ساینا اس سایپا تست و آنالیز شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!
به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، ساینا s / ساینا اس سایپا تست و آنالیز شد. دومین فیس لیفت تیبا در ظاهر و کابین تغییراتی داشته است. پیشرانه این خودرو نیز به یورو پنج ارتقا یافته است. این خودرو چقدر ارزش خرید دارد؟
وبلاگ مهدی آبادانی - مجتبی اسماعیلی: ساینا اس فیس لیفت ساینا EX است که این خودرو نیز فیس لیفتی از تیبا صندوق دار است.
ساینا اس سایپا تست و آنالیز شد
در نتیجه ساینا اس دومین فیس لیفت تیبا صندوق دار محسوب می گردد.
این خودرو در نمای ظاهری و داخل کابین تغییراتی نسبت به تیبا و ساینا داشته است و پیشرانه این خودرو با کد M15 به یورو پنج ارتقا یافته است.
پلت فرم خودرو هم X200 سایپا است که خودروهای خانواده تیبا و کوییک هم روی آن توسعه پیدا نموده اند.
آیا این خودرو از تیبا بهتر شده است؟ چقدر ارزش خرید دارد؟
فیلم تست در یوتیوب
تست ساینا s سایپا
قوای محرکه
ساینا اس از پیشرانه M15 سایپا بهره گرفته که به یورو پنج هم ارتقا یافته است.
این پیشرانه 1.5 لیتری هشت سوپاپ تنفس طبیعی قادر به فراوری 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتون متر گشتاور است و برای وزن هزار کیلوگرمی خودرو کافی به نظر می رسد.
برای ارتقای این پیشرانه به یورو پنج، دریچه گاز سیمی با دریچه گاز برقی جایگزین شده است. به این معنی که اندازه گگرددگی دریچه گاز نسبت به فشردن پدال گاز، قابل تنظیم است.
این موضوع به صورت کلی باعث تاخیر یا همان کپ کردن در خودروهای با دریچه گاز برقی می گردد.
این پیشرانه به یاری یک گیربکس پنج سرعته دستی، نیرو را به چرخ های جلوی خودرو منتقل می نماید.
تست رانندگی ساینا اس سایپا
تست ساینا اس سایپا و آنالیز معایب و مزایا
ساینا اس مدل 1400 با کارکرد 20 هزار کیلومتر، با لرزش و صدای غیر عادی روشن می گردد.
پدال کلاچ سفت خودرو را فشرده، و دنده در حالت یک قرار می گیرد و همین ابتدا تاخیر بیش از حد دریچه گاز خودرو نا امیدمان می نماید.
خودرو از حالت سکون به سختی کنده شده، و دور می گیرد. اما دنده به نرمی در حالت دو قرار گرفته و همچنان تاخیر دریچه گاز باعث شتاب گیری کند می گردد.
شاید یکی از نکات مثبت این خودرو تعویض دنده های نرم اش باشد.
شتاب گیری این خودرو حتی از تیبا که از پیشرانه مشابهی بهره می برد هم ضعیف تر است.
خودروسازی های معتبر جهان سعی می نمایند تا با الکترونیکی کردن اجزای مختلف قوای محرکه، تاخیرها را از بین برده، و شتاب خودرو را بهبود ببخشند. این مورد در کشور ما اما تبدیل به کندی، تاخیر و کپ کردن خودرو می گردد.
معایب و مزایای ساینا s سایپا
در دور موتورهای بالای چهار هزار، گاز دادن به این خودرو بی فایده است و تنها لرزش اتاق و صدای پیشرانه بیشتر می گردد. بعلاوه در دور موتورهای زیر هزار و 500 هم تاخیر وجود دارد.
در نتیجه بازه مورد احتیاج حرکت با این خودرو جهت جلوگیری از وا ماندگی دور موتور، هزار و 500 تا سه هزار و 800 است و همین نکته باعث مصرف سوخت حدود 10 لیتر در هر صد کیلومتر این خودرو شده، که عدد واقعا بالایی است.
صدای پیشرانه بیش از حد به داخل نفوذ می نماید و در دورهای بالا واقعا آزار دهنده است.
اما در روبرو با سربالایی ها، خودرو کاملا خودش را می بازد و می توان گفت ورود به یک سربالایی تند با تهویه روشن و ظرفیت کامل، کاری خطرناک است.
سیستم تعلیق خودرو نرم و بی سر و صدا است و به خوبی از پس ناهمواری ها بر می آید.
نکته عجیب درباره این خودرو، هندلینگ خوب آن است به طوریکه سر پیچ های تند با سرعت حدود 65 کیلومتر، خودرو همچنان پایدار است و فرمان دادن ناگهانی در مسیرهای صاف و سرعت حدود 100 کیلومتر بر ساعت هم، چندان باعث به هم خوردن تعادل اش نمی گردد!
ترمزهای خودرو که در جلو دیسکی مجهز به ABS و در عقب هم کاسه ای هستند، عملکرد نسبتا مناسبی دارند. با این حال پیشنهاد می گردد حتما از لنت های با کیفیت برای آن بهره ببرید.
به طور کلی می توان گفت ساینا اس از لحاظ شتاب و کشش نا امید نماینده است، اما هندلینگ و تعلیق خوبی دارد.
تغییرات ظاهری
چراغ های جلو همان نمونه مورد استفاده در کوییک و ساینا EX هستند.
تست ساینا اس سایپا و آنالیز معایب و مزایا
اما جلو پنجره و سپر خودرو از نو طراحی شده اند و جلو پنجره بیرون زده، با طرح لانه زنبوری باعث شده است نمای جلو کمی مجذوب کننده به نظر برسد.
اظافه شدن دی لایت به زیر سپر نیز از دیگر تغییرات نمای جلو است و به طور کلی می توان گفت نمای جلو برای خودرویی در این کلاس بهتر از قبل شده است.
تست و آنالیز ساینا s
اما نمای جانبی خودرو با حجمی ساکن و بی روح، بدون تغییر مانده است و با طرحی ساده، هیچ همخوانی با نمای جلو ندارد.
تست ساینا اس سایپا و آنالیز معایب و مزایا
شاید بزرگ ترین نقطه ضعف طراحی این خودرو همین نمای جانبی باشد.
در قسمت عقب خودرو شاهد تغییر طرح چراغ های عقب، در صندوق و سپر هستیم که خودرو را مجذوب کننده تر از قبل نموده اند.
انحنای افقی انتهای در صندوق عقب هر چند آن را زیبا نموده است، اما سادگی بیش از حد نمای جانبی سعی دارد آن را بی اثر کند.
می توان گفت خودرو در نمای جلو و عقب زیبا تر از قبل شده است. اما سادگی نمای جانبی باعث شده، طراحی خودرو بیش از پیش ناهماهنگ و وصله پینه ای به نظر برسد.
می توان گفت ساینا EX و حتی تیبا صندوق دار طراحی هماهنگ تری دارند.
کابین و امکانات
تست ساینا اس سایپا و آنالیز معایب و مزایا
کابین خودرو همان کابین ساینا EX است که از تیبا زیباتر شده است، اما فرمان خودرو و صفحه کیلومتر طرح تازهی دارند.
پلاستیک مورد استفاده، هر چند خشک است اما از تیبا کیفیت بهتری دارد.
طرح فرمان خوش دست خودرو خوب است. اما جای خالی دکمه های کنترلی روی آن به شدت حس می گردد.
طرح تازه صفحه کیلومتر که برای اولین بار در این خودرو استفاده شده، زیبا و مدرن است که به سیستم GSI (نشان دهنده شرایط گیربکس) نیز مجهز شده است.
علاوه بر این امکان نمایش اطلاعات مختلف نیز روی آن وجود دارد.
ویژگی های ساینا s سایپا
البته این سیستم چندان هوشمند نیست و در دور موتورهای بالای سه هزار کیلومتر از راننده می خواهد دنده را بیشتر کند که در بعضی از موقعیت ها عملی نیست.
این خودرو به پلت فرم برقی BSI مجهز شده، که قابلیت نصب کروز کنترل، کنترل پایداری و … نیز روی آن وجود دارد و ممکن است بخشی از کندی و تاخیر خودرو به علت ناهماهنگی در این قسمت باشد.
اما استفاده از قطعات دکوراتیو با رنگ بی کیفیت نقره ای مات در قسمت هایی مانند قاب دور دریچه های تهویه یا رو دری ها، باعث شده است کابین خودرو شبیه اسباب بازی های بی کیفیت به نظر برسد.
تست ساینا اس سایپا و آنالیز معایب و مزایا
البته سایپا فراموش نموده است برای دکمه های شیشه بالابر خودرو بک لایت بگذارد تا مجبور شوید در تاریکی شیشه ها را از حفظ بالا و پایین کنید.
آینه های جانبی خودرو نیز به صورت برقی کنترل می شوند.
صندلی های خودرو با روکش تازه زبر و ضخیم بعد از مدتی باعث خستگی و عرق کردن می شوند. اما برای مسافت های کوتاه، قابل قبول هستند.
فضای پای راننده و شاگرد باز و بدون برخورد است. فضای عقب خودرو هم جا دار است و از پژو 206، پراید و دنا هم بهتر است!
سیستم صوتی مجهز به بلوتوث و قابلیت تماس است که پنل با کیفیتی دارد.
در کمال تعجب اما این خودرو به سیستم تهویه مطبوع دیجیتال مجهز شده است. این سیستم پنل با کیفیتی دارد و می توان گفت با کیفیت ترین قسمت داخل کابین است.
آنالیز و تست ساینا s سایپا
مسائل عجیب کیفی
این خودرو در طول پیمایش 20 هزار کیلومتر جهت مسائل عجیب کیفی مانند روشن بودن چراغ چک، صدای غیر عادی موتور و تاب داشتن رینگ ها چندین بار به نمایندگی مراجعه نموده است.
در این خودرو حتی یاتاقان های موتور هم تعویض شده اند و پیشرانه از حالت پلمپ خارج شده است. حتی واتر پمپ و کاتالیزور خودرو هم تعویض شده اند.
در نهایت و پس از پنج بار مراجعه به نمایندگی، تاب گیری رینگ ها به وسیله خود مالک و با هزینه شخصی انجام شد و صداهای غیر عادی پیشرانه هم، فقط کمتر و نه برطرف شده اند و چراغ چک هم گاهی بی علت روشن می گردد.
جمع بندی
ساینا اس خودرویی تنبل، پر مصرف و در عین حال با سواری خوب و نرم است. این خودرو از تیبا کندتر است و شتابی مشابه کوییک دارد.
واجب است که سایپا بازنگری درباره تاخیر و کندی این خودرو انجام دهد و از طرف دیگر کاش به جای تغییرات نا هماهنگ در ظاهر، یا استفاده از تهویه مطبوع دیجیتال یا نشان گر شرایط گیربکس، فکری به حال ارتقا پیشرانه و کیفیت این خودرو می شد.
تست تیبا صندوق دار ؛ شتاب معمولی با هندلینگ خوب!
سمند سورن پلاس تست شد؛ شتاب خوب و دیگر هیچ
شروع تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه
ثبت نام لاستیک دولتی شروع شد + نحوه ثبت نام و مدارک لازم
مسائل سایپا شاهین پس از هشت هزار کیلومتر!
منبع: بیت ران