اصل ماجرا، شرکت کلاس اولی ها در نظام دوری اجباری است؟

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، این روزها خبر اجرای نظام دوری در 15درصد از مدارس ابتدایی کشور، نگرانی ها و ابهاماتی برای والدین به وجود آورده که به تعبیر معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش وپرورش از تازگی طرح و ناآگاهی خانواده ها نسبت به شیوه اجرای آن ناشی می گردد.

اصل ماجرا، شرکت کلاس اولی ها در نظام دوری اجباری است؟

روزنامه وبلاگ مهدی آبادانی؛ گروه خانواده، رابعه تیموری :معصومه نجفی پازوکی با تاکید بر اختیاری بودن شرکت معلمان و خانواده ها در طرح دوری، می گوید : سال جاری هیچ الزامی برای حضور معلمان و دانش آموزان در نظام دوری وجود ندارد، اما با برنامه ریزی صورت گرفته قطعا از سال1403 نظام دوری جای خود را میان معلمان و خانواده ها پیدا خواهد نمود و خانواده ها از آن استقبال خواهند کرد، زیرا شرایط تربیتی برای دوره اول ابتدایی به صورت ویژه برنامه ریزی شده است.

اگرچه نظام دوری پیش ازاین به عنوان طرح پایلوت در بعضی از مدارس کشور اجرا و نتایج حاصل از آن برای اجرای گسترده تر در سال تحصیلی 1402 مبنا و مورد استفاده قرارگرفته، اما به گفته معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش وپرورش، نتایجی که سال جاری به دست می آید در چگونگی اجرای آن در سال های بعد تاثیرگذار خواهد بود. پازوکی می گوید : سال جاری پس از اجرای آزمایشی نظام دوری، نتایج مورد آنالیز قرار می گیرد و درباره آن تصمیمات جدیدی گرفته می گردد.

اما نظام دوری چیست و چه اهدافی را دنبال می نماید؟ استقرار نظام دوری به معنای همراهی معلم با دانش آموزان در چند پایه تحصیلی است و طبق سند تحول بنیادین وزارت آموزش وپرورش، این نظام برای 3پایه اول دوره ابتدایی اجرا می گردد. بر این اساس معلمان کلاس اولی ها در پایه دوم و سوم ابتدایی نیز تدریس می نمایند و دیگر معلم کلاس اول، دوم و سوم ابتدایی تغییر نمی نماید بلکه در تمام این 3پایه یک معلم در کنار دانش آموزان حضور دارد.

در چند سال اخیر نظام دوری در بعضی از شهرها و مدارس امتحان شده اند که تاثیرات خوب و بسزایی در یادگیری دانش آموزان داشته است. اما نباید از یاد ببریم که این طرح در مرحله پایلوت با معلمانی زبده و منتخب اجرا شده و اگر بخواهیم باز هم این طرح با موفقیت اجرا شده، استقبال خانواده ها را در پی داشته باشد، باید بر روی انتخاب و افزایش مهارت های معلمان پایه اول دقتی دوچندان گردد. لزوم توجه به این امر را پازوکی تایید می نماید و می گوید : در مسیر اجرای طرح بازرسان و ناظران مرتب شرایط را رصد نموده، مسائل احتمالی را مرتفع می نمایند تا نتیجه مطلوب حاصل گردد.

نظام دوره ای با نظام دوری تفاوت زیادی دارد و در شرح تفاوت این دو نظام باید به تعاریف و کارکرد آنها رجوع کرد : نظام دوره ای ابتدایی به نظامی گفته می گردد که 3پایه اول ابتدایی در یک مدرسه با معلمانی متفاوت و 3پایه بعدی دوره ابتدایی نیز در مدرسه ای مجزا با معلمانی دیگر گذرانده می گردد؛ اما در نظام دوری معلم 3پایه ابتدایی دوره اول دانش آموزان تغییر نمی نماید و تغییر معلمان در ابتدایی دوره دوم اتفاق می افتد.

منبع: همشهری آنلاین

به "اصل ماجرا، شرکت کلاس اولی ها در نظام دوری اجباری است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصل ماجرا، شرکت کلاس اولی ها در نظام دوری اجباری است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید