سیستم آب و فاضلاب اطراف مسجد جامع عتیق اصفهان آسیب دیده است

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، سیستم آب و فاضلاب اطراف مسجد جامع عتیق اصفهان آسیب دیده است.

سیستم آب و فاضلاب اطراف مسجد جامع عتیق اصفهان آسیب دیده است

عبدالرضا کارگر (مدیر پایگاه میراث دنیای مسجد جامع اصفهان) در مورد شرایط فعلی این بنای تاریخی گفت: بنایی که 1300 سال از عمر آن می گذرد همواره احتیاجمند رسیدگی است اما اگر بخواهم قیاسی نسبت به گذشته داشته باشم میتوانم بگویم شرایط فعلی این بنای دنیای به لحاظ ساختاری خوب است.

او ادامه داد: بافت اطراف مسجد جامع عتیق اصفهان یکی از قدیمی ترین مناطقی است که در آن سیستم آب و فاضلاب اجرا شده و به دلیل ساخت و سازها و ایجاد کوچه، آسیب هایی به این تاسیسات وارد شده است. در طی سالهای اخیر مکاتباتی انجام شد که از آن جمله میتوان به بازدید وزیر نیرو و معاونین ایشان و دستورات لازم اشاره نمود.

کارگر در ادامه به کارگاه های بازسازیی فعال در این مجموعه میراث دنیای اشاره داشت و گفت: در حال حاضر دو کارگاه بازسازیی در مسجد جامع عتیق فعال است. یکی از این کارگاه ها در گنبد تاج الملک فعال است و دیگری پشت بام بیت الشتاء در حال آجر فرش شدن است. در گنبد خانه تاج الملک در حال برداشتن آجرهای فرسوده هستیم که مانع نفوذ رطوبت به پوسته داخلی و تزئینات بشویم. برای انجام تعویض آجرها از آجرهای همرنگ استفاده می شود.

او توضیح داد: گنبد تاج الملک (گنبد شمالی) که به گنبد خاکی نیز مشهور است در سال 481 هجری قمری به دستور یکی از وزرای دوران سلجوقی ساخته شده است و جزء نفایس آجری دنیا محسوب می شود.

به گفته کارگر، بازسازی بخش زیرین گنبد تاج الملک زمان بر خواهد بود به این دلیل که کار تخصصی است و نمی توان در آن سرعت اعمال کرد. در حال حاضر بین آجرها سرجای خود بندکشی می شوند. از این رو با خالی کردن بندهای گچی پوسیده و تمیزکاری بین آجرها، بندکشی تازه زمان بر خواهد بود. بعلاوه همزمان فضولات کبوترها و پرندگان تمیز خواهد شد.

مدیر پایگاه میراث دنیای مسجد جامع اصفهان در مورد چالش هایی که در این مجموعه با آن روبرو هستند، گفت: بهتر است مباحث حوزه میراث از سایر بخش ها مجزا شود. برای مثال، در حال حاضر سامانه ای به نام ستاد ایران وجود دارد که انجام کارهای پیمانی بر روی این سایت معرفی و افرادی که برنده مناقصه می شوند کار را در دست می گیرند. این مهم در مورد کارهای بازسازیی و میراثی باید متفاوت باشد، چرا که کاری تخصصی است و نمیتوان انجام پروژه های بازسازیی را به هر پیمانکاری سپرد.

او ادامه داد، در این مناقصه ها هرکسی می تواند برنده شود و این موضوع، پتانسیل ایجاد آسیب هایی برای بناهای تاریخی را دارد. بهتر است بخش میراث از این امر مستثنا شود تا متخصصان امر کارهای بازسازیی بخصوص در حوزه میراث دنیای را در دست بگیرند. البته افرادی که در حال حاضر فعال هستند دارای تجربه هستند اما می طلبد که بیشتر از پیمانکاران باتجربه استفاده شود. قطعا بازسازی یک مسجد 1300 ساله احتیاجمند توجه و وسواس بیشتری برای بازسازی است.

کارگر در مورد بازسازی پشت بام شبستان بیت الشتاء نیز گفت: خاک برداری و سبک سازی صورت گرفته و در مرحله آجر فرش هستیم که طی چند روز آینده تمام خواهد شد.

او در پاسخ به این سوال که آیا طرح پژوهشی در پایگاه میراث دنیای مسجد جامع اصفهان در حال اجرا است، گفت: در حال حاضر مقالات و خاتمه نامه هایی به وسیله استادان و دانشجویان دانشگاه های مختلف در حال اجرا است، تعدادی نیز به اتمام رسیده و اطلاعات خوبی بدست آمده و دوره تازهی در مسجد جامع شناخته شد اما احتیاج است مواردی همانند اسکن لیزر انجام گیرد تا از ایستایی، استحکام و لایه های زیر زمین مسجد جامع اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

او در پاسخ به این سؤال که برای مدیریت رطوبت بنا چه کارهایی میتوان انجام داد، گفت: یکی از کارهایی که انجام دادیم زدن کانال های ناکش در پشت دیوارهای بنا است. بعلاوه به صورت دوره ای پشت بام ها و ناودان ها آنالیز می شود که مانعی در ناودان ها برای خروج آب باران نباشد و همانطور که ذکر شد پشت بام شبستان بیت الشتاء در حال بازسازی و آجر فرش شدن است.

به گفته کارگر، عدم آشنایی خوب مردم نسبت به بناهای تاریخی باعث آسیب به بناها شده و می طلبد برنامه هایی جهت آشنایی بیشتر مردم و تصمیم گیرندگان برای بافت های تاریخی برنامه ریزی شود.

او یادآور شد: در جلساتی که با حضور هیات راهبردی پایگاه چهانی مسجد جامع برگزار گردید برنامه های متنوعی تصویب شد. برنامه ای که اکنون در حال برگزاری است تعاملی بین میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با آموزش و پرورش است که شامل دوره های ضمن خدمت جهت آشنایی دبیران مربوطه با بناهای تاریخی است و تا به امروز برای دبیران تاریخ، گردشگری و معماری برگزار گردیده است. از دیگر برنامه های پیش رو با توجه به همزمانی عید نوروز 1403 با ماه مبارک رمضان سی شب دعای ابوحمزه ثمالی و برنامه های شب قدر در مسجد جامع هست.

منبع: همگردی

به "سیستم آب و فاضلاب اطراف مسجد جامع عتیق اصفهان آسیب دیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم آب و فاضلاب اطراف مسجد جامع عتیق اصفهان آسیب دیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید