اجرای طرح توانمندسازی توان یابان بهزیستی استان همدان

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان از شروع اجرای طرح توانمندسازی و ارائه خدمات مداخله ای تخصصی برای توان یابان استان اطلاع داد.

اجرای طرح توانمندسازی توان یابان بهزیستی استان همدان

امیر کوکائیان اضافه نمود: طرح توانمندسازی و ارائه خدمات مداخلات تخصصی از هفته گذشته به مدت یکسال برای 50 داوطلب از گروه سالمندان، نابینایان و ناشنوایان به وسیله بهزیستی استان همدان به منظور ارتقا سطح زندگی و از بین بردن احساس ناتوانی در جامعه هدف اجرا می گردد.

او توضیح داد: این طرح به منظور اینکه افراد دارای معلولیت قادر باشند با استفاده از توانایی ها، ظرفیت ها و استعدادهای خود و ایجاد ارتباط موثر در جامعه به حداکثر توانمندی فردی در جهت استقلال رسیده و با شور و نشاط در جامعه زندگی نمایند پایه ریزی شده است.

آموزش های بخش عمومی در چهار حوزه آموزش، تغییر نگرش، مطالبه گری و فعالیت های اجتماعی به این افراد ارائه می گردد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان اضافه نمود: ارائه خدمات آموزشی، فرهنگی، ورزشی، اوقات فراغت و گردشگری، توانبخشی و حمایتی در فضاهای باز و پارک ها به صورت گروهی برای دستیابی به یک زندگی سالم و پیروز جامعه هدف در دستور کار این طرح قرار گرفته است.

کوکائیان اضافه نمود: خانواده های بسیاری از سالمندان و معلولان بینایی و شنوایی از داشتن کمترین آگاهی های عمومی در زمینه مراقبت از مددجو، آشنایی با مهارت های مختلف زندگی مانند تاب آوری، برخورد خلاقانه، خودآگاهی، اعتماد به نفس و مانند آن، محروم هستند که این عدم آگاهی، نقش مهمی در کاهش توانایی و قدرت روانی این گروه از مددجویان دارد و آنها را بیش از پیش در انزوا فرو می برد.

او گفت: عمده محتوای طرح توانمندسازی توان یابان به آموزش مهارت های زندگی و مراقبت های بهداشتی اختصاص دارد و با هم افزایی مراکز تحت نظارت بهزیستی مانند سازمان های مردم نهاد(NGO)، انجمن توانیابان، کانون ناشنوایان و انجمن نابینایان انجام می گردد.

به گفته معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان توانمند سازی سالمندان، نابینایان و ناشنوایان مستلزم توجه روز افزون تمامی آحاد جامعه نسبت به قوانین حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و پیغام انسان مدارانه این قوانین است.

کوکائیان اضافه نمود:به ازای هر 15 مددجو، یک تسهیلگر کار اجرای طرح را عهده دار می گردد که اجرای این طرح برای مددجو و خانواده، هیچ گونه هزینه ای ندارد.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده حدود یک سوم جمعیت استان همدان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از خدمات حمایتی، مشاوره ای و درمانی بهزیستی بهره می برند.

استان همدان حدود یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت دارد.

منبع:ایرنا

وبلاگ مهدی آبادانی همدان همدان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "اجرای طرح توانمندسازی توان یابان بهزیستی استان همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای طرح توانمندسازی توان یابان بهزیستی استان همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید