واقعیات تغذیه ای ماهی پینه دوز

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، این مقاله اطلاعات تغذیه ای در رابطه با ماهی پینه دوز که یک ماهی با طعم ملایم بوده که عمدتا به وسیله کشورهای جنوب آسیا فراوری و صادر می شود، ارائه می دهد. در این جا نحوه افزودن این ماهی را به رژیم غذایی

واقعیات تغذیه ای ماهی پینه دوز

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

این مقاله اطلاعات تغذیه ای در رابطه با ماهی پینه دوز که یک ماهی با طعم ملایم بوده که عمدتا به وسیله کشورهای جنوب آسیا تولید و صادر می گردد، ارائه می دهد. در این جا نحوه افزودن این ماهی را به رژیم غذایی شرح می دهیم.

بر اساس دانشگاه ایالتی اورگن، آمریکایی ها دو برابر پنیر و تقریبا هم مقدار سیب، هندوانه و بوقلمون سالانه ماهی مصرف می نمایند. ماهی پینه دوز یک نوع ماهی با طعم ملایم، گوشت سفید و یافت محکم بوده که در جنوب شرقی آسیا بسیار محبوب می باشد. این ماهی معمولا با موسیر و سس تند لیمو سرو می گردد. یک نوع ماهی پرورشی بوده که عمدتا به وسیله کشورهایی مانند ویتنام و تایلند تولید می گردد. ماهی پینه دوز ساکن آب های شیرین بوده که عمدتا در حوضه مکونگ حنوب ویتنام پرورش می یابد. این ماهی می تواند دارای مقدار میانه تا بسیار بزرگ باشد. آن ها سنگین وزن می باشند. گونه های مختلف آب شیرین متعلق به خانواده پینه دوز به وسیله ویتنام، کامبوج و کشورهای دیگر صادر می گردد. این گونه ها به نام های مختلف مانند گربه ماهی، گربه ماهی آسیایی، گربه ماهی سرخ و سوتچی شناخته می گردد.

21 گونه شناخته شده از جنس پینه دوز وجود دارد. از آن جا که گونه های مختلف به نام های مشابهی شناخته می شوند، و از آن جا که گونه های مشابه به وسیله کشورهای مختلفی تولید می گردد، شناسایی محصول و مقایسه قیمت ها برای خریداران این ماهی مشکل می باشد. اداره غذا و داروی آمریکا نام های بازاری خاصی را برای بعضی از گونه های گربه ماهی که از بخش های مختلفی از دنیا وارد می شوند را تصویب نموده است.

نام بازاری

نام علمی

گربه ماهی گربه ماهی شیاردار

Ictalurus punctatus، تولید شده در آمریکا و چین

سوای، ترا، ساچی، پانژیزیوس نوار یا پینه دوز

Pangasius hypophthalmus، تولید شده در ویتنام، چین و دیگر کشورهای جنوب آسیا

باسا یا پینه دوز

Pangasius bocourti، تولید شده در ویتنام، چین و دیگر کشورهای جنوب آسیا

اطلاعات تغذیه ای

بر اساس واقعیات سلامتی غذاهای دریایی منتشر شده به وسیله دانشگاه ایالتی اورگن، دانشگاه کورنل و تعدادی از دانشگاه های دیگر، بعضی از اطلاعات تغذیه ای ماهی پینه دوز خام در این جا ارائه شده است.

مقدار سرو: 11 گرم

پروتئین

17 گرم

کالری

110 کیلو کالری

کالری حاصل از چربی

35 کیلو کالری

چربی کل

4 گرم

چربی اشباع شده

1 گرم

چربی ترانس

صفر گرم

کلسترول

40 میلی گرم

سدیم

150 میلی گرم

کربوهیدرات

صفر گرم

فیبر غذایی

صفر گرم

قند

صفر گرم

واقعیات تغذیه ای ماهی پینه دوز ممکن است بر اساس مقدار و وزن فیله، خوراک مصرف شده در روش های آبزی پروری، ترکیبات اضافه شده در طول پخت و روش تهیه متنوع باشد. این ماهی دارای پروتئین بالا و چربی و سدیم پایینی می باشد و بعلاوه حاوی ویتامین ها و مواد معدنی متنوعی می باشد، برای مثال دارای تیامین، ویتامین B12، ویتامین D، پتاسیم، آهن، فسفر و سیلنیوم می باشد. این ماهی منبع بسیار خوبی از پروتئین می باشد. در صورتی که این ماهی را به اسم میان وعده در بعد از ظهر و یا عصر مصرف کنید، کالری موجود در آن می تواند شما را سیر نگه دارد. اما از آن جا که این ماهی حاوی کلسترول می باشد، نباید به مقدار زیاد آن را مصرف کنید. سرخ کردن این ماهی ممکن است منجر به تخریب بعضی مواد تغذیه ای موجود در آن گردد. ماهی پخته برترین گزینه می باشد. اسیدهای چرب امگا 3 به دست آمده از این ماهی می تواند به کاهش خطر بروز بیماری های قلبی یاری کند.

باسا یک نوع ماهی بوده که به علت طعم نسبتا شیرین آن نسبت به انواع دیگر ترجیح داده می گردد. این ماهی نسبت به ماهی های ساوی یا ترا سفیدتر و نرمتر می باشد. فیله های ماهی باسا ضخیم تر از دیگر ارقام ماهی می باشد. ساوا و ترا دارای بافت نسبتا درشت تری هستند. به همین علت است که ماهی باسا یک ماهی گران تر نسبت به ساوا می باشد.

آیا مصرف این ماهی امن است؟

موسسه ملی شیلات فهرستی را از بیشتر غذاهای دریایی مصرفی در آمریکا منتشر نموده است. در سال 2011، ماهی پینه دوز صندلی ششم را در این فهرست به خود اختصاص داد. بعد از آن، مشاهده شد که فروش این ماهی به مقدار قابل توجهی کاهش یافت. همین اتفاق در کشورهای اروپایی هم رخ داد. دلایل اساسی این موضوع تبلیغات نامطلوب منتشر شده به وسیله سازمان حیات وحش دنیای بوده که هنوز هم در زمینه این ماهی وجود دارد. سازمان حیات وحش دنیای ماهی پینه دوز را در فهرست قرمز خود قرار داد. علاوه بر این، تبلیغات منفی هم در تلویزیون در رابطه با روش های تولید و تولید ماهی پینه دوز ارائه شد که نشان دهنده مضر بودن این ماهی برای سلامت انسان می باشد. اما تا به امروز هیچ گزارشی در رابطه با انواع اختلالات و یا بیماری های ایجاد شدن بعد از خوردن این نوع ماهی ارائه نشده است. تولید نمایندگان این ماهی هم هر گونه اثرات مضری را رد کردند.

در پاسخ به تبلیغات منفی در رابطه با ماهی پینه دوز، تولید نمایندگان، انجمن صادر نمایندگان و تولید نمایندگان غذاهای دریایی ویتنام، و دولت ها روش های بیشتری را جهت کنترل ایمنی غذایی و روش های خاص جهت نظارت بر تولید این ماهی را اعمال کردند. در ویتنام، تولید نمایندگان تکنیک های آبزی پروری مدرنی را دنبال می نمایند، و بعلاوه دولت هم کیفیت آبی که برای رشد ماهی مورد استفاده قرار می گیرد را چندین بار در طول سال مورد آنالیز قرار می دهد. آن ها ادعا می نمایند که محصولاتشان عاری از هورمون و آنتی بیوتیک بوده و جزو غذاهای امن، تست شده و مورد تایید می باشد.

تقاضای روبه رشد برای غذاهای دریایی منجر به تولید بیشتر آبزی پروری شده و به نظر می رسد که ماهی پینه دوز دوباره بتواند موقعیت خود را در فهرست برترین غذاهای دریایی مصرفی بازیابد.

منبع: راسخون

به "واقعیات تغذیه ای ماهی پینه دوز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واقعیات تغذیه ای ماهی پینه دوز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید