15 اردیبهشت روز شیراز، شهر شعر و ادب ایران

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، خوشا شیراز و وضع بی مثالش! این مصرع یکی از زیباترین قسمت های موجود در شعر حافظ است که برای شروع شناخت این شهر چند هزار ساله کافی است. شیراز از زمانی که ایران، امپراطوری دنیا را در دست داشت تا به امروز جایگاه سلاطین و شاهان بسیاری بوده است و البته موازی با حضور قدرت های چند صد و یا هزار ساله، محل رشد و نمو بزرگان بسیاری در عرصه فرهنگ و هنر بوده است. معماری، نقاشی، ادبیات و حتی عرصه سیاست و حکومت نیز همگی در این شهر زیبا آفریده شده اند و در حال حاضر آثار به جا مانده از آن ها، ستایش بسیاری که به شیراز سفر می نمایند را بر می انگیزد. امروز در مجله گردشگری خبرنگاران به مناسبت 15 اردیبهشت که به روز شیراز نام گذاری شده است، سری به گوشه و کنار این شهر می زنیم و حال و هوای اردیبهشتی آن را یادآور می شویم.

15 اردیبهشت روز شیراز، شهر شعر و ادب ایران

گرامیداشت روز شیراز

شیراز در میان شهرهای ایران از نظر وسعت در جایگاه پنجم ایستاده است. این شهر که در میان روزهای سال شمسی، روز 12 اردیبهشت را از آن خود نموده است و به آن نام روز شیراز را داده است، در حال حاضر، یکی از پرطرفدار ترین شهرهای گردشگری در خاورمیانه و در زمانی نه چندان دور در دنیا به شمار می آمده است. شیراز در قدیم به نام های تیرازیس و شیرازیس نیز معروف بوده است و در میان قلمروهای یونان و روم باستان هم نامی آشنا داشته است. تاریخ پر رمز و راز این شهر انگار از زمانی نامعلوم آغاز شده است اما در تعدادی از لوح های گلی دوره عیلامی مربوط به 2 هزار سال پیش، نام این شهر به وضوح برده شده است و بر قدرت و شوکت آن اشاره های بسیاری شده است. نام گذاری روز شیراز بی علت نبوده است؛ نام گذاری روز شیراز به سال های دهه 80 بر می گردد. زمانی که این نام گذاری به عنوان پیشنهاد به مجلس ارجاع داده شد و پس از آنالیز های اجرا شده، روز شیراز در روز پانزدهم اردیبهشت ماه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

رویدادهای پانزدهم اردیبهشت ماه در شیراز

پانزدهم اردیبهشت ماه به عنوان روز شیراز شاید یکی از برترین انتخاب هایی باشد که در خصوص گرامیداشت این شهر به تصویب رسیده است. اردیبهشت ماه که ماه میانی فصل بهار است، برترین زمان برای شکوفایی طبیعت هزار رنگ شیراز است و درست در چنین روزهایی از سال است که باید میهمانان از سراسر ایران و دنیا برای ملاقات با این شهر به دعوت کرد. جاذبه های تفریحی و گردشگری شیراز بیش از آن است که در این مقال بگنجد اما تنها در این فرصت طلایی می توان به این نکته اشاره نمود که برای ملاقات از تمام جاذبه های فرهنگی، گردشگری و طبیعی این شهر باید در اردیبهشت بار سفر را بست و به طرف شیراز حرکت کرد. در روز شیراز که از تاریخ 15 ادریبهشت هر سال تا 24 اردیبهشت ادامه دارد و این رویداد به هفته شیراز ختم می گردد، تمام جاذبه های گردشگری این شهر از ارگ کریم خانی تا خافظیه و سعدیه و تخت جمشید برای میزبانی از میهمانان شیراز همه چیز را از قبل آماده نموده اند و بسیاری از گروه های موسیقی نیز برای اجرا برنامه های خود به شیراز می آیند و در دل آثار و بناهای تاریخی این شهر دست به ساز می شوند و نشاط را به میهمانان هدیه می دهند. البته باید گفت که در میان تمام فعالیت های هنری مانند موسیقی و صنعت گردشگری، بسیاری از هنرمندان در زمینه های بصری به برگزاری نمایشگاه های نقاشی و عکاسی در فرهنگسرا های شیراز می پردازند و این فرصت را برای ارائه آثار خود غنیمت می شمارند. روز شیراز می تواند بسیار قدرتمندتر از وضع کنونی برگزار گردد و این پیشرفت مستلزم شناخت بهتر این شهر و هنر و تاریخ آن است.

منبع: الی گشت

به "15 اردیبهشت روز شیراز، شهر شعر و ادب ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 اردیبهشت روز شیراز، شهر شعر و ادب ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید