بازدید از موزه های دبی را نباید فراموش کنید!

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، لذتی ناب در ملاقات موزه های مجذوب کننده دبی

برای لذت بردن از موزه های دبی باید به جزئیات موزه های این شهر از جمله موزه ماشین (car museum) ، فالکونری (falconry) ، پلیس دبی (Dubai Police) و بعلاوه موزه لوور (Louvre)، گوگنهایم (Guggenheim) و یونیون (Union)توجه کرد.

بازدید از موزه های دبی را نباید فراموش کنید!

در ادامه با وبلاگ مهدی آبادانی همراه شوید تا با این موزه ها آشنا شوید:

موزه قهوه دبی DUBAI COFFEE MUSEUM))

نوشیدن قهوه فقط از این جهت که کافئین به بدن افراد وارد می نماید مهم نیست، بلکه معین نماینده شخصیت افراد بوده و نشان می دهد که آنها چه ویژگی های دارند. وجود مکان هایی برای صرف قهوه در دبی با فرهنگ مردم نوازی مردم این شهر همخوانی دارد و جای تعجب است که چرا در این شهر قهوه خانه های بیشتری به وجود نیامده اند.

به لطف خالد الملا(Khalid Al Mulla) ، صاحب شرکت قهوه ایسترن من اند کو (Eastern Men and Co)، دبی بزرگترین موزه قهوه در خاورمیانه است.

شرکت قهوه مورد بحث در منطقه تاریخی آل فهیدی (Al Fahidi Historical District) واقع شده است و بسیار بزرگ است. در این شرکت گاری هایی از زمان جنگ دنیای اول که از گلوله های ذوب شده، ساخته شده اند و گلدان های صد ساله از یمن، مصر و اتیوپی دیده می شوند.

مهم اینکه، یک کتاب قرن هجدهمی آلمانی شامل 177 صفحه به قهوه اختصاص داده شده و به وسیله کسی نوشته شده که خودش قهوه زیاد می نوشیده است. قهوه، خاصیت های فراوانی دارد و وقتی که قصد دارید شب را بیدار بمانید، می توانید یک فنجان قهوه را که به روش های سنتی ژاپنی آماده شده، میل کنید.

دهکده میراث الفهیدی، نزدیک مرکز فهم فرهنگی شیخ محمد، جاده المصلا، منطقه تاریخی الفهیدی، دبی، تلفن (04) 3806777، مترو: الفهیدی. موزه کافه.

موزه اتومبیل امیریت نیشونل (EMIRATES NATIONAL AUTO MUSEUM)

تقریباً از دبی که به میزان دو ساعت به سمت لیوا اوسیس (Liwa Oasis) حرکت کنید به انباری هرمی شکل می رسید که اطراف آن خالی است و مرکزی برای اتومبیل های رنگارنگ شیخ حامد بن حمدان آل نهیان (Sheikh Hamad bin Hamdan al Nahyan) به شمار می رود.

در این انبار اتومبیل های مختلف از وانت ها و خودروهای سواری به سبک کلاسیک آمریکایی گرفته تا کالسکه ها و تانک های نظامی که در خارج از جاده ها مورد استفاده قرار می گیرد، یافت می شود. برخی از این اتومبیل ها با همان شکل و شمایل قدیمی هستند، اما برخی از آنها بهینه سازی شده و مثلاً قالپاق هایشان عوض شده است. در داخل برخی از این اتومبیل ها تلویزیون، یخچال فریزر و دیگر امکانات وجود دارد و حتی محوطه ای برای بازی گلف نیز در این انبار در نظر گرفته شده است.

انبار مورد بحث یک موزه معمولی نیست و برخی از اتومبیل های آن دارای رکوردهای گینس هستند و از ویژگی های منحصر به فردی برخوردارند. یکی از چیزهای جالب در این موزه، کامیونی پنج متری است که تبدیل به یک آپارتمان شده است.

ای 65، آف ای11، به سمت واحه لیوا، روزانه از 8 صبح تا 5:30 بعد از ظهر، 50 درهم به ازای هر نفر، تلفن: 8102211(050)، انام، ای ای.

موزه تصاویر متحرک دبی (DUBAI MUSUEM OF THE MOVING IMAGE)

فناکیستیسکوپ (Phenakistiscope)، پیپباکس هلندی (Dutch peepbox) ، زوتروپ(Zoetrope) ، پراکسینوسکوپ (Praxinoscope) و منظره قیصر (Kaiser panorama) تنها تعداد محدودی از آثار باستانی زیبایی هستند که در موزه تصاویر متحرک دبی به نمایش در آمده اند.

این مجموعه برجسته در طول بیش از 36 سال به وسیله تاجری به نام اکرم میکناس (Akram Miknas) جمع آوری شده و در نوع خودش در خاورمیانه بی نظیر است. این موزه در بالای لیلا کافی (Lila Café) در تکام (Tecom) واقع شده و تاریخ تصاویر متحرک تا اختراع سینما را به نمایش می گذارد. پیپ باکس هلندی، قدیمی ترین اثر باستانی این موزه است که قدمت آن به 1750 سال پیش می رسد و مبین کوشش های اولیه در زمینه فناوری سه بعدی است. دوربین های اولیه زیبا هستند، دستگاه های پیچیده ای دارند و اغلب در قاب های چوبی قرار گرفته اند.

ساختمان ام سی ان، تکام، دبی، سان تو تور 11 صبح تا 7 بعد از ظهر، پنجشنبه ها ساعت 11 صبح تا 9 بعد از ظهر، شنبه بعد از ظهر تا ساعت 7، 50 درهم، تلفن: 4216679(04). مترو: اینترنت سیتی.

dubaimovingimagemuseum.com

موزه شاهین (FALCONRY MUSEUM)

یکی از سنت های قدیمی کشور قطر شکار شاهین است و این کار برای قطری ها خیلی سخت نیست و شاید در حد قدم زدن در پاساژها باشد. از سویی دیگر، امکان ندارد که قطری ها به بیابان های آفریقا بروند و به شکار شاهین نپردازند.

قطری ها اغلب از شاهین برای جلب توجه گردشگران استفاده می نمایند، مثلاً، به وسیله عکس گرفتن گردشگر ها با این پرندگان کسب عایدی می نمایند. برای درک بهتر ارزش شاهین نزد قطری ها می توان به بیمارستان شاهین ابوظبی (Abu Dhabis falcon hospital) اشاره نمود که یکی از پیشرفته ترین بیمارستان ها در دنیا است که در آن شاهین ها مداوا می شوند.

در موزه شاهین دبی می توانید به تاریخ زندگی این پرنده پی ببرید و با وجود یک راهنمای با تجربه اطلاعات خوبی در این زمینه به دست آورید. بعلاوه امکان تماشا شاهین هایی که در محوطه ای آزادانه پرواز می نمایند نیز وجود دارد.

بیمارستان شاهین بوظبی، نزدیک فرودگاه بین المللی ابوظبی، جاده سویهان، ابوظبی، تلفن: (02) 5755155.

falconhospital.com

موزه دبی Dubai museum

موزه دبی در داخل قلعه ال فهیدی (Al Fahidi Fort) قرار گرفته است، اواخر دهه 1700 میلادی و به منظور دفاع از دبی در برابر تهاجم دیگران ساخته شده است. لازم به ذکر است؛ برخی مسائل باعث شده است که دبی از یک دهکده ماهیگیری کوچک به یکی از قطب های مالی و گردشگری دنیا و آنچه اکنون می بینیم، تبدیل شود. مسائل مورد بحث، در موزه های این شهر قابل فهم هستند. در همین ارتباط می توان آثار باستانی غواصی و باستان شناسی را که در شهرک باستانی جمیرا (Jumeirah) به نمایش گذاشته شده است، ببینید.

موزه یونیون

این موزه واقعیت هایی را درباره تاریخ امارات متحده عربی و نحوه شکل گیری آن مطرح می نماید. موزه یونیون در فضایی به مساحت 2.5 هکتار و در کنار یونیون هوس (Union House) که نقطه عطفی در تاریخ امارات متحده عربی و امضای پیمان مربوط به این اتحادیه در سال 1971 به شمار می رود، واقع شده است. این موزه تاریخ امارات متحده عربی را به عنوان یک اتحادیه از سال 1968 تا 1974 نشان می دهد. سندی به صورت یک نسخه خطی با هفت ستون قلمی شکل در این موزه یافت می شود و موزه مورد بحث از هشت خانه تابستانی دائمی تشکیل شده است.

موزه آینده دبی (MUSEUM OF THE FUTURE)

این موزه به وسیله شیخ محمدبن رشید آل مکتوم، نخست وزیر امارت متحده عربی و حاکم دبی، به منظور به نمایش گذاشتن آخرین فناوری های دنیا تأسیس شده و در آن تکنولوژی های مدرن عرضه می شود.

این موزه قرار است که در سال 2017 در مقابل برج های امارات گشایش یابد. ساختمان موزه مورد بحث دایره ای شکل است و بر خلاف ساختمان های دیگر منطقه و دنیا، ساختاری منحصر به فرد دارد. شعار موزه آینده، تماشا آینده، ایجاد آینده است و این شعار به خوبی در ساختار آن دیده می شود.

یک ساختار بزرگ نقره ای در مرکز یک شکل هندسی که شباهت به چشم دارد، قرار گرفته است. در این موزه یک سری از گردشگاه های شیشه ای، آسانسور و بالکن و چندین نمایشگاه خیره نماینده در منطقه ها جمعی به نمایش گذاشته شده اند. به این ترتیب، موزه آینده، یک مرکز نوآوری تمام و کمال است که آینده شهر دبی را نشان می دهد.

موزه گوگنهایم ابوظبی (GUGGENHEIM ABU DHABI)

در این موزه، مهم ترین دستاوردهای هنری به نمایش گذاشته می شود، ورود به آن به وسیله جزیره سعدیات (Saadiyat Island) و به وسیله یک ساختمان مخروطی شکل که در قسمت بیرونی با شیشه های آبی پوشانده شده، امکان پذیر است.

این موزه که در سال 2017 گشایش می یابد شامل یک سالن تئاتر با 350 جایگاه است که سخنرانی ها، سمپوزیوم ها و دیگر مراسم در آن برگزار خواهد شد. از سویی دیگر، موزه مورد بحث شامل یک فضای 13 هزار متر مربعی برای گالری ها و 18 هزار متر مربع نیز فضای نمایشگاه است.

موزه ملی زاید (ZAYED NATIONAL MUSEUM)

این موزه تماشای و مجذوب کننده داستان زندگی شیخ زاید بن سلطان آل نهیان (Shiekh Zayed Bin Sultan Al Nahyan)، ارتباط وی با امارات متحده عربی و تاریخ این منطقه را به نمایش می گذارد.

طراحی این موزه الهام گرفته از شاهین است و شامل فضای گالری ها است که ارتفاع بلندترین آنها به 125 متر می رسد. از سویی دیگر، محوطه ای برای قدم زدن بازتماشامایندگان در نظر گرفته شده است. این موزه بر روی جزیره سعدیان قرار گرفته است و در امسال گشایش خواهد یافت.

موزه لوور ابوظبی (LOUVRE ABU DHABI)

این موزه با سرمایه گذاری مشترک ابوظبی و فرانسه تأسیس شده و آثار هنری، نسخ های خطی و آثار مهم تاریخی، فرهنگی و جامعه شناختی را به نمایش می گذارد.

در این موزه آثار تاریخی به ترتیب زمان نمایش داده می شوند که به نوعی سفر در زمان را برای بازتماشامایندگان به وجود می آورند.

گنبد موزه لوور ابوظبی به میزان پنج زمین فوتبال است و طراحی آن به گونه ای اجرا شده که سقف خانه های قدیمی را یادآوری می نماید. این موزه در سال 2015 افتتاح شد.

موزه پلیس دبی

این موزه در نزدیکی ایستگاه مترو Al Qiyadah قرار گرفته است. ساختمانی به شکل یک کلاه بزرگ پلیس است و چهار طبقه دارد. در موزه مورد بحث آثار مختلفی از جمله انواع سلاح ها، لباس های قدیمی، تجهیزات ارتباطات از راه دور، رادار، روزنامه ها و مجلات عرضه شده است.

منبع: الی گشت

به "بازدید از موزه های دبی را نباید فراموش کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید از موزه های دبی را نباید فراموش کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید