شوق تماشای ستارگان در بوشهر

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، استان بوشهر فقط پایتخت انرژی و خاستگاه بنادر صیادی و تجاری در جنوب کشور نیست. این اقلیم گرماخیز کشور افزون بر برخورداری از میلیون ها اصله نخل خرما که با فراوری هزار تن خرما نقش زیادی در ارزآوری مالی برای کشور دارد، یکی از مناطقی است که مردمی بسیار علاقه مند به آسمان شب و علم نجوم دارد...

شوق تماشای ستارگان در بوشهر

استان بوشهر فقط پایتخت انرژی و خاستگاه بنادر صیادی و تجاری در جنوب کشور نیست. این اقلیم گرماخیز کشور افزون بر برخورداری از میلیون ها اصله نخل خرما که با فراوری هزار تن خرما نقش زیادی در ارزآوری مالی برای کشور دارد، یکی از مناطقی است که مردمی بسیار علاقه مند به آسمان شب و علم نجوم دارد؛ چنان که زادگاه و اصل و نسب مهندس احمد دالکی از چهره های پیشگام نجوم آماتوری کشور به این استان بازمی گردد. چند سالی است گروه های مردمی علاقه مند به نجوم و انجمن نجوم این شهر بسیار فعال و پویا عمل می نمایند، به طوری که از سال82 با تأسیس رصدخانه مهر در بوشهر، حالا این شهر به یکی از مراکز مهم و تأثیرگذار در حوزه ترویج نجوم در سطح کشور تبدیل شده است. هفته گذشته از 20 تا 26 اردیبهشت در ایران هفته نجوم بود. در این هفته معمولا رصدخانه ها و مراکز فعال در حوزه نجوم کشور، درهای خود را روی علاقه مندان باز و درباره شگفتی های نجوم و تازه ترین یافته های اختر فیزیکدانان با مردم گفت وگو می نمایند. به علاوه این فرصت برای علاقه مندان فراهم می گردد که با تلسکوپ و تجهیزات موجود در این مراکز به رصد ماه و خورشید و سیاره ها بپردازند و با انواع اجرام نجومی دور و نزدیک در اعماق آسمان آشنا شوند.

در حال حاضر بیش از 50رصدخانه و مرکز نجومی در گوشه گوشه کشور مشغول ترویج و آموزش عمومی نجوم به علاقه مندان هستند که با همه گیری کووید-19 در یک سال و چند ماه اخیر، بسیاری از این مراکز به آموزش مجازی نجوم از بسترهای مختلف پرداخته اند. در بین مراکز فعال نجومی کشور، رصدخانه مهر وابسته به آموزش وپرورش استان بوشهر جایی در پژوهش سرای شهید خوشبخت است که سال هاست خیل عظیم مشتاقان و منجمان آماتور در این شهرستان را گرد هم آورده و در کنار یکدیگر به فعالیت علمی و تفریحی در حوزه نجوم می پردازند. این مرکز در حال حاضر روبه روی مدرسه تاریخی سعادت بوشهر قرار گرفته است.

حسن باغبانی،رئیس رصدخانه مهر بوشهر و از فعالان تأثیرگذار ترویج نجوم در این استان است. او با اشاره به پیروزیت های علمی و کشوری این رصدخانه به خبرنگارجام جم می گوید: مرکز رصدخانه مهر بوشهر توانسته است در طول دوران فعالیت خود دستاوردهای قابل توجهی کسب کند. به گفته باغبانی، عظیم ترین دستاورد رصدخانه مهر بوشهر تشکیل ITAU اتحادیه ستاره شناسی معلمان ایران و SINA شبکه دنیای ستاره شناسی دانش آموزان است، همچنین ابداع و برگزاری جشنواره کاوشگران آسمان که به عنوان اولین جشنواره نجوم طبیعت مدارس ایران (این جشنواره در کنفرانس مونیخ آلمان که به مناسیت یکصدمین سال تشکیل IAU بود به عنوان طرح منتخب انتخاب شد، پروژه راه ابریشم 2021 پروژه مشترک این رصدخانه به عنوان نماینده ایران و کشور ژاپن است که در 24 تا 27 می در کنفرانس استرلیا رو نمایی می گردد، طراحی دوکتاب پایه آموزش ستاره شناسی ترجمه کتاب ناسه (14 گام به سوی کیهان) نمایندگی رسمی ناسه در آسیای غربی و خاورمیانه ، برنده جایزه ترویج علم درسال 94 و طراحی دو واحد درس ستاره شناسی ویژه دانشگاه فرهنگیان ایران و طراحی و اجرای دوره های ضمن خدمت ستاره شناسی ویژه معلمان و تاسیس قطب ستاره شناسی پژوهش سراهای ایران از دستاوردهای این مرکز است.

ابتکارات فعالان نجوم در بوشهر

باغبانی به ابتکارات انجام شده در این مرکز اشاره می نماید و می افزاید:این مجموعه احتیاجسنجی و امکانات سنجی فعالیت های ستاره شناسی را در سطح وزارت آموزش وپرورش انجام داده است.ضمن این که با راه اندازیجشنواره کاوشگراندر ایجاد تحول در سیستم آموزش ستاره شناسی در کشور، نقش عظیمی داشته است. به طوری که در کنفرانس مونیخ آلمان به عنوان فعالیت برگزیده انتخاب شد. این مرکز در تشکیل انجمن ستاره شناسی و اتحادیه ستاره شناسی معلمان ایران پیروز بوده و این الگو در سطح دنیای مطرح و شناخته شده است و اکنون به عنوان یکی از مراجع در این حوزه در دنیا معرفی می گردد. در کنفرانس آرژانتین که سال جاری برگزار گردید، پروژه سینا که همان شبکه فعالیت های ستاره شناسی دانش آموزی و از ابتکارات مرکز رصدخانه مهر بوشهر بود به عنوان بخش مهمی از فعالیت های ستاره شناسی این مرکز در سطح بین المللی مطرح شد.

این مروج نجوم بابیان این که ایجاد قطب ستاره شناسی آموزش وپرورش از خدمات برجسته مرکز مهر بوشهر است، اضافه می نماید: با توجه به صندلی فراهم شده برای این مرکز در جهت رشد و تکامل و دنیای شدن گام برمی داریم و اکنون در حوزه آموزش و ترویج ستاره شناسی پیشرو هستیم.ازاین رو چشم انداز آینده را روشن و همراه با پیروزیت و ظرفیت های متراکم و بیشتر می دانم، زیرا این مجموعه الگویی برای افرادی محسوب می گردد که از چالش ها و کمبودها پیروزیت می سازند.

امکانات نجومی برای بوشهری ها

رئیس اتحادیه ستاره شناسی معلمان ایران ادامه می دهد: در حال حاضر تلسکوپ 16 اینچ، سی سی دی ویژه، هشت دستگاه تلسکوپ مختلف،20 دوربین دوچشمی و دوربین عکاسی آسمان و دو نمونه از عظیم ترین تلسکوپ های خورشیدی ایران در مرکز مهر بوشهر برای استفاده علاقه مندان، منجمان آماتور و دانش پژوهان در دسترس است و مورداستفاده قرار می گیرد. همچنین آسمان نمای عظیم دیجیتالی در این مرکز نیز مورداستفاده عموم شهروندان و دانش آموزان قرار می گیرد.

رئیس رصدخانه مهر بوشهر اضافه می نماید:اکنون این مرکز در سطح استان بوشهر تنها کانون فعالیت ستاره شناسی به صورت رصدخانه ای محسوب می گردد اما این فعالیت در مراکز فعال ستاره شناسی استان و در سطح شهرهایی مثل برازجان، خورموج، آبپخش و سعدآباد در پژوهش سراهای این شهرها دایر و آماده ارائه به علاقه مندان به نجوم است.

به نوسازی تجهیزات احتیاج داریم

باغبانی خاطرنشان می نماید: انتظار داریم مسؤولان با توجه به ظرفیت و توانمندی رصدخانه مهر بوشهر در ارائه خدمات به مردم و علاقه مندان به دانش نجوم در این استان، بیش از گذشته در تجهیز امکانات و تخصیص اعتبارات لازم همراهی مان نمایند.برخی از تجهیزات فنی و ملزومات ستاره شناسی مرکز به دلیل استفاده زیاد در برنامه های رصدی گوناگون دچار فرسودگی شده اند که احتیاج به نوسازی دارد.

گزارش از علیرضا برازجانی، وبلاگ مهدی آبادانی بوشهر؛

منبع: جام جم آنلاین

به "شوق تماشای ستارگان در بوشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شوق تماشای ستارگان در بوشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید