کردستان مقام ششم فراوری گردو در کشور

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، گفت: استان کردستان با دارا بودن هفت هزار و 334 هکتار باغات گردو و فراوری سالیانه 15هزار تن محصول با حدود 11هزار بهره بردار، مقام ششم فراوری گردوی کشور را به خود اختصاص داده است.

کردستان مقام ششم فراوری گردو در کشور

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی به نقل از ایسنا، خالد جعفری در اولین جشنواره استانی گردو در شهرستان سروآباد، با اشاره به اینکه گردوی ایرانی به عنوان چهارمین محصول عمده باغی ایران و پس از پسته دومین محصول خشکباری محسوب می گردد، اظهار کرد: گردو از نظر مالی به خصوص صادرات غیرنفتی اهمیت بالقوه زیادی دارد.

وی افزود: از مجموع کل باغات ایران 2.5 درصد باغات به درختان گردو اختصاص دارد و سطح زیر کشت درختان گردو در ایران حدود 160 هزار هکتار با فراوری 222 هزار تن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، با اشاره به اینکه فراوری گردو در کردستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بیان نمود: علاوه بر میزان مصرف داخلی استان میزان صادرات این محصول در شش ماهه نخست سال جاری یک هزار و 172 کیلوگرم به ارزش 360 میلیون ریال و در سال گذشته یک هزار و 387 کیلوگرم به ارزش 580 میلیون ریال رسیده است.

جعفری بیان نمود: متوسط عملکرد باغات گردوی استان 2.5 تن در هکتار است که با اجرای طرح سرشاخه کاری باغات گردو علاوه بر افزایش کیفی عملکرد محصول دو برابر شده و به 5 تن افزایش می یابد.

وی از اهمیت تغییر تاج درختان گردو در باغات قدیمی با استفاده از تکنیک سرشاخه کاری در استان خبرداد و گفت: هر ساله در استان به دلیل حادث شدن سرماهای دیر رس بهاره و نوسانات دمایی در اوایل فصل رشدی باغات، شاهد خسارت ناشی از سرمازدگی به انواع گونه های باغی به ویژه گردو هستیم به طوری که نوسانات فراوری طی سنوات مختلف معرف شدت و اهمیت این موضوع است برای کاهش این خطرات سرشاخه کاری یکی از راهکارهای مناسب دراین مورد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، ذکر کرد: در بعضی از سال ها از جمله سال 97 افت عملکرد و فراوری محرز و مشخصی را به همین دلیل شاهد بودیم، فراوری استان حدود 12 هزار تن بوده این درحالی است که با توجه به میانگین فراوری استانی عملکرد مطلوبی نیست، لذا با ترویج و توسعه ارقام دیر برگده که شروع فصل برگ دهی و رشد این ارقام دیرتر از ژنوتیپ های مختلف استانی است می توان موضوع خسارت سرمای دیرس بهاره را در سطح استان حل کنیم.

جعفری بیان نمود: استان کردستان با دارا بودن هفت هزار و 334 هکتار باغات گردو و فراوری سالیانه 15هزار تن محصول با حدود 11هزار بهره بردار، مقام ششم فراوری گردوی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: شهرستان کامیاران با سهم 10 درصد فراوری این محصول رتبه چهارم را در فراوری گردو به خود اختصاص داده است.

جعفری افزود: ارقام عنوان شده از ویژگی های شاخص دیگری همچون مغز سفید، پوست نازک، درشتی و یک دستی برخوردار هستند که تمامی این مسایل در بهبود و افزایش قیمت و در نهایت درآمد گردوکاران مؤثر خواهد بود، در حال حاضر نیز سالانه حدود 80 الی 100 هکتار از باغات گردو سرشاخه کاری می گردد که دو شهرستان بانه و سروآباد در این مهم پیشرو هستند.

وی با اشاره به برآورد ریالی هزینه سرشاخه کاری باغات گردو براساس هکتار و اصله، اظهار داشت هزینه یک هکتار باغ گردو حدود 112 میلیون ریال بوده که با احتساب 160 اصله درخت هزینه سرشاخه کاری هر اصله حدود 700 هزار ریال است و درختان سرشاخه کاری شده بعد از 3 سال به بهره برداری مالی خواهند رسید.

جعفری یادآور شد: مقایسه ارزش صادراتی گردو در بازارهای جهانی در مقایسه با هر بشکه نفت، با در نظر دریافت این که قیمت هر بشکه نفت خام حدود 56 دلار و قیمت هر دلار 12 هزار و 300 تومان است، قیمت تمام شده هر بشکه نفت در بازار جهانی حدود 690 هزار تومان برآورد شده این در حالی است که قیمت هر کیلو گردو درجه یک را اگر 60 هزار تومان در نظر بگیریم هر 11.5 کیلوگرم گردو معادل یک بشکه نفت خواهد بود، به عبارتی هر یک کیلو گرم گردو 4.9 دلار ارزش مالی خواهد داشت.

منبع: همشهری آنلاین

به "کردستان مقام ششم فراوری گردو در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کردستان مقام ششم فراوری گردو در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید