چهارمین جشنواره منطقه ای هوره و سیاچه مانه در کامیاران برگزار می گردد

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، خبرنگاران/کردستان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: چهارمین جشنواره هوره و سیاچه­ مانه کامیاران با حضور چهار استان غرب کشور کرمانشاه، ایلام، لرستان و کردستان برگزار می گردد.

چهارمین جشنواره منطقه ای هوره و سیاچه مانه در کامیاران برگزار می گردد

عبید رستمی امروز دوشنبه در جلسه هماهنگی برگزاری چهارمین جشنواره منطقه ای هوره وسیاچه­مانه کامیاران که با حضور معاون امور هنری و سینمایی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کامیاران و ارتباط آنلاین با فرماندار و رئیس شورای اسلامی کامیاران برگزار گردید، اظهار کرد: در شرایط پسا کرونا احتیاج است برنامه های فرهنگی و هنری شاد و سرگرم کننده برای تلطیف محیط و فضای جامعه و بعلاوه تزریق امید و نشاط اجتماعی به مردم مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: برگزاری جشنواره های موسیقی محلی از جمله جشنواره هوره و سیاچه ­مانه می تواند در این شرایط پس از کرونا نه تنها مردم را با هنر و موسیقی در فضای مجتمع های فرهنگی و هنری آشتی بدهد بلکه در تلطیف محیط و ایجاد شور و نشاط اجتماعی موثر باشد.

رستمی افزود: چهارمین جشنواره هوره و سیاچه ­مانه که پس از وقفه یک ساله به خاطر شیوع کرونا در اولین روز زمستان در شهر کامیاران با حضور گروه های مختلف از استان های کرمانشاه، ایلام، لرستان و استان کردستان بصورت منطقه ای برگزار و تقدیم مردم شهر کامیاران می گردد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان ضمن قدردانی از فرماندار شهرستان کامیاران و شورای اسلامی شهر به جهت پیگیری برگزاری این جشنواره اذعان داشت: یکی از برنامه های شاخص شهرستان کامیاران، جشنواره هوره و سیاچه ­مانه است، لازم است با رعایت کامل پروتکل های هوشمند بهداشتی و بعلاوه استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های همه دستگاه های اجرایی سطح شهرستان برای برگزاری باشکوه این جشنواره مورد استفاده قرار گیرد.

وی تاکید نمود: برای برگزاری جشنواره های منطقه ای استفاده از ظرفیت های انجمن ها و تشکل های فرهنگی و هنری بسیار لازم است، بخشی از اجرای این جشنواره را به انجمن های مرتبط بایستی واگذار کرد.

رستمی با اشاره به وسعت آوازها و ترانه های کُردی از جمله موره، هوره، سیاچه­ مانه، شیخانه، هورامی و انواع دیگر این نوع موسیقی کُردی گفت: یکی از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره، حفظ این میراث گرانبها و ترانه های قدیمی است، در برگزاری این جشنواره سعی گردد از پیشکسوتان این نوع ترانه های کُردی با عزت و احترام دعوت و در مراسم حضور داشته باشند.

یکی از مهمترین آوازهای کُردی سیاه چه­ مانه است این آواز به شکل هجایی و در قالب ده هجایی و دو مصراعی به سبک و سیاق ایرانیان کهن سروده می گردد و به دلیل هم زیستی با مسائل عرفانی رنگ و بوی جدیدی هم به خودش گرفته در پاره ایی مواقع به آن مقام صوفیانه هم گفته می گردد.

هوره آواز ممتدی است که خواننده، شعرها و ابیات بیشماری را در فکر داشته و آنها را هنگام آواز به صورت پی در پی استفاده می نماید، گاه شعرها سروده خود خواننده است و گاه شعرهای مورد استفاده را از دیگر شاعران به عاریه می گیرد.

مقام های نوع هوره بان بنه ای، بنیری چر، دودنگی، باریه، غریبی، ساروخانی، گل و دره، پاوه موری، قطار، هجرانی، مجنونی، سحری و هی لاوه هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چهارمین جشنواره منطقه ای هوره و سیاچه مانه در کامیاران برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهارمین جشنواره منطقه ای هوره و سیاچه مانه در کامیاران برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید