کاشت چنار به یاد درختان خیابان ولی عصر(عج)

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، سال 1392 روبه روی عمارت قدیمی موزه سینما در باغ فردوس 110 درخت چنار توسط هنرمندان عضو انجمن تمدن سبز کاشته شد.

کاشت چنار به یاد درختان خیابان ولی عصر(عج)

وبلاگ مهدی آبادانی-زهرا کریمی: از سال 1392 به بعد گاهی هنرمندان برای نگهداشت درختانی که کاشته بودند، به آنها سر می زنند و گاهی اعضای انجمن به صورت گروهی به باغ فردوس می آیند. اما فعالیت انجمن تمدن سبز به همین جا ختم نمی شود. برای جویا شدن از فعالیت های این گروه سری به این انجمن مردم نهاد در محله فرمانیه زدیم و با مهدی توحیدپور مؤسس انجمن گفت وگو کردیم.

هدف از راه اندازی انجمن تمدن سبز چه بود؟

انجمن تمدن سبز به منظور حمایت از محیط زیست و با گردهمایی هنرمندان در سال 1378 راه اندازی شد. با توجه به آنکه هنرمندان خالق اثرهای هنری هستند و هر اثر خلق شده می تواند حاوی پیامی باشد این تشکل را با حضور هنرمندان راه اندازی کردیم. مهمترین هدف ما مشارکت هنرمندان است و هدف دیگر ماندگاری پیام با آثار خلق شده است تا بتوانیم برای حفظ محیط زیست گام مؤثری برداریم. بخشی از فعالیت انجمن ما تولید محصولات فرهنگی و هنری و بخش دیگر فعالیت حول محور برپایی کارگاه های آموزشی، سمینار، همایش و جشنواره است. در بین جشنواره ها، جشنواره فیلم سبز یک جشنواره ملی است که با موضوعات زیست محیطی در 155 شهر ایران و 31 استان با استقبال خوبی از جانب هنرمندان برگزار شد.

کاشت درخت چنار یکی از فعالیت های ما در انجمن است. حدود 2 دهه است که در روز درختکاری کاشت نهال را با حضور هنرمندان انجام می دهیم. مانند کاشت 110 درخت چنار در خیابان ولی عصر(عج)، کاشت 600 درخت با حضور سفیران کشورهای خارجی در پارک پردیسان که با کاشت درختان، عنوان باغ ملل را گرفت و 600 درخت دیگر نیز با حضور هنرمندان پیشکسوت در بوستان آب و آتش کاشته شد.

20 سال از راه اندازی انجمن می گذرد؛ نتیجه مشارکت هنرمندان چه بوده است؟

با توجه به فعالیت های مختلف زیست محیطی و استقبال خوب شهروندان این زمینه فراهم شد تا بتوانیم علاقه مندان را جذب اهدافمان کنیم. طی این 20 سال 230 نمایشگاه در حوزه هنرهای تجسمی از جمله نقاشی و مجسمه های بازیافتی برپا شد و در حوزه فیلم، تئاتر عروسکی و نمایش خیمه شب بازی پیروز و مؤثر بوده ایم. همچنین در بخش هنر معماری عده زیادی از معماران عضو انجمن شده اند که در زمینه معماری سبز ساختمان های پایتخت مشارکت کرده اند. البته این گروه نیز به صورت تخصصی درباره اقامتگاه های بوم گردی فعالیت دارند. در این میان برای نیل به اهداف، گروهی از کارشناسان محیط زیست نیز با ما همکاری دارند و برای عملیاتی شدن یک پروژه توسط هنرمندان به گفت وگو و مشاوره و بررسی ابعاد کار و خلق آثار هنری با هنرمندان می پردازند

همکاری هنرمندان در سال جدید را چگونه ارزیابی می کنید؟

مسائل مالی در نحوه برگزاری برنامه ها تأثیرگذار است. برای رفع مسائل مالی به مشارکت نهادها و سازمان های مرتبط نیاز است. با وجود این امسال از ابتدای سال تاکنون خوشبختانه اجرای 2تئاتر، یک فیلم، چند ورکشاپ درباره معماری ایرانی، توزیع لیوان های محیط زیستی در برخی از تکایای تهران در ایام عزاداری ماه محرم و همچنین پروژه بزرگ آقای رستگار را در آبان ماه داشتیم. علی رستگار از هنرمندان هنرهای تجسمی است که یک پرفورمنس هنری درباره آب و دریاچه بختگان استان فارس اجرا کرد. همچنین سلسله نشست ها، جلسات و کارگاه های آموزشی هم که جای خود دارد. پروژه های متعددی را هنرمندان ارائه داده اند که در دست مطالعه و بررسی کارشناسان است و به زودی اجرای آنها رسانه ای می شود.

عضوگیری در انجمن به چه صورت انجام شده است؟

برای عضو شدن هنرمندان در این انجمن نیاز به انجام کار خاصی نیست و افراد می توانند با یک بار مراجعه و ارائه طرح هنری در حوزه محیط زیست عضو انجمن تمدن سبز شوند. چه بسا که جشنواره فیلم سبز و کاشت درخت در بوستان ها و برخی از خیابان های تهران از جمله کارهایی بود که به واسطه برگزاری آن، هنرمندان زیادی جذب انجمن شدند. با مشارکت و فعالیت خیرخواهانه هنرمندان در مواقع بحران توانستیم 50 تن برنج به مناطق سیل زده ارسال کنیم و امیدواریم بتوانیم در این انجمن در کنار هم دست در دست هم برای حمایت و حفاظت از محیط زیست خلق آثار هنری ماندگار را توسعه دهیم.

منبع: همشهری آنلاین

به "کاشت چنار به یاد درختان خیابان ولی عصر(عج)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاشت چنار به یاد درختان خیابان ولی عصر(عج)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید