کمبود این ویتامین حافظه را ضعیف می نماید و زمینه ساز ابتلا به آلزایمر است

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، نتایج تحقیقات نشان می دهد که داشتن حافظه ضعیف می تواند نشانه کمبود ویتامین B12 باشد و برطرف کمبود ویتامین B12 با تغییر در رژیم غذایی یا مصرف مکمل ها نسبتا آسان است.

کمبود این ویتامین حافظه را ضعیف می نماید و زمینه ساز ابتلا به آلزایمر است

به گزارش ایسنا به نقل از هلث، افراد مبتلا به کمبود ویتامین B12 گاهی اوقات حافظه بدتری هم برای رویدادها و هم برای تصورات دارند. در واقع، سطوح پایین ویتامین B12 و فولات هر دو با خطر بالاتر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط هستند. فولات ها شامل ویتامین B9، فولاسین و اسید فولیک هستند. در واقع مسائل حافظه یکی از علائم کلیدی آلزایمر است.

این پیوند بیش از سه دهه، به وسیله محققان مشاهده شده است. کمبود B12 یا فولات می تواند باعث افزایش سطح اسید آمینه هموسیستئین در بدن گردد. هموسیستئین اثر نوروتوکسیک دارد و می تواند منجر به بیماری های عصبی مانند آلزایمر گردد.

محققان این تحقیق 370 شرکت کننده بالای 75 سال را به مدت سه سال مورد آنالیز قرار داد. در آن موقع، 78 نفر به بیماری آلزایمر مبتلا شده بودند که بیش از نیمی از آنان کمبود ویتامین B12 یا فولات داشتند.

دکتر هوی شین وانگ، محقق ارشد این تحقیق گفت: در این مطالعه متوجه شدیم که سطوح پایین هر یک از این دو ویتامین با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است. نظارت بر سطوح B12 و فولات برای جلوگیری از شرایط نامطلوب، حتی برای آن دسته از افراد مسن که از نظر شناختی کاملا سالم هستند، مهم است.

خبر خوب این است که جبران کمبود B12 با تغییر در رژیم غذایی یا مصرف مکمل ها نسبتا آسان است. منابع خوب ویتامین B12 شامل جگر، گوشت گاو، ماهی، مرغ، تخم مرغ و شیر کم چرب است. غلات صبحانه غنی شده نیز حاوی ویتامین B12 هستند.

افرادی که ممکن است در دریافت ویتامین B12 کافی مشکل داشته باشند گیاهخواران و وگان ها، افراد مسن و کسانی هستند که بعضی از اختلالات گوارشی مانند بیماری کرون دارند. در صورت مصرف مکمل ها، مراقب باشید که بیش از دو میلی گرم در روز مصرف نکنید زیرا مصرف اندازه بیشتر این ویتامین می تواند مضر باشد.

منبع: فرارو

به "کمبود این ویتامین حافظه را ضعیف می نماید و زمینه ساز ابتلا به آلزایمر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود این ویتامین حافظه را ضعیف می نماید و زمینه ساز ابتلا به آلزایمر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید