دلایل حالت تهوع در ماشین

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، حتما شما هم با این مسئله روبرو شده اید یا افرادی را دیده اید که بعد از دقایقی بودن در وسایل نقلیه -ماشین، موتور، اتوبوس، کشتی و هواپیما- دچار حالت تهوع، استفراغ و سرگیجه می شوند. علت این حالت تهوع، سرگیجه و استفراغ چیست؟

دلایل حالت تهوع در ماشین

این مسئله خیلی اوقات باعث می گردد شخصی که به این مشکل مبتلاست از سوار شدن به اتومیبل منصرف گردد. چنین حسی می تواند تمام افراد درون یک وسیله نقلیه را تحت تاثیر قرار دهد. این بیماری که به آن بیماری حرکتی یا kinetosis می گویند؛ معمولا علائمی چون عرق سرد، حالت تهوع، خستگی مضاعف و حتی در پار ه ای اوقات نشانه هایی شبیه به نشانه های سرماخوردگی دارد.

سایر علائم به توضیح زیر است:

سرگیجه، افزایش ترشح بزاق، بی اشتهایی، رنگ پریدگی. بعضی از افراد علاوه بر این نشانه ها دچار سردرد، احساس خستگی و نفس نفس زدن هم می شوند. بعضی از افراد نیز تحریک پذیری بیشتری را تجربه می نمایند.

اغلب علائم حالت تهوع در سفر مدت زیادی ادامه ندارد و فرقی نمی نماید که تکان های قایق آزارتان می دهد یا حرکت قطار، در هر صورت وقتی به این شرایط عادت می کنید، معمولا نشانه ها از بین خواهند می روند. اما اگر علائم حالت تهوع با گذشت دقایق ابتدایی سفر برطرف نشدند، بهتر است از راه حل های زیر یاری بگیرید:

  • تمرکز حالت تهوع در ماشین را کاهش می دهد

آرام باشید. چیزی بیابید و سعی کنید بر آن تمرکز کنید. مثلا از 100 آغاز به برعکس شمردن کنید، نفس عمیق بکشید و چشمان تان را ببندید. تغییر شرایط یا حواس پرتی زمانی که متوجه بیماری حرکتی می شوید ممکن است به کاهش علائم شما قبل از شدید شدن یاری کند.

  • راننده بودن سبب کاهش حالت تهوع در ماشین می گردد

یک راه حل این است که اگر مسافر هستید، فرمان خودرو را به دست بگیرید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) بیان می نماید که بیماری حرکت زمانی رخ می دهد که حرکتی که چشمان شما می بیند با حرکتی که گوش داخلی شما حس می نماید متفاوت باشد. اگر در حال رانندگی با ماشین هستید، ممکن است این حواس بهتر به هم متصل شوند و علائم شما را کاهش دهند.

  • نگاه کردن به یک شی ء ثابت حال تان را بهتر می نماید

به یک شیء ثابت نگاه کنید. اگر در قایق هستید به افق خیره بشوید. اگر در خودرو هستید هم از شیشه جلو بیرون را نگاه کنید. از این جهت ممکن است لازم باشد در وسیله نقلیه ای که با آن سفر می کنید، موقعیت خود را تغییر دهید یا جابجا شوید.

  • سفر را با معده پر آغاز نکنید

قبل از سفر معده تان را پر نکنید. البته خالی بودن کاملا آن هم اصلا توصیه نمی گردد. ضمن اینکه به هیچ وجه الکل مصرف نکنید.

10 دلیل اصلی نفخ شکم که باید بدانید

  • موقعیت نشستن شما در کاهش حالت تهوع مهم است

اگر با هواپیما سفر می کنید، بهتر است صندلی شما در قسمت بال هواپیما باشد و آنجا بنشینید. در کشتی هم اگر کابین بالای عرشه کشتی را انتخاب کنید، کمتر اذیت خواهید شد. در اتومبیل معمولا صندلی جلو برترین مکان برای نشستن افرادی است که دچار ماشین گرفتگی و در ادامه حالت تهوع و استفراغ می شوند.

  • در جهتی که وسیله نقلیه حرکت می نماید، قرار بگیرید

با جهتی که در آن سفر می کنید و وسیله نقلیه در آن مسیر است هماهنگ شوید. این مسئله ممکن است به هماهنگی ارتباط حس بینایی و گوش داخلی شما یاری کند. در یک کشتی، سعی کنید از عقب (عقب) به سمت کمان (جلو) قایق حرکت کنید. بعضی افراد گزارش می دهند که نشستن روی صندلی جلو علائم را کاهش می دهد. در خودرو، صندلی های عقب را با شخصی که جلوتر است تعویض کنید. در اتوبوس ها یا قطار صندلی هایی که پشتتان به مسیر است را انتخاب نکنید.

  • موقعیت و حالت تان را تغییر دهید

بعضی افراد متوجه می شوند که دراز کشیدن در قطار باعث بهبود حالت تهوع آنها می گردد. برای بعضی، ایستادن ممکن است موقعیت بهتری باشد. گزینه های شما به نوع سفر شما بستگی دارد، بنابراین امتحان کنید تا ببینید چه چیزی برای شما عملی است.

اگر در ماشین هستید، تکیه دادن سر به پشتی صندلی با کاهش حرکات سر ممکن است به برطرف حالت تهوع در ماشین یاری کند. به عبارت دیگر، ممکن است لازم باشد کمی آزمون و خطا کنید تا برترین موقعیت را برای خود پیدا کنید.

  • هوای تازه را نفس بکشید و سیگار نکشید

ممکن است متوجه شوید که باز کردن پنجره یا بیرون رفتن و حضور یا قدم زدن در فضای باز ممکن است به برطرف حالت تهوع در ماشین یاری کند. اگر آب و هوا یا حالت سفر شما اجازۀ این کار را نمی دهد، دریچه های هوا را به سمت خود بچرخانید یا از یک پنکه برای دمیدن هوا به صورت خود بهره ببرید.

  • کراکر و بیسکوییت های ترد نمکی به برطرف حالت تهوع در ماشین یاری می نمایند

خوردن یک میان وعده سبک، مانند کراکر نمکی، می تواند حالت تهوع را کاهش دهد. غذاهای سنگین، چرب یا اسیدی به دلیل دیر هضم بودن ممکن است بیماری شما را بدتر نمایند.

  • با موسیقی یا مکالمه حواس خود را پرت کنید

رادیو را روشن کنید یا مکالمه ای را آغاز کنید تا فکر خود را از احساس خود دور نگه دارید. ممکن است بتوانید به میزان کافی حواس خود را پرت کنید تا احساس بهتری داشته باشید. در یک متاآنالیز در سال 2022، محققان به این نتیجه رسیدند که گوش دادن به موسیقی می تواند به برطرف استفراغ بعد از عمل یاری کند، اگرچه تأثیر کمی بر خود تهوع پیدا کردند. با این حال، ممکن است گوش دادن به موسیقی به فرد یاری کند در طول سفر از استفراغ جلوگیری کند.

  • اندازهی آب یا یک نوشیدنی گازدار بنوشید

جرعه آب سرد یا نوشیدنی گازدار مانند سلتزر یا زنجبیل نیز ممکن است به کاهش حالت تهوع شما یاری کند. نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و نوشابه های گازدار خاص را کنار بگذارید، که ممکن است به کم آبی بدن که می تواند حالت تهوع را بدتر کند، یاری کند. انتخاب های خوب دیگر می تواند شامل شیر و آب سیب باشد.

  • صفحه نمایش و کتاب را کنار بگذارید

افراد مبتلا به حالت تهوع در حرکت ممکن است در خواندن کتاب یا متون در دستگاه های مختلف دچار مشکل شوند. بنابراین، اگر روی چیزی از نزدیک تمرکز کنید، ممکن است علائم خود را بدتر کنید این امر می تواند به ویژه برای هواداران بازی ویدیویی یا افرادی که از فناوری واقعیت مجازی منبع مطمئن (VR) استفاده می نمایند بد باشد. ممکن است متوجه شوید که استراحت کردن از فعالیت یا تغییر به کتاب های صوتی، موسیقی یا چرت زدن می تواند یاری نماینده باشد.

  • رایحه درمانی با عطرهای خاصی مانند اسانس نعنا خالص می توانند مفید باشند

یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که قرار گرفتن مردم در معرض بوی نعنا فلفلی به کاهش حالت تهوع یاری می نماید. راه های زیادی برای استفاده از روغن ها وجود دارد، اما استنشاق کمترین خطر تعامل را دارد، اگرچه کارشناسان توصیه می نمایند برای به حداقل رساندن خطرات احتمالی، آن را برای یک ساعت یا کمتر در فضا پخش کنید. استنشاق اندازه زیادی اسانس برای بیش از یک ساعت می تواند از نظر تئوری باعث تهوع گردد.

انواع روغن گیاهی خوراکی و تفاوت آن ها

دست بند هایی نیز وجود دارد که با فشار بر ناحیه ای روی مچ باعث ارسال سیگنال های الکتریکی می شوند و حالت تهوع در ماشین را ازبین می برند، اما هنوز مفید بودن این دست بند ها کاملا تعیین نشده است.

  • دارو های پزشکی و قرص های ضد تهوع را امتحان کنید

بعضی دارو ها برای برطرف حالت تهوع در ماشین گرفتگی یا اصطلاحا بیماری حرکتی استفاده می گردد. برای مصرف موارد زیر باید حتما با پزشک مشورت کنید:

دیمن هیدرینات (درامامین): این دارو از خانواده آنتی هیستامین هاست و می گردد بدون نسخه آن را خرید. این دارو به درمان حساسیت و حفظ تعادل بدن یاری می نماید. اولین دُز آن باید 1 ساعت قبل از آغاز سفر مصرف بگردد. دُزهای بعدی نیز هر 4 تا 6 ساعت مصرف می شوند.

اسکوپولامین (مالدیمار): این دارو باید با نسخه دریافت گردد. مصرف آن در قالب یک پَچ پزشکی است که پشت گوش قرار می گیرد. باید 4 ساعت قبل از آغاز سفر از آن استفاده بگردد. تأثیرگذاری هر دُز آن 3 روز در بدن طول می کشد. سایر دارو ها از این قرار هستند:

سیکلیزین، مکلیزین، پرومتازین.

تمام این دارو ها دارای بعضی از عوارض جانبی مانند خشکی دهان و خواب آلودگی هستند. حالت تهوع در سفر معمولا خودبه خود خوب می گردد، اما اگر نشانه هایی مانند سرگیجه، سردرد، استفراغ، کاهش شنوایی و درد قفسه سینه ادامه داشت، باید حتما به پزشک مراجعه کنید. بچه ها نباید از آنتی هیستامین یا اسکوپولامین استفاده نمایند. اگر کودک بین 2 تا 12 سال دارند، دیمن هیدرینات یا دیفن هیدرامین و بنادریل هم می تواند به عنوان قرص ماشین گرفتگی بچه ها مفید باشد. البته قبل از مصرف حتما باید با پزشک مشورت کنید، زیرا ممکن است بعضی از بچه ها به این دارو ها حساسیت داشته باشند. پس آزمایش حساسیت قبل از مصرف لازم است.

19 روش خانگی برای درمان حالت تهوع

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

علائم شما باید با توقف حرکت فروکش کند. بیماری حرکت منجر به عوارض طولانی مدت نمی گردد. حتی ممکن است پس از چند روز به حرکت در یک سفر طولانی تر، مانند سفر دریایی عادت کنید. اگر این اتفاق نیفتاد و علائم روزها پس از سفر ادامه دار بود حتما به پزشک مراجعه کنید. و اگر شغل شما یا اقتضای سبک زندگی شما به گونه ای است که احتیاج به مسافرت های مکرر دارد، یا اگر احتمال بیماری قبل از سفر شما را مضطرب می نماید، با یک پزشک مشورت کنید. داروهای تجویزی یا گزینه های طولانی مدت ممکن است به شما در غلبه بر حالت تهوع در ماشین و سفر یاری نمایند.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ مهدی آبادانی مگ را بخوانید.

منبع: healthline و verywellhealth

منبع: دیجیکالا مگ

به "دلایل حالت تهوع در ماشین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل حالت تهوع در ماشین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید