دانشمندان یک جزیره بهشتی پیدا کردند

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، به تازگی تیمی از دانشمندان و پژوهشگران زمین شناسی، یک جزیره باستانی زیر آب را کشف کردند. آن ها معتقد هستند که شکل گیری این جزیره به 30 تا 40 سال پیش باز می شود.

دانشمندان یک جزیره بهشتی پیدا کردند

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی ، دانشمندان یک جزیره باستانی زیر آب را در اقیانوس اطلس جنوبی کشف کردند. این بخش از بستر اقیانوس اطلس جنوبی که دانشمندان آن را بهشت منطقه نامیده اند شامل عناصر با ارزش و کمیابی از جمله کبالت، نیکل، لیتیوم و عناصر کمیاب دیگری است.

به نقل از ایسنا، تحقیقات اجرا شده به وسیله دانشمندان دانشگاه سائوپائولو (USP) در برزیل نشان می دهد که Rio Grande Rise، یک فلات از جنس بازالت و مجموعه ای از کوه های دریایی در اقیانوس اطلس جنوبی، در فاصله تقریباً 1200 کیلومتری از سواحل برزیل واقع شده است.

قدمت این جزیره که زمانی به عنوان یک جزیره گرمسیری بزرگ محسوب می شده، به توجه به مواد معدنی و ساختارهای رسوبی به 40 تا 45 میلیون سال پیش برمی گردد.

پژوهشگران نمونه هایی از رسوبات کف دریا را که در عمق حدود 650 متری در Rio Grande Rise غربی لایروبی شده بودند، تجزیه و تحلیل کردند و سپس ویژگی های کانی شناسی، ژئوشیمیایی و مغناطیسی آن ها را معین کردند. این نمونه ها عمدتاً حاوی خاک رس قرمز با چندین ماده معدنی از دگرسانی سنگ های آتشفشانی گرمسیری مانند کائولینیت (kaolinite)، مگنتیت (kaolinite)، مگنتیت اکسید شده، هماتیت (hematite) و گوتیت (goethite) بودند.

در سال 2018، این گروه بر اساس اکتشافات علمی اجرا شده در منطقه، اظهار کردند که Rio Grande Rise زمانی یک جزیره بوده است.

Luigi Jovane، استاد دانشگاه سائوپائولو و یکی از پژوهشگران این تحقیق می گوید: پژوهش و آنالیز های ما نشان می دهد که این منطقه واقعا یک جزیره است، اما آنچه اکنون مورد بحث است این است که آیا این منطقه می تواند از نظر قانونی در فلات قاره برزیل به رسمیت شناخته گردد یا خیر. از نظر زمین شناسی، ما کشف کردیم که خاک رس این منطقه پس از آخرین فعالیت آتشفشانی، در 45 میلیون سال پیش شکل گرفته است. بنابر این، شکل گیری این منطقه به 30 الی 40 میلیون سال پیش باز می گردد.

او بعلاوه می گوید: برای اینکه بدانیم آیا می توان این منابع را به صورت صحیح و کاربردی از بستر دریا استخراج کرد یا خیر، باید پایداری و تأثیرات این استخراج را آنالیز کنیم. زیرا هنوز تاثیرات اکوسیستمی اقیانوس در آنجا به طور دقیق مورد مطالعه قرار نگرفته است. وقتی در یک منطقه تغییر و دستکاری صورت می گیرد، باید به این نکته مطلع بود که این موضوع چگونه بر حیوانات، قارچ ها و مرجان ها تأثیر می گذارد. علاوه بر این، باید تاثیری که این دخالت و دستکاری بر فرآیندهای تجمعی می گذارد را به درستی درک کرد.

در این پژوهش تیمی از متخصصان زمین شناسی، ژئوشیمی و زیست شناسی، فعالیت داشتند و مقاله های نگاشته شده در این مطالعه، نتیجه 10 سال پژوهش است. این مقاله ها و نتایج این مطالعه در سه مجله Materials Research and Technology, Frontiers in Marine Science , Geochemistry and Marine Geology منتشر شده است.

5858