صندوق توسعه اماکن تاریخی، پیوند دهنده میراث و گردشگری است

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، مدیرعامل صندوق توسعه اماکن تاریخی با بیان اینکه حلقه واسط بین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صندوق است، گفت: زیرا فعالیت صندوق با یک بنا آغاز می گردد، در طی بازسازی و احیا از هنرمندان و صنایع دستی یاری می گیرد و خروجی آن به عنوان تاسیسات گردشگری در اختیار مردم قرار می گیرد.

صندوق توسعه اماکن تاریخی، پیوند دهنده میراث و گردشگری است

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، شهاب طلایی در گفت و گو با خبرنگار میراث ایرنا درباره اقداماتی که در صندوق توسعه و احیای اماکن تاریخی انجام می گردد، گفت: این صندوق به نوعی زمینه ساز مشارکت پذیری مردم برای احیا و بازسازی بناهای تاریخی است. در سال 1396 موضوع حمایت از صنایع دستی و فرش دستباف هم به موضوع های این صندوق اضافه شده است. این صندوق با ماموریت هایی که دارد در حوزه حفظ بناها و میراث تاریخی کشور و در راستای حمایت از بخش صنایع دستی و فعالان این حوزه وظایف و اهداف خود را اجرا می نماید.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی ادامه داد: این صندوق در موضوع بناهای تاریخی، بیش از 700 بنای تاریخی را در مرحله ابتدایی در اختیار دارد و اقدامات مردمی برای احیا و بازسازی مختص به این تعداد نیست. یعنی کارویژه صندوق، موضوع بناهای تاریخی بخش دولتی و خصوصی است. برآوردها و آمارها نشان می دهد دولت و دستگاه های دولتی نزدیک به چهار هزار بنای تاریخی در اختیار دارند که شامل نهادها نمی گردد. مثلا نهاد اوقاف بیش از 2 هزار بنای تاریخی دارد.

وی افزود: کاری که در دولت سیزدهم انجام دادیم، رایزنی و مذاکره با دستگاه های مختلف است که هر کدام چه تعداد بنا در گونه های مختلف آثار ثبت ملی دارند. در این حوزه مکاتباتی انجام شد و اطلاعات را درباره این که مجموعه دولت و دستگاه های دولتی چه تعداد بنا دارند، به نوعی استخراج کردیم و می توان گفت 2 هزار و 700 بنا بدون کاربری مشخص در اختیار نهادهای دولتی است.

مدیرعامل صندوق توسعه اماکن تاریخی گفت: در اسناد مزایده، هر بنایی می تواند ضوابط اختصاصی داشته باشد. با هماهنگی که با وزارت میراث فرهنگی شده بناهایی که امکان ایجاد غرفه صنایع دستی در آنها وجود دارد، در مزایده می آوریم که بخشی از آنها به موضوع صنایع دستتی اختصاص پیدا می نماید. هر بنایی با توجه به شرایطی که در صندوق برای آن در نظر گرفته می گردد، می تواند ضوابط خاصی داشته باشد.

طلایی ادامه داد: در شهر تهران هم صندوق دو بنا را در سال آینده احیا خواهد نمود. بعلاوه در استان تهران هم یک کاروانسرا به مزایده گذاشته خواهد شد. صندوق توسعه اماکن تاریخی، پیوند دهنده میراث و گردشگری و حلقه واسط بین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. زیرا فعالیت آن با یک بنا آغاز می گردد، در طی بازسازی و احیا از هنرمندان و صنایع دستی یاری می گیرد و خروجی به عنوان تاسیسات گردشگری در اختیار مردم قرار می گیرد.

منبع: دنیای سفر

به "صندوق توسعه اماکن تاریخی، پیوند دهنده میراث و گردشگری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صندوق توسعه اماکن تاریخی، پیوند دهنده میراث و گردشگری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید