نمایش داشته های ایران و ترکمنستان در یک جشنواره

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، نمایش داشته های ایران و ترکمنستان در یک جشنواره صورت پذیرفت.

نمایش داشته های ایران و ترکمنستان در یک جشنواره

جشنواره و نمایشگاه جهانگردی با موضوع معرفی فرهنگ مشترک ایران در عشق آباد و در آموزشگاه هنرهای تجسمی مرکز کشور ترکمنستان برگزار گردید.

در روز افتتاحیه گروه موسیقی آئینی و سنتی کوژین پایکوبی های آذری، لری، خراسانی و کردی برنامه اجرا کردند پس از آنها گروه موسیقی ترکمنی برنامه موسیقی اجرا کرد. این برنامه در حضور سفرای کشورهای خارجی، سفیر ایران در ترکمنستان، دانشجویان و هنرمندان عشق آباد برگزار گردید.

در کنار این برنامه پس از آنکه مسئولان سفارت ایران و معاون جهانگردی عشق آباد بر همکاری بین دو کشور و تسهیل سفر تاکید کردند، نمایندگان آژانس های جهانگردی دو کشور نیز صحبت کردند. بعلاوه شبکه های خبری و تلویزیونی ترکمنستان به انعکاس این رویداد در سطح گسترده پرداختند.

پس از مراسم افتتاحیه نمایشگاه صنایع دستی مشترک دو کشور نیز بازگشایی شد. صنایع دستی از جمله خاتم کاری، فرش دستباف نائین، میناکاری، صنایع دستی ترکمنی بخشی از صنایع دستی ایرانی بود که به نمایش گذاشته شد اما در کنارش شرکتهای جهانگردی نیز حضور داشتند تا بتواند شرایط ورود و خروج جهانگرد از این کشور را آنالیز نموده و راهی را برای سفرهای بیشتر باز نمایند و در این راستا به معرفی خدمات خود پرداختند.

در بخش دیگر این نمایشگاه، صنایع دستی ترکمنی نیز به همراه آژانس ها و تورهای جهانگردی و منطقه ها تماشای ترکمنستان معرفی گردید. آنها هم درصدد بودند تا بتوانند با آژانس های ایرانی ارتباط گرفته و تور جهانگردی برگزار نمایند. به همین خاطر در طول سه روز نشست های رو در رو نیز بین فعالان برگزار میشد.

ترکمن ها بیشتر از عشق آباد با هدف درمان می آیند و به همین خاطر یک بیمارستان از بهشهر نیز در این نمایشگاه حضور داشت.

در کنار این برنامه ها در همان روز افتتاحیه، پذیرایی از مهمانان با غذاهای ترکمنی و ایرانی انجام شد. برای هر دو گروه ایرانی و ترکمنی وجوه مشترک بین غذاهای دو کشور مجذوب کننده بود. غذاهای ترکمنی برای ایرانی ها بیشتر آشنا بود، چرا که در استان گلستان آن را تجربه نموده بودند.

رنگارنگ بودن سفره ایرانی نیز برای ترکمن ها به خصوص دانشجویان مجذوب کننده به نظر می رسید و به همین خاطر سر میز سفره ایرانی، ترکمن ها و سر میز سفره ترکمنی، ایرانی ها حضور داشتند.

در طول سه روز برگزاری این جشنواره افراد مختلفی از نمایشگاه و جشنواره تماشا کردند. طی دو روز پس از افتتاحیه نیز در سالن وطن عشق آباد، کنسرت موسیقی مشترک ایران و ترکمنستان برگزار گردید که با استقبال زیادی از سوی ترکمن ها روبرو بود. جالب اینجا بود که در معرفی پایکوبی های آئینی کوژین، فریبرز عزیزی به شرح مفصلی پیرامون دلیل هر پایکوبی پرداخت. در کنارش درباره وجوه مشترک و زبان مشترک دو کشور نیز سخن گفت. گروه های موسیقی ترکمنی نیز برنامه اجرا کردند. در آخر هم یک اجرای مشترک انجام شد که بسیار مورد توجه نهاده شد.

در همه این برنامه ها که به همت رایزنی فرهنگی سفارت ایران در عشق آباد برگزار گردید، کوشش شده بود تا ایران به نحو مطلوبی معرفی گردد.

منبع: همگردی

به "نمایش داشته های ایران و ترکمنستان در یک جشنواره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایش داشته های ایران و ترکمنستان در یک جشنواره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید