13 فیلم کمتر دیده شده، اما باکیفیت در ژانر سرقت

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، فیلم های تبهکاری چندین ژانر فرعی دارند؛ برای مثال گانگسترها. این ژانر بدون شک مشهورترین ژانر فرعی ژانر تبهکاری است و یک مثال مشهور دیگر نیز ژانر جنایی یا پلیسی است. اما در خصوص این ژانر فرعی، بسیاری از مشهورترین فیلمسازان تاریخ هالیوود، فیلم های بی نقص و فراموش نشدنی در ژانر سرقت ساخته اند. آن ها از اولین فریم فیلم تا انتها هیجان انگیز آن، توجه ما را به سرقت می برند؛ و بسیاری از این فیلم ها با بازی بعضی از مشهورترین و شناخته شده ترین بازیگران تاریخ سینما ساخته شده اند. اگر چه بدون شک بسیاری از برترین فیلم های ژانر سرقت را می شناسید، اما لیستی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت از فیلم هایی تشکیل می گردد که در حوزه باکس آفیس عملکرد ضعیفی داشتند، اما به شدت مورد تحسین منتقدان قرار گرفتند. فیلم هایی که مخاطبان مدرن از آن ها اطلاعی ندارند نیز در این لیست جای گرفته اند. بدین ترتیب می خواهیم شما را با 13 مورد از نادیده گرفته شده ترین فیلم های ژانر سرقت آشنا کنیم.

13 فیلم کمتر دیده شده، اما باکیفیت در ژانر سرقت

13- Dog Day Afternoon

البته قرار دادن فیلم Dog Day Afternoon (1975) در این لیست بدین معنا نیست که این فیلم به وسیله منتقدان و سینمارو ها نادیده گرفته شد، وقتی در دهه 70 منتشر شد. بعلاوه این بدان معنا نیست که سینمارو های بیشتری باید برای دیدن آن به سینما ها می رفتند. نکته این است که وقتی مخاطبان از دیدگاه مدرن به آل پاچینوی دهه 70 یا جان کازال فقید یا حتی فیلم های تبهکاری دهه 70 نگاه می نمایند، بدون شک اولین انتخاب آن ها فیلم The Godfather (1972) است که البته کاملاً موجه و قابل درک به نظر می رسد. اما Dog Day Afternoon به آنالیز روابط شخصی پرداخته و به همینخاطر معنای شخصیت در روایت آن بسیار بیشتر از فیلم های مشابه ش در آن دوران بود. این فیلم روی کشمکش و درگیری درونی شخصیت اصلی فیلم به نام سانی کوفاکس تمرکز دارد که احساس و علاقه مخاطب به این شخصیت بسیار بیشتر از تمرکز او روی خود سرقت است. در سرانجام حتی امتیاز نزدیک به کامل و بی نقص راتن تومیتوز نسبت به این فیلم نیز عدالت را در حد آن کامل نمی نماید.

12- House of Games

همچون بعدازظهر سگی، فیلم House of Games نیز در هنگام انتشار به شدت مورد تحسین منتقدان نهاده شد. اما برخلاف شاهکار سیدنی لومت، این فیلم ساخته دیوید ممت در سال 1987 یک بمب تضمین نشده در باکس آفیس بود که در باکس آفیس جهانی تنها 2.5 میلیون دلار فروش کرد که بسیار دور از پتانسیل و شایستگی فیلم بود. تاسف آورتر اینکه علیرغم امتیاز 97 درصدی منتقدان به این فیلم در راتن تومیتوز، بینندگان و مخاطبان تنها امتیاز بحث برانگیز 79 درصد را به آن داده اند. شاید این امتیاز پایین به دیدگاه مخاطبان مدرن به فیلم بازگردد، اما امتیازی که کارشناسان سینما به House of Games دادند بسیار نزدیک تر به واقعیت است، زیرا این فیلم همچنان یکی از باکیفیت ترین فیلم های ژانر تبهکاری و سرقت است که تا به امروز ساخته شده. با عناصر سنگین نئونوآر، این فیلم داستان یک روان درمانگر را روایت می نماید که در فعالیت های تبهکارانه یکی از بیمارانش درگیر می گردد. به لطف سناریو هوشمندانه ممت و کارگردانی بی نقص او، فیلم House of Games در زمره برترین و نادیده گرفته شده ترین فیلم های ژانر سرقت تاریخ سینما قرار می گیرد.

11- The Taking of Pelham 123

به کارگردانی تونی اسکات، این فیلم اثر ماقبل آخر این کارگردان مشهور آمریکایی است؛ و اگر چه نام این کارگردان به احتمال زیاد برایتان آشنا نیست، اما بدون شک بازیگرانی که در فیلم The Taking of Pelham 123 (2009) بازی کردند را به خوبی می شناسید، به طور ویژه دنزل واشنگتن و جان تراولتا. آن ها البته کوشش شایسته تقدیری در فیلم ندارند، اما استعداد ذاتی آن ها نیز نتوانست ذره ای منتقدان را تحت تاثیر قرار دهد؛ و این موضوع مایه تاسف است، با توجه به دیدگاهی که اکنون بعد از سال ها به این فیلم وجود دارد. فیلم The Taking of Pelham 123 اگر چه به سرعت فراموش شد، اما یکی از نادیده گرفته شده ترین فیلم های ژانر سرقت است.

10- Before the Devil Knows Youre Dead

به کارگردانی سیدنی لومت در آخرین تجربه کارگردانی اش، در اینجا با یک فیلم سرقت دیگر روبرو می شویم که در هنگام انتشار مورد تحسین منتقدان نهاده شد. اما با توجه به اینکه Before the Devil Knows Youre Dead (2007) در باکس آفیس جهانی فروش مبه وسیلهی داشت، می توان آن را فیلمی کمتر دیده شده از نگاه تجاری دانست. بعلاوه این روز ها به ندرت از این فیلم سخن گفته می گردد. با بازی فیلیپ سیمور هافمن و ایتان هاک در نقش دو برادر که توافق می نمایند از مغازه جواهر فروشی پدرشان دزدی نمایند، این فیلم از همان ابتدا به موضوعاتی معنادار و عمیق می پردازد. به لطف توسعه شخصیتی هوشمندانه سناریو و مجذوب کنندهیت رابطه بین شخصیت های اصلی داستان، از همان ابتدا به داستان این خانواده علاقمند می شوید، جایی که نه تنها دو بازیگر اصلی، بلکه ماریسا تومی، آلبرت فینی، مایکل شنون و ایمی رایان نیز نظر شما را به خود جلب می نمایند. آن ها در کنار هم یک فیلم سرقت تاثیرگذار را خلق می نمایند که در این لیست در رتبه دهم نهاده شده است.

9- Out of Sight

به کارگردانی استیون سودربرگ که سه گانه اوشن را یک دهه بعد ساخت، فیلم Out of Sight (1998) بار دیگر جرج کلونی را در نقش شخصیت اصلی داستان دارد. اما برخلاف فرانچایز اوشن، این فیلم آنطور که باید مورد توجه مخاطبان مدرن قرار نمی گیرد. این فیلم بر اساس رمانی به همین نام نوشته المور لئونارد ساخته شده که دو سال پیش تر نوشته شده بود. سناریو اسکات فرانک نیز بسیار به رمان اورجینال وفادار بود، جایی که کلونی نقش یک دزد حرفه ای به نام جک فولی را بازی می نماید که در هنگام سرقت از یک بانک در میامی دستگیر می گردد. بهتر است بیش از این روایت داستان را اسپویل نمکنیم تا خودتان بتوانید آن را تجربه کنید، اما فقط این را بدانید که از ابتدا تا سرانجام داستانی خوش ساخت دارد، با دینامیک معنادار بین شخصیت ها و سکانس سرانجامی که شما را تحت تاثیر قرار می دهد. در هنگام انتشار، منتقدان از این فیلم استقبال کردند و در باکس آفیس نیز عملکرد بدی نداشت. اما Out of Sight (1998) باید در لیست دیدنی هر کسی که به ژانر سرقت علاقه دارد وجود داشته باشد، در حالی که شوربختانه اینطور نیست.

8- American Animals

به عنوان یکی از تازه ترین فیلم های این لیست، American Animals (2018) در واقع فرصت کافی برای جلب توجه مخاطب را نداشته است. اما در هنگام انتشار، سینمارو های بسیاری برای دین این فیلم به سینما ها نرفتند؛ و این موضوع علیرغم داستان پیچیده فیلم در خصوص چهار دانشجوست که برای سرقت از کتابخانه شان، نقشه ای پیچیده و دقیق می کشند، فیلمی که بر اساس داستانی واقعی که در سال 2004 در پردیس دانشگاه ترنسیلوانیا رخ داد ساخته شده است، که خود در لکسینگتون، کنتاکی واقع شده است. این فیلم از ابتدا تا سرانجام خود از روش های مختلفی برای رسیدنی به یک نقطه سرقت هیجان انگیز استفاده می نماید. این فیلم حاوی بازی های بی نقصی از بازیگران آینده دار است، بازیگرانی مانند ایوان پیترز، بری کیوگان و بلیک جنر. در هر صورت دیدنی این فیلم را به علاقمندان به ژانر تبهکاری و سرقت توصیه می کنیم.

7- The Score

علیرغم حضور ستارگان برجسته ای در فیلم مانند رابرت دنیرو، ادوارد نورتون و مارلون براندو در آخرین نقشش، حتی ترکیب استعداد های این سه بازیگر برجسته نیز نتوانست توجه منتقدان را به فیلم The Score (2001) جلب کند. شخصیت اصلی فیلم به نام نیک که دنیرو نقشش را بازی می نماید، می خواهد که دست از سرقت برداشته و زندگی معمولی با همسرش داشته باشد، اما پیش از همه یک همکار تازه و بی تجربه به نام جک تلر با بازی نورتون را استخدام می نماید تا آخرین سرقتش که یک سرقت تقریباً غیرممکن است را انجام دهد؛ و علیرغم استقبال نسبی سینمارو ها از فیلم در هنگام اکران، و بدست آوردن تقریباً دو برابر بودجه 68 ملیون دلاری اش، این فیلم از فرانک آز به هیچ وجه مورد توجه منتقدان قرار نگرفت. نکته اینکه این فیلم حتی امروز نیز مهجور مانده و کمتر کسی در خصوص آن صحبت می نماید.

6- Snatch

گای ریچی فیلمساز بریتانیایی فیلم ها کمتر شناخته شده ای در کارنامه هنری اش دارد، که بسیاری از آن ها در ژانر فرعی سرقت هستند. اما شاید برترین فیلم او از نگاه منتقدان، فیلم Snatch (2000) با بازی جیسون استاتام، استفن گراهام، برد پیت و بنیتسیو دل تورو باشد. این فیلم امروزه به عنوان یک فیلم تحسین شده و باکیفیت در نظر گرفته می گردد، اما در هنگام انتشار چنین نبود، علیرغم اینکه سناریو بسیار عمیق و خوش ساختی داشته و بازی های ماندگار از تمام بازیگرانش داشت. بعلاوه دینامیک بسیار سرگرم نماینده و بامزه ای بین شخصیت ها وجود داشت و سبک کارگردانی ریچی نیز به این فیلم یاری کرد که در لیست ما جای داشته باشد.

5- Set It Off

به کارگردانی اف اگری گری و بر اساس سناریویی از کیت لانیر، فیلم Set It Off ساخته سال 1996 شاهد کوشش بسیاری از بازیگران زن آن است: جیدا پینکت، کویین لطیفه، ویویکا ای فاکس و کیمبرلی الیس؛ و علیرغم فروش قابل توجهی که در باکس آفیس کسب کرد- فروش 41.6 میلیون دلاری در مقایسه با بودجه 9 میلیون دلاری اش- فیلم Set It Off تنها امتیاز 71 درصد را در راتن تومیتوز کسب نموده است. اما این عدد به هیچ عنوان منعکس نماینده کیفیت فیلم نیست. داستان Set It Off بسیار ساده است: داستان در لس آنجلس روایت می گردد، جایی که چهار دوست برای سرقت از بانک نقشه می کشند. البته دلایل شان برای این سرقت منفعت شخصی نیست. هر شخصیت انگیزه خاص خودش را دارد، که اکثراً به بهبود شرایط زندگی برای عزیزانشان مربوط می گردد. بعلاوه دیالوگ های هوشمندانه و سناریو هیجان انگیز باعث شده که این فیلم حال و هوایی بسیار مجذوب کننده و تاثیرگذار داشته باشد. این فیلم بدون شک در زمره کمتر دیده شده ترین و نادیده گرفته شده ترین فیلم های ژانر سرقت واقع شده است.

4- No Sudden Move

در اینجا با فیلم دیگری در ژانر سرقت از استیون سودربرگ روبرو هستیم که علیرغم محبوبیت، یکی از شاهکار های این ژانر است. منتقدان از آن ستایش نموده و به درستی نیز چنین کردند. اما سینمارو های عام تا حدودی زیادی با این فیلم آشنا نشدند که مایه تاسف است، زیرا No Sudden Move (2021) شیک ترین فیلم این لیست با عناصر نئونوآر محسوس در هر قاب خود است. این فیلم یکی از برترین فیلم های دهه اخیر است که دو تن از همکاران همیشگی سودربرگ، دان چیدل و بنیتسیو دل تورو در آن نقش آفرینی می نمایند. اما No Sudden Move شاهد حضور ستارگانی مانند جان هام، برندن فریزر، ری لیوتا و کیران کالکین نیز هست. اگر می خواهید لیستی از فیلم های تبهکاری در خصوص سرقت تهیه کنید که باید ببینید، حتماً نام این فیلم را در این لیست قرار دهید.

3- Thief

به کارگردانی مایکل مان که یک فیلم تبهکاری دیگر در خصوص سرقت به نام Heat (1995) با حضور ستارگانی مانند آل پاچینو و رابرت دنیرو ساخت که بسیار شناخته شده تر است، فیلم Thief (1981) جیمز کان را در نقش شخصیت اصلی داستان دارد. یک متخصص حرفه ای باز کردن گاوصندوق، فرانک کوشش دارد زندگی تبهکارانه را کنار بگذارد. او می خواهد از سرقت از بانک دست برداشته و با همسرش که تازگی با او آشنا شده ازدواج کند و زندگی بدون دردسری داشته باشد. اما وقتی در جریان آخرین سرقت اوضاع به هم می ریزد، داستان فیلم به شدت هیجان انگیز می گردد. Thief از آن دسته فیلم هایی است که از همه لحاظ نادیده گرفته شده است: این فیلم در سینما ها عملکرد ضعیفی داشت، به سختی توانست توجه منتقدان را به خود جلب کند و امروزه نیز کمتر نامی از آن شنیده می گردد. به همین خاطر این فیلم در اینجا در رتبه سوم نهاده شده و باید حتماً یک بار آن را دیدن کنید.

2- The Lookout

به نویسندگی و کارگردانی یک فیلمساز آمریکایی کمتر شناخته شده به نام اسکات فرانک، این فیلم اولین فیلم بلند کارگردانش بود و تنها به همین علت باید اهمیت و اعتبار بیشتری به کیفیت آن داده می شد. اما فیلم حاوی استعداد های بازیگری قابل توجهی است: جوزف گوردون لویت نقش شخصیت اصلی داستان به نام کریس پرت را بازی می نماید. بعلاوه The Lookout (2007) جف دانیلز را در نقش هم اتاقی اش لوییس، و ایسلا فیشر را در نقش معشوقه اش به نام لوولی لیمونز دارد. این فیلم به مقدار کافی مورد تحسین منتقدان نهاده شد، اما علیرغم بودجه 16 میلیون دلاری اش، در باکس آفیس جهانی تنها 5.4 میلیون دلار فروخت. بعلاوه این فیلم اکنون تقریباً ناشناخته است هرچند در زمره باکیفیت ترین فیلم های تاریخ سینما در ژانر سرقت واقع شده است. این فیلم داستان شخصیت کریس را در نقش یک نیروی تعمیرکار بانک را روایت می نماید که نقشه ای برای سرقت از همان بانکی را می کشد که خود در آن مشغول به کار است. این فیلم در هر سکانس خود هیجان انگیز و باکیفیت است و به همین خاطر در رتبه دوم این لیست نهاده شده است.

1- Heist

شاید فکر کنید که هواداران ژانر سرقت حتماً به دیدنی فیلمی با نام Heist (2001) خواهند رفت. اما علیرغم دیالوگ های باکیفیت و ساختاری بی نقص در سناریویی از دیوید ممت، و البته سبک کارگردانی همیشگی او، این شاهکار ژانر سرقت علیرغم بودجه 39 میلیون دلاری اش تنها 28.5 میلیون دلار فروش داشت. این فیلم در واقع در باکس آفیس باخت و صادقانه بگوییم که کارشناسان سینما نیز در نقدهایشان چندان نسبت به فیلم مهربانانه عمل نکردند. منتقدان خاصی مانند راجر ایبرت در هنگام انتشار از این فیلم تمجید کردند، اما حتی حضور ستارگانی مانند جین هکمن، دنی دویتو و سم راکول نیز نتوانست این فیلم را به جایگاهی برساند که شایستگی اش را داشت. در این فیلم هکمن نقش جو مور را بازی می نماید که رییس یک تیم سرقت حرفه ای سه نفره است، از جمله همسرش فران. اما بعد از یک سرقت ناموفق از یک جواهر فروشی در نیویورک سیتی، جو مجبور می گردد از گروه دزدان کناره گیری کند. این فیلم از ابتدا تا سرانجام به شدت هیجان انگیز و پرتنش بوده و به همین خاطر در صدر لیست ما نهاده شده است.

منبع: روزیاتو

منبع: فرارو

به "13 فیلم کمتر دیده شده، اما باکیفیت در ژانر سرقت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 فیلم کمتر دیده شده، اما باکیفیت در ژانر سرقت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید