عراق به دنبال ایجاد یک گذرگاه مرزی جدید با عربستان است

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، استاندار نجف اشرف امروز ،پنجشنبه، از ایده تبدیل مرکز کنترل مرزی با عربستان به گذرگاهی مرزی با این کشور برای تردد کالا و مسافر اطلاع داد.

عراق به دنبال ایجاد یک گذرگاه مرزی جدید با عربستان است

لوی الیاسری استاندار نجف اشرف امروز با اعلام این مطلب به روزنامه الصباح عراق گفت که می توان مرکز کنترل مرزی در مرز استان نجف اشرف با عربستان را تبدیل به یک گذرگاه مرزی کرد تا نظیر گذرگاه مرزی عرعر در مرز استان الانبار عراق با عربستان و گذرگاه آینده الجمیمه در مرز استان المثنی عراق با عربستان درآید و به منطقه تبادل تجاری تبدیل گردد.

الیاسری گفت: دولت محلی استان نجف اشرف اجرای این پروژه حیاتی را با جدیت دنبال می نماید و علت تاخیر در آن نیز بحران مالی و جنگ علیه گروه تروریستی داعش در سال 2014 میلادی بود.

وی توضیح داد: عراق با عربستان برای گگرددن گذرگاه های مرزی توافق نموده است و امید می رود که نجف اشرف جهت یکی از این گذرگاه های مرزی باشد و این موضوع نیز با تبدیل مرکز کنترل مرزی به گذرگاه تحقق خواهد یافت.

الیاسری گفت: این جهت برای حجاج خانه خدا که از راه زمینی راهی حج می شوند، در دسترس خواهد بود و باعث کوتاه شدن مسافتی خواهد شد که آنها مجبورند به وسیله گذرگاه عرعر برای رفتن به حج طی نمایند.

به نوشته روزنامه الصباح، مرحله اول و دوم از جاده ارتباطی استان نجف اشرف به عربستان نیز که از ماه دسامبر گذشته شروع شد، تکمیل شده است و انتظار می رود که این جاده باعث احیای مناطق گردشگری و باستانی و افزایش تبادل تجاری بین دو کشور گردد.

در همین زمینه، حیدر حامد عطشان مدیر راهداری استان نجف اشرف گفت که طول کلی این جاده 239 کیلومتر است که کار احداث دو مرحله آن برای اجرا ارجاع شده است.

دولت عراق و حکومت سعودی در طول چهارماه اخیر بر رایزنی های خود در بخش های سیاسی، مالی و نظامی افزودند و سفرهای دوجانبه مالی و نظامی بین دو کشور صورت گرفت.

آنها همچنین در این راستا سه ماه پیش نیز گذرگاه مرزی عرعر در مرز عراق و عربستان را برای تبادل تجاری و مالی بعد از سال ها گگرددند.

گگردده شدن این گذرگاه و کوشش برای بازگشایی گذرگاه مرزی الجمیمه و نیز تصمیم برای احداث جاده ارتباطی استان نجف اشرف به مرز با عربستان در آن موقع با انتقاد گسترده ای در محافل سیاسی، امنیتی و مالی عراق روبه رو شد و آنها درباره پیامدهای امنیتی، سیاسی و دینی حضور عربستان در قالب سرمایه گذاری در عراق و باز شدن پای سعودی ها به این کشور با توجه به سابقه بد ریاض در برخورد با بغداد هشدار دادند و این حضور را تهدیدی برای امنیت ملی عراق دانستند.

وجود عتبات مقدسه شیعیان در شهرهای کربلای معلی و نجف اشرف نیز یکی دیگر از ابعاد نگرانی درخصوص حضور پر رنگ عربستان بویژه در جنوب و مرکز عراق در پوشش سرمایه گذاری و کار مالی است.

عراق در سال های پس از حمله آمریکا به این کشور در سال 2003 میلادی، همیشه قربانی عملیات تروریست های سعودی بوده که با ورود به عراق به کشتار مردم این کشور اقدام می کردند.

بعضی کارشناسان امنیتی عراقی می گویند که دستکم 15 هزار تروریست وابسته به سعودی انواع جنایت تروریستی را در عراق مرتکب شدند و 5 هزار نفر از آنها خود را در عملیات انتحاری در این کشور منفجر کردند.

به گفته این کارشناسان، عربستان سعودی تروریست ها را اعزام و یا دستکم چشم خود را به روی گسیل شدن آنها به عراق بست. ریاض تا به امروز از خانواده های قربانیان عراقی حملات تروریست های اتباع این کشور عذرخواهی ننموده و غرامت نپرداخته است.

شهر بغداد بعد از آرامشی طولانی چندی پیش شاهد دو انفجار تروریستی همزمان بود. این انفجارهای انتحاری در میدان الطیران در مرکز شهر پایتخت عراق با استفاده از کمربند انفجاری روی داد و به جان باختن 32 عراقی و زخمی شدن 110 نفر دیگر منجر شد.

وقوع این انفجارها با موج محکومیت های داخلی و بین المللی روبه رو شد و گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

فعالیت تروریست ها در دو ماهه اخیر در بعضی مناطق عراق از جمله استان های الانبار، صلاح الدین، دیاله و کرکوک افزایش یافته است.

افزایش تحرکات تروریست ها باعث شده تا نیروهای مسلح عراق بر شدت عملیات خود علیه بقایای گروه تروریستی داعش در مناطق مختلف این کشور افزوده و در طول سه هفته اخیر شمار زیادی از سرکردگان تروریست از جمله سرنموده ارشد داعش در عراق موسوم به جانشین خلیفه و والی عراق در این گروه را به هلاکت رسانده و شمار دیگری از آنها را بازداشت و مقرها و مخفیگاه های آنها را منهدم کردند که این عملیات همچنان ادامه دارد.

عراق در سال 2017 میلادی پس از سه سال نبرد، پیروزی بر گروه تروریستی داعش را بیان کرد اما عناصر و هسته های پراکنده این گروه تروریستی هنوز در بعضی مناطق استان های دیاله، کرکوک، نینوا، صلاح الدین، الانبار و بغداد فعال هستند.

نیروهای امنیتی عراق برای پاکسازی کامل این مناطق از وجود عناصر تروریستی کوشش می نمایند.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "عراق به دنبال ایجاد یک گذرگاه مرزی جدید با عربستان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراق به دنبال ایجاد یک گذرگاه مرزی جدید با عربستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید