تأثیرات محیط بر سلامت

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، به گزارش خبرگزاری کتاب کتاب فاصله را دریاب: سلامت، تکامل، شکاف طبقاتی نوشته ریچارد ویلکینسون از مجموعه مطالعات تکامل به ترجمه محمدمهدی هاتف و به دبیری علمی محمدرضا معمارصادقی در 92 صفحه به بهای 50 هزار تومان از سوی نشر کرگدن منتشر شده است.

تأثیرات محیط بر سلامت

این کتاب درباره تأثیرات محیط بر سلامت است. مراد از سلامت، سلامت جسمی و روانی است و مراد از محیط، محیط اجتماعی و مالی. اینکه میان کیفیت محیط جمعی و سلامت فردی رابطه ای علّی برقرار است البته سخن تازه ای نیست؛ هنر ویلکینسون شکافتن این رابطه و نشان دادن سازوکارهای اجتماعی، روانی و بیولوژیک مؤثر در آن است.

در میان ادعاهای متنوع طرح شده در کتاب، چالش برانگیزتر از همه شاید این باشد که سلامت و عدم سلامت افراد به اندازه زیادی متأثر از نابرابری اجتماعی در جامعه آنها است، و نابرابری اجتماعی نیز به اندازه زیادی متأثر از نابرابریِ درآمدی. به بیان دیگر، تأثیر مثبت برابری درآمدی بر سلامت افراد معین کننده تر از تأثیر ثروت است و تأثیر منفی نابرابری مخرب تر از تأثیر فقر. سخن این نیست که فقر و غنا بر سلامت بی تأثیرند.

ادعا این است که، گذشته از فقر و غنا، عنصر نابرابری تأثیری چشمگیر بر سلامت افراد جامعه دارد، هم بر سلامت جسمشان و هم بر سلامت جانشان.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "تأثیرات محیط بر سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیرات محیط بر سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید