصوفیه و کاخ سلطان احمد و مراکز و بازارهای بزرگ برای خرید پوشاک است.

ارزان ترین زمان سفر به استانبول در چه تاریخی می باشد؟

برای سفر ارزان به استانبول باید در فصل زمستان به این شهر سفر کنید.

منبع: الی گشت

به "مقایسه جامع سفر به استانبول یا آنتالیا در سال 2022" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه جامع سفر به استانبول یا آنتالیا در سال 2022"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید