سفر شگفت انگیز تلسکوپ جیمز وب ناسا آغاز شد

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، قرار است تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا، هفته آینده پرتاب شود و ممکن است با جمع آوری اطلاعات در مورد مراحل اولیه کیهان، یعنی شکل گیری ستاره، عصر جدیدی را در نجوم آغاز کند؛ و اینکه آیا سیارات فراتر از منظومه شمسی ما ممکن است برای حیات مناسب باشند یا خیر.

سفر شگفت انگیز تلسکوپ جیمز وب ناسا آغاز شد

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب به نقل از نیویورک پست، رصدخانه فروسرخ در مداری که حدود 100 برابر حساس تر از تلسکوپ فضایی هابل است، قرار است در 22 دسامبر بر روی موشک آریان 5 از سایتی در گویان فرانسه در سواحل شمال شرقی آمریکای جنوبی پرتاب گردد.

پونتوپیدان، ستاره شناس و دانشمند پروژه وب در مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور، گفت: ما در شرف انجام این سفر شگفت انگیز اکتشافی هستیم. منظور ما واقعاً کشف است، زیرا وب قدرت خامی دارد که چیز های غیرمنتظره را آشکار کند. ما می توانیم آنچه را که فکر می کنیم قرار است ببینیم برنامه ریزی کنیم. اما در سرانجام روز می دانیم که طبیعت بیشتر اوقات ما را غافلگیر خواهد کرد.

این تلسکوپ که دارای چهار ابزار علمی است، یک همکاری بین المللی است که از طریق ناسا و با همکاری آژانس های فضایی اروپا و کانادا هدایتمی گردد. Northrop Grumman Corp پیمانکار اصلی و وسیله نقلیه پرتاب بخشی از کمک اروپا است.

این سیستم با هزینه 8.8 میلیارد دلار پیشرفته است و با هزینه های عملیاتی پیش بینی می گردد که قیمت کل آن را به حدود 9.66 میلیارد دلار برساند. ناسا امیدوار بود که آن را در سال 2011 پرتاب کند، اما این تاریخ بار ها به تعویق افتاد.

قرار است تمام مراحل تاریخ کیهان که قدمت آن به درست پس از انفجار بزرگ در حدود 13.8 میلیارد سال پیش بازمی گردد، مورد بررسی قرار گیرد. در حالی که سیارات فراخورشیدی - سیارات فراتر از منظومه شمسی ما - و همچنین جهان های نزدیک تر به خانه را مطالعه می کنند. همسایه سیاره ای ما مریخ و قمر زحل تیتان نیز بررسی می گردد.

وب عمدتاً به جهان در مادون قرمز نگاه می کند، در حالی که هابل از زمان پرتابش در سال 1990 عمدتاً در طول موج های نوری و فرابنفش آن را بررسی کرده است. وب منطقه جمع آوری نور بسیار بزرگ تری دارد که به آن اجازه می دهد در فواصل دورتر، بنابراین دورتر از زمان، نسبت به هابل نگاه کند.

گرگ رابینسون، مدیر برنامه وب در مقر آژانس فضایی ایالات متحده در واشنگتن گفت: ما مشتاقانه منتظر این اتفاق هستیم و بسیار به آن نزدیک شده ایم.

این تلسکوپ در ماه اکتبر پس از یک سفر دریایی 16 روزه از کالیفرنیا از طریق کانال پاناما به پورت دو پاریاکابو در رودخانه کورو وارد گویان فرانسه شد. پس از پرتاب، در یک سفر یک ماهه میلیون مایلی (1.6 میلیون کیلومتری) به مداری دورتر از هابل، فراتر از ماه مستقر خواهد شد.

منبع: انتخاب

به "سفر شگفت انگیز تلسکوپ جیمز وب ناسا آغاز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر شگفت انگیز تلسکوپ جیمز وب ناسا آغاز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید