خبرنگاران کره شمالی معمای بایدن در شرق آسیا

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، تهارن - خبرنگاران - کره شمالی در کمتر از یک هفته دومین پرتاب موشک بالستیک خود را روز چهارشنبه گذشته (5 فروردین) انجام داد و متقابلا بایدن رئیس جمهوری آمریکا به این کشور هشدار داد در صورتی که به پرتاب موشک های بالستیک ادامه دهد با پاسخ متناسب روبرو خواهد شد.

خبرنگاران کره شمالی معمای بایدن در شرق آسیا

بایدن همچنین گفت که وی با نظر باراک اوباما رئیس جمهوری اسبق آمریکا موافق است که در سال 2016 به هنگام ترک کاخ سفید گفته بود کره شمالی بزرگترین تهدید و مهمترین موضوع سیاست خارجی آمریکا است.

بایدن در عین حال گفت که آماده انجام دیپلماسی با کره شمالی نیز هست اما مشروط بر آنکه هدف نهایی این مذاکرات خلع سلاح هسته ای این کشور باشد.

یک سخنگوی حزب کارگران کره شمالی امروز (شنبه 7 فروردین) در واکنش به سخنان بایدن گفت که رئیس جمهوری آمریکا گام اول را اشتباه برداشته و خصومت عمیق خود را با انتقاد از آزمایش موشک های دفاعی کره شمالی نشان داده است. وی گفت اگر آمریکا به اظهارات نسنجیده خود ادامه دهد ممکن است با چیزی ناخوشایند روبرو گردد.

تنش میان آمریکا و کره شمالی از دو هفته پیش به تدریج شدت گرفته است. برگزاری رزمایش بین آمریکا و کره جنوبی و سفر همزمان دو تن از وزرای کابینه بایدن - وزاری خارجه و وزرای دفاع - به ژاپن و کره جنوبی و تاکید بر تقویت اتحاد میان آمریکا و دو کشور مذکور و همچنین استرداد یک تبعه کره شمالی توسط مالزی به آمریکا در آدینه گذشته به اتهام نقض تحریم های بین المللی و پولشویی از عواملی بوده اند که به افزایش این تنش دامن زده اند. اقدام مالزی منجر به قطع کامل روابط مالزی و کره شمالی نیز شد.

کیم یو جونگ خواهر رهبر کره شمالی که در امور مربوط به آمریکا وکره جنوبی عملا سخنگوی برادر خود کیم جونگ اون محسوب می گردد هفته گذشته آمریکا را متهم کرد که با انجام مانور نظامی مشترک با کره جنوبی میخواهد شبه جزیره کره را به آشوب بکشد.

وی گفت اگر بایدن میخواهد 4 سال ریاست جمهوری خود را با آرامش سپری کند می بایست از آشفته کردن شبه جزیره اجتناب نماید. وی درخواست واشنگتن برای گفت وگوی دو جانبه بین دو کشور را یک فریب از جانب آمریکا دانست و گفت که قدرت را با قدرت جواب خواهد داد.

دولت بایدن طی هفته جاری در مشورت با کره جنوبی و ژاپن سیاست راهبردی خود در قبال کره شمالی را تدوین و منتشر خواهد نمود و کره شمالی با انجام آزمایش موشکی در روز چهارشنبه به آمریکا هشدار داد در صورتی که سیاست راهبردی تندی در قبال این کشور اتخاذ گردد کره شمالی مجددا به آزمایش موشک های بالستیک با برد بیشتر و حتی موشک های قاره پیما که قابلیت وصول به خاک آمریکا را دارند روی خواهد آورد.

آمریکا در حال حاضر بر برنامه هایی مانند گفت وگو با کره شمالی و تشدیدتحریم های این کشور متمرکز است، اما نگران است که هر گونه مذاکره با کره شمالی تنها به منزله دادن فرصت بیشتر به این کشور برای تکمیل برنامه های هسته ای و موشکی باشد.

از سوی دیگر اتخاذ اقدامات تند علیه کره شمالی نیز این خطر را برای آمریکا در پی دارد که کره شمالی همانند سال 2017 با آزمایشات متعدد هسته ای و موشکی منافع حیاتی آمریکا در شبه جزیره را تهدید نماید.

این تنش های لفظی آمریکا و کره شمالی به کجا خواهد انجامید؟ و تهدید بایدن مبنی بر پاسخ متناسب آمریکا به آزمایش موشکی کره شمالی تا چه اندازه عملی است؟ و در صورتی که پاسخ آمریکا تهدید آمیز باشد واکنش کره شمالی چه خواهد بود؟ اکنون منطقه شمال شرق آسیا و شبه جزیره کره در برابر این سئوالات واقع شده است.

بدیهی است هرگونه تهدید نظامی توسط آمریکا تهدید متقابل کره شمالی را در پی خواهد داشت که هم اکنون دارای تسلیحات هسته ای و موشک های دوربرد قاره پیما است.

از جانب دیگر، بایدن خطر بازگرداندن کره شمالی به دوران آزمایش های موشکی و هسته ای سال های 2016 و 2017 - که به صورت داوطلبانه در دوران ترامپ قطع شدند - را نمی تواند بپذیرد.

احتمال می رود بایدن به سیاست صبر استراتژیک دولت اوباما در قبال کره شمالی بازگردد و در این چارچوب دو گزینه ادامه مذاکرات هسته ای و تشدید تحریم های مالی کره شمالی را در پیش خواهد داشت.

تجربه مذاکرات سران آمریکا و کره شمالی در سال 2018 و حتی دوستی دوطرفه کیم جونگ اون و ترامپ نشان داده است که هیچ یک از سیاست های آمریکا قرین موفقیت نخواهد بود و کره شمالی همچنان یک معمای لاینحل برای دولت بایدن باقی خواهد ماند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران کره شمالی معمای بایدن در شرق آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کره شمالی معمای بایدن در شرق آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید