کشف شهر باستانی در اعماق دریاچه تیتیکاکا؛ آمریکای جنوبی

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، کشف شهر باستانی در اعماق یک دریاچه

باستان شناسان در کف دریاچه تیتیکاکا آمریکای جنوبی پیروز به کشف تمدنی باستانی و بسیار پیشرفته شده اند. محل این کشف در اعماق دریاچه تیتکاکا، یکی از مرتفع ترین دریاچه های بزرگ دنیاست که در مرز دو کشور بولیوی و پرو قرار گرفته است. کشف شهر باستانی در اعماق دریاچه تیتیکاکا یکی از بزرگ ترین پروژه های باستان شناسی در دنیاست و پیش بینی می گردد کار اکتشاف و استخراج اشیاء تا سال 2020 ادامه پیدا کند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانیم.

کشف شهر باستانی در اعماق دریاچه تیتیکاکا؛ آمریکای جنوبی

کشف تمدن پیشرفته

5 دقیقه که از شهر تیکینا دور می شوید به دریاچه ای بسیار بزرگ و عمیق به نام تیتیکاکا می رسید که در بین کشورهای پرو و بولیوی قرار گرفته است. این دریاچه از نظر حجم آب و مساحت، بزرگ ترین دریاچه در آمریکای جنوبی محسوب می گردد و بعلاوه مرتفع ترین دریاچه قابل کشتیرانی در دنیا هم به شمار می آید. کشف شهر باستانی در اعماق این دریاچه انجام شده و در واقع این پروژه از 10 سال پیش شروع شده است. در آن موقع کریستوفر دلاره، باستان شناسی از دانشگاه بلژیک به یاری اطلاعات محلی ها پیروز به کشف شهر باستانی و تمدن گمشده در اعماق این دریاچه بزرگ شد. از آن موقع تا به امروز 24 محوطه باستان شناسی و تاریخی در اعماق دریاچه تیتیکاکا کشف شده اند و اطلاعات ارزشمندی از این تمدن باستانی به ما داده اند.

ساخت موزه باستان شناسی

یکی از شگفت انگیزترین محوطه های باستانی مکشوفه در سانتیاگو دو اویلایا (Santiago de Ojjelaya) قرار گرفته است و دولت بولیوی به تازگی اعلام نموده که میخواهد برای نگهداری سازه های زیر آب و همین طور بناها و سازه های روی خشکی، موزه ای در این منطقه احداث کند. پروژه کشف شهر باستانی زیر دریاچه تیتیکاکا طبق برآوردها تا سال 2020 تمام می گردد و هزینه ای بالغ بر 10 میلیون دلار در پی خواهد داشت. دولت بولیوی به یاری یونسکو در حال جمع آوری یاری های اقتصادی مورد احتیاج برای احداث این موزه است و آژانس همکاری های توسعه بلژیک هم در این راه از آن ها حمایت می نماید.

ساختمان این موزه قرار است در دو بخش ساخته گردد و در مجموع مساحتی بالغ بر 9360 متر مربع را در بر بگیرد. یک بخش این موزه در نزدیکی ساحل دریاچه قرار خواهد گرفته و اشیاء و آثار تاریخی که از کشف شهر باستانی به دست آمده اند را در معرض نمایش عموم قرار خواهد داد. بخش دوم هم تا حدودی زیر آب ساخته خواهد شد و امکان تماشای سایت های باستانی و ویرانه های شهر زیر آب را به بازدیدکنندگان می دهد. دیوارهای شیشه ای بزرگ و مستحکم محوطه ای در زیر آب های دریاچه تیتیکاتا ایجاد خواهند کرد و امکان بازدید از ویرانه ها و سایت های باستان شناسی کف دریاچه را به بازدیدکنندگان می دهند. کشف شهر باستانی یکی از باارزش ترین کشفیات در این منطقه است و ساخت این موزه می تواند این کشف ارزشمند را با عموم مردم هم در میان بگذارد و اطلاعاتش را با بقیه به اشتراک بگذارد.

رونق صنعت گردشگری منطقه

بر اساس کانال سفر بولیوی، این موزه به رونق صنعت توریسم و گردشگری منطقه یاری به سزایی خواهد نمود و این منطقه را به مرکزتحقیقاتی، زمین شناسی و زیست شناسی تبدیل خواهد نمود و از این حیث در دنیا منحصربفرد خواهد بود. کریستوفر دلاره در خصوص کشف شهر باستانی و ساخت موزه ای مربوط به آن می گوید که در طراحی و ساخت این موزه از مولفه ها و المان های معماری باستانی استفاده خواهد شد تا هماهنگی بیشتری با حال و هوای موزه و سایت های باستان شناسی منطقه داشته باشد.

خوزه لویی پاز که مدیر میراث تاریخی وزارت فرهنگ بولیوی است در خصوص کشف شهر باستانی و ساخت موزه این طور بیان نمود که بعد از تکمیل و ساخت نهایی موزه، دو نوع ویرانه های تاریخی زیر آبی قابل مشاهده خواهند بود:

سایت ها و مکان های مذهبی و روحانی که عمدتا زیر آب و کف دریاچه قرار گرفته اند و مکان هایی که مردم عادی در آن جا کار و زندگی می کردند و بیشتر در ساحل دریاچه واقع شده اند. لویی پاز معتقد است که مکان های مذهبی احتمالا مدت ها بعد از ساختمان ها و منطقه ها مسکونی به زیر آب رفته اند.

تیمی متشکل از غواصان باستان شناس و کارشناسان بولیوی و بلژیکی هزاران شی تاریخی و باستانی را در مکان های مختلف زیر آب شناسایی نموده اند. بسیاری از این اشیاء تاریخی از اعماق دریاچه به سطح آورده شده اند، اما بخش عمده آن ها به همان حال زیر آب به جای مانده اند. به گفته مسئولین پروژه کشف شهر باستانی ، بیش از 10000 شی از جمله قطعات و اشیاء طلا و سرامیک و ظروف مختلف از جمله کاسه و گلدان در این منطقه ها کشف شده اند. این اشیاء طبق برآوردها متعلق به تمدن های پیشااینکایی تیواناکو هستند. بعضی از اشیا مکشوفه متعلق به 2000 سال پیش هستند و بعضی دیگر متعلق به امپراتری تیواناکو هستند که یکی از تمدن های اولیه در منطقه آند به شمار می رود.

فرهنگ تیواناکو

تیواناکو نام تمدنی بزرگ و باشکوه در بولیوی است و شهر اصلی اش در ارتفاع حدودا 4000 متری از سطح دریا و در نزدیکی دریاچه تیتیکاکا ساخته شد و به این ترتیب، یکی از مرتفع ترین شهرها و مراکز تمدن در دنیای باستان به وجود آمد. این شهر بین سال های 500 و 1000 بعد از میلاد به اوج خود رسید و در آن موقع بیش از 10000 نفر در این منطقه زندگی می کردند. زمان شکل گیری این تمدن کاملا معین نیست، اما طبق اشیاء و اطلاعات به دست آمده معین شده که در حدود 2000 سال قبل از میلاد در حوالی دریاچه تیتیکاکا سکونتگاه هایی وجود داشته است.

منبع: thevintagenews.com

منبع: الی گشت

به "کشف شهر باستانی در اعماق دریاچه تیتیکاکا؛ آمریکای جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف شهر باستانی در اعماق دریاچه تیتیکاکا؛ آمریکای جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید