اسکاندیناوی قدیمی تر از آن است که فکر می کردیم

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، نتایچ یک مطالعه تازه نشان داده که اسکاندیناوی 3.75 میلیارد سال پیش از گرینلند متولد شده و سنگ بستر اسکاندیناوی تقریباً 250 میلیون سال قدیمی تر از آن چیزی است که تا به امروز تصور می شد.

اسکاندیناوی قدیمی تر از آن است که فکر می کردیم

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی ، یک مطالعه تازه اجرا شده از طریق دپارتمان علوم زمین و مدیریت منابع طبیعی در دانشگاه کپنهاگ دانمارک نشان داد که اسکاندیناوی احتمالاً از گرینلند جدا شده است.

به نقل از ایسنا، گرینلند کشوری جزیره ای در آمریکای شمالی است که بخشی از قلمروی پادشاهی دانمارک است. گرینلند در آب های اقیانوس منجمد شمالی واقع شده و محل زندگی حدود 56 هزار نفر است. همچنین این کشور به عنوان کم تراکم ترین منطقه جهان از لحاظ جمعیتی شناخته می گردد که جمعیت آن از مردم بومی از تبار اسکیموها و مهاجران دانمارکی تشکیل شده است.

اِسکاندیناوی نیز منطقه ای جغرافیایی با جزئیات خاص تاریخی و فرهنگی در شمال اروپا است. اسکاندیناوی در معنای محدود آن دربرگیرنده سه کشور سوئد، نروژ و دانمارک(شبه جزیره اسکاندیناوی) است و در معنای پیشرفته آن فنلاند، ایسلند، جزایر فارو و جزایر الند را نیز شامل می گردد.

در بیانیه ای که به تازگی از طریق دانشمندان این مطالعه نو منتشر شده است، دانشمندان گفتند که بنیانی که دانمارک و اسکاندیناوی بر روی آن قرار گرفته اند، احتمالاً در حدود 3.75 میلیارد سال پیش از گرینلند متولد شده است.

آنها از ترکیبات ایزوتوپی شامل سرب، هافنیوم و اکسیژن برای ردیابی شواهد شیمیایی استفاده کردند. این امر راه را برای پژوهشگران به منظور معین سن و منشاء سنگ بستر اسکاندیناوی هموار کرد.

قدیمی ترین پوسته زمین از گرینلند سرچشمه می گیرد

پروفسور تاد وایت، زمین شناس در دپارتمان علوم زمین و مدیریت منابع طبیعی دانشگاه کپنهاگ می گوید: داده های ما نشان می دهد که قدیمی ترین قسمت پوسته زمین در زیر اسکاندیناوی از گرینلند سرچشمه می گیرد و حدود 250 میلیون سال قدیمی تر از آن چیزی است که قبلاً تصور می کردیم.

دانشمندان به طور تصادفی به قدیمی ترین بخش پوسته زمین در زیر اسکاندیناوی رسیدند که رسوبات آن به گرینلند بازمی گردد.

این یافته نشان داد که سنگ بستر اسکاندیناوی تقریباً 250 میلیون سال قدیمی تر از آن چیزی است که قبلاً تصور می شد. این سنگ ها از منطقه ها Pudasjärvi و Suomujärvi در فنلاند به دست آمدند.

بر اساس این مطالعه، نشانگان شیمیایی زیرکون با برخی از قدیمی ترین سنگ های این سیاره که در آتلانتیک شمالی واقع در گرینلند غربی یافت شده، مطابقت دارد.

آندریاس پیترسون، پژوهشگر بخش علوم زمین و مدیریت منابع طبیعی توضیح داد: بلورهای زیرکون که در شن و ماسه رودخانه و سنگ های فنلاند یافتیم دارای نشانه هایی هستند که نشان می دهد بسیار قدیمی تر از هر چیزی که تا به حال در اسکاندیناوی یافت شده اند، هستند، در حالی که با سن نمونه های سنگ گرینلند مطابقت دارند.

وی اضافه نمود: در عین حال، نتایج سه تجزیه و تحلیل ایزوتوپی مستقل تأیید می کند که سنگ بستر اسکاندیناوی به احتمال زیاد به گرینلند مرتبط است.

مواد زمین شناسی در نهایت اسکاندیناوی را تشکیل دادند

این مطالعه به دانشمندان کمک می کند تا با روشن کردن تکامل قاره ای، توسعه حیات روی زمین را بهتر درک کنند و به طور بالقوه می تواند دانشمندان را به ارزیابی مجدد درک ما از توسعه اولیه زمین سوق دهد.

پیترسون می گوید: درک نحوه تشکیل قاره ها به ما کمک می کند تا بفهمیم چرا سیاره ما تنها سیاره منظومه شمسی است که روی آن حیات وجود دارد. بدون قاره های ثابت و آب در بین آنها، ما اینجا نبودیم. در واقع، قاره ها هم بر جریان های اقیانوسی و هم بر آب و هوا تأثیر می گذارند که برای حیات روی زمین بسیار مهم هستند.

در این بیانیه اشاره شده است که دانمارک، سوئد، نروژ و فنلاند که در بالای پوسته زمین به نام سپر فنوسکاندی(Fennoscandian) یا سپر بالتیک قرار گرفته اند، به عنوان یک تکه از گرینلند جدا شده اند و برای صدها میلیون سال جابجا شده اند.

در این رویداد، صفحه سنگی منبسط شد، در حالی که مواد زمین شناسی تازه جمع آوری شده در اطراف آن در نهایت به اسکاندیناوی تبدیل شد. هنگامی که پوسته از گرینلند جدا شد، ظاهر زمین به شکل فعلی تغییر کرد.

پروفسور تاد وایت گفت: زمین احتمالاً سیاره ای پر آب بوده است، اما بدون اکسیژن در جو و بدون پوسته های نوظهور. از آنجایی که این زمان بسیار به گذشته برمی گردد، نمی توانیم واقعاً در مورد ظاهر واقعی آن مطمئن باشیم.

پیترسون در ادامه توضیح داد: این در منظومه شمسی ما منحصر به فرد است و شواهدی از آب مایع و پوسته گرانیتی عوامل کلیدی در هنگام تلاش برای شناسایی سیارات فراخورشیدی قابل سکونت و امکان حیات در فراسوی زمین هستند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "اسکاندیناوی قدیمی تر از آن است که فکر می کردیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسکاندیناوی قدیمی تر از آن است که فکر می کردیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید