کتابخانه ملی فنلاند ، شاهکار معماری در شهر هلسینکی

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، کتابخانه ملی فنلاند یکی از مهم ترین ساختمان های هلسینکی است که با معماری چشمگیر خود نظر هر بیننده ای راجلب می نماید. ساختمان کتابخانه ملی نه تنها برای دوستداران مطالعه یا حتی معماری بلکه برای گردشگران علاقمند به تاریخ نیز جذابیت های زیادی دارد. در این مطلب از وبلاگ خبرنگاران سری به کتابخانه ملی فنلاند می زنیم و با زیبایی های آن آشنا می شویم. پس اگر قصد مسافرت به فنلاند را دارید با ما همراه باشید.

کتابخانه ملی فنلاند ، شاهکار معماری در شهر هلسینکی

تاریخچه کتابخانه ملی فنلاند

اگر رد کتابخانه ملی فنلاند را در تاریخ دنبال کنیم به زمان تاسیس آن یعنی 1640 می رسیم. این کتابخانه یکی از مراکز مهم فرهنگی و علمی در زمان قدیم بوده و اکنون هم جایگاه خود را حفظ نموده است. با وجود این تاریخچه غنی، تاسیس بنای کنونی کتابخانه به دو قرن بعد یعنی سال 1840 مربوط می گردد. معمار آلمانی این ساختمان، بناهای مهم دیگری مانند ساختمان شهرداری، کلیسای جامع و حتی میدان سنا را نیز طراحی نموده است. از سال 1840 تا حالا بنای کتابخانه ملی فنلاند بارها توسعه پیدا نموده و بازسازی شده است.

ساختمان های هلسینکی | 5 ساختمان با معماری های تماشای

موقعیت مکانی کتابخانه ملی فنلاند

کتابخانه ملی فنلاند در مرکز این کشور یعنی هلسینکی واقع شده است. این ساختمان از نظر فرهنگی و علمی چنان اهمیتی داشته است که قلب هلسینکی یعنی میدان سنا را برای تاسیس آن انتخاب نموده اند. البته نباید فراموش کرد که روند توسعه این شهر نیز نیم نگاهی به ساختمان کتابخانه داشته و در واقع خود این بنا نیز به اهمیت میدان سنا افزوده است. کتابخانه ملی فنلاند در واقع بزرگ ترین و البته قدیمی ترین کتابخانه فنلاند نیز هست.

فستیوال های فنلاند | شرکت در این فستیوال ها را در سفر به فنلاند نباید فراموش کنید

در هر صورت، اکنون برای بازدید از کتابخانه ملی فنلاند باید به مرکز شهر هلسینکی بروید. این موقعیت یک مزیت بزرگ برای کتابخانه محسوب می گردد؛ چرا که از هر نقطه ای از شهر به راحتی می توان به آن دسترسی داشت.

معماری و مجذوب کنندهیت های ظاهری کتابخانه ملی فنلاند

اولین چیزی که در خصوص کتابخانه ملی فنلاند جلب نظر می نماید، ساختمان باشکوه و زیبای آن است. یکی از مهم ترین روینمودهای معمار ساختمان در زمان طراحی کتابخانه ملی فنلاند، ایمنی آن در برابر آتش سوزی بوده است. از همین رو سالن های این کتابخانه وسعت زیادی دارند و سقف آن ها نیز به صورت طاق هایی بزرگ ساخته شده است. تزئینات به کار رفته در نمای داخلی سالن های کتابخانه ملی فنلاند، همه به دوره های تاریخی مختلفی اشاره دارند. حتی نقشه سالن ها نیز از حمام های رومی الهام گرفته شده است. البته این تمام ماجرا نیست. ستون ها و سردرها نیز همه و همه سبک های باستانی رومی را تداعی می نمایند و با تماشا آن ها حس می کنید وارد معابد باشکوه دنیای باستان شده اید. قطعاً این تجربه برای هر بیننده ای مجذوب کننده و جالب به نظر می رسد.

مرکز ساختمان کتابخانه ملی فنلاند سقفی مرتفع به شکل گنبد دارد که از تزئینات کم نظیر و چشم گیری پوشیده شده است. طراحی کتابخانه به شکلی است که تمام سالن های دیگر به این بخش متصل هستند. به این ترتیب احتمال این که گذرتان به بخش مرکزی بیفتد و گنبد زیبا و ستون های تراشیده شده از مرمرش را ببینید بسیار بالا خواهد بود.

جمع بندی

شاید اغراق نباشد اگر ساختمان کتابخانه ملی را یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری فنلاند به حساب آوریم. این مکان سالانه گردشگران بسیاری را جذب زیبایی های خود می نماید. البته بازتماشامایندگان کتابخانه فقط گردشگر ها نیستند و مردم خود فنلاند نیز به تماشا این مکان شکوهمند می آیند. ستون های سفید رنگ از جنس مرمر که در ردیف های متقارن چیده شده اند، طاق های بزرگ با تزئینات منحصر به فرد، سردرهایی که از معابد قدیمی الهام گرفته شده اند و البته تعداد بسیار زیاد کتاب های موجود در کتابخانه ملی فنلاند به یکی از بهانه ها برای سفر به هلسینکی تبدیل شده اند. اگر شما هم مجذوب هر جنبه از این بنای زیبا شده اید، می توانید تور فنلاند خود را از آژانس وبلاگ مهدی آبادانی تهیه کنید.

منبع: ژیوار

به "کتابخانه ملی فنلاند ، شاهکار معماری در شهر هلسینکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابخانه ملی فنلاند ، شاهکار معماری در شهر هلسینکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید