کتاب بازیگری روان تنی منتشر شد

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، به گزارش خبرنگار خبرنگاران ؛ کتاب بازیگری روان تنی رویکردی بینافرهنگی پس از استانیسلاوسکی نوشته فیلیپ ب.زاریلی با ترجمه سید حسین رسولی به وسیله نشر نیماژ منتشر و راهی بازار نشر شده است.

کتاب بازیگری روان تنی منتشر شد

زاریلی در بخش میراث استانیسلاوسکی نوشته است: اخلاق مأخوذه از روانکاوی فرویدی بر نسخه های آمریکایی سیستم استانیسلاوسکی مسلط شده بنابراین امتیاز خاصی برای فنون روانشناختی سیستم استانیسلاوسکی قائل شده اند تا فنون جسمانی (کارنیک، 1998: 1). معلمان بازیگری آمریکایی در دوره متقدم کارهایشان، روی روانشناسی و ایجاد زندگی عاطفی واقعی کاراکتر تمرکز کردند و کنش های جسمانی را به طور کلی حذف کردند؛ همان طور که اهمیت سمبلیسم، یوگا و فرمالیسم در نسخه شوروی استانیسلاوسکی سانسور شد. آمریکایی ها علاوه بر این، تأثیر یوگا و فلسفه هندو بر استانیسلاوسکی را سرکوب کردند. کوشش های استانیسلاوسکی برای حل مسئله بازیگری در فرم های نو درام آلترناتیو مثل نمایشنامه های به شدت ایستای موریس مترلینک بلژیکی تا همین اواخر در آمریکا و روسیه نادیده گرفته یا فراموش می شد.

در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: زاریلی در کتاب بازیگری روان تنی، مفهوم ها و اصطلاح های پیچیده ای را به کار می برد که احتمالا خواننده در مواجهه آغازین با آن ها کمی گیج خواهد شد. نظریه اصلی او بازیگری روان تنی است که در آن، بازیگر را به مثابه یک فکر تن می بیند؛ یعنی فکر و بدن بازیگر، دیگر اندام هایی جدا از یکدیگر نیستند که این نظریه منجر به تحلیلی اساسی و طولانی در تمام بخش های کتاب می گردد و در نتیجه، فلسفه رنه دکارت رد می گردد و فلسفه پدیدارشناسی معاصر خاصه نظریه های یاسوئو یوآسا و موریس مرلو-پونتی پذیرفته. زاریلی در ابتدای امر به میراث استانیسلاوسکی ارجاع می دهد؛ زیرا آرمان او این بود که در هر کنش جسمانی … کنشی درونی و عاطفی نیز پنهان گردد. استانیسلاوسکی، مفهوم کنش درونی و عاطفی را از تمرین های یوگا گرفته است که در اواخر عمر مجذوبش شده بود ؛ بنابراین، عمل صحنه ای بازیگر، هم بیرونی و هم درونی خواهد بود.

فیلیپ ب. زاریلی از سال 1980 مدیر برنامه تئاتر آسیایی/تجربی در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون بود. او معروفیت زیادی در اجرای آثار پست دراماتیک ساموئل بکت کسب نموده بود. کتاب بازیگری روان تنی رویکردی بینافرهنگی پس از استانیسلاوسکی نوشته فیلیپ ب. زاریلی، یکی از مهم ترین کتاب های آموزش بازیگری و نظریه اجرا در قرن بیست و یکم است. اِئوجنیو باربا در مقدمه خود بر این کتاب، روی اهمیت شیوه نظری و عملی زاریلی تأکید نموده است و ریچارد شکنر، از استادان به نام حوزه مطالعات اجرا، تدریس و مطالعه آثار زاریلی را مهم دانسته است. این کتاب در 526 صفحه و قیمت 440 هزار تومان عرضه شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کتاب بازیگری روان تنی منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب بازیگری روان تنی منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید