زمان پرداخت معوقات بازنشستگان معین شد

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، محمد اسدی تاکید می نماید: دولت باید به صندوق های بیمه گر کشور به خصوص تامین اجتماعی به میزان کافی یارانه دارو و درمان بدهد تا خدای ناکرده مسائل درمانی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تشدید نشود.

زمان پرداخت معوقات بازنشستگان معین شد

به گزارش ایلنا، بازنشستگان می گویند در تامین هزینه های زندگی ناتوانیم، نزدیک دو سال است که از سازمان تامین اجتماعی وعده می شنویم، وعده هایی که ضمانت اجرایی ندارد.

یک بازنشسته که از کرمانشاه تماس می گیرد و خود را کارگر بازنشسته یک کارخانه صنایع غذایی معرفی می نماید؛ می گوید: از یکسو تورم را رها نموده اند تا جیب های خالی ما را ببلعد و از سوی دیگر حاضر نیستند ماده 96 قانون تامین اجتماعی را اجرا نمایند؛ هر سال از باید های ماده 96 دورتر شده ایم؛ هزینه های زندگی امروز چقدر است و مستمری ما چقدر؟ چرا ما بازنشستگان باید برای اجرایِ همان 21 درصد و 27 درصدی که در شورایعالی کار برای حداقل مزد و سایر سطوح تصویب شده، انتظار بکشیم؟ نمی توانستند همان فروردین مراحل اداری کار را به آخر برسانند تا از ماه اول سال مستمری ما زیاد گردد؟ امروز در میانه اردیبهشت هستیم و هنوز احکام حقوقی تازه صادر نشده؛ می گویند باید مراحل اداری کار به انتها برسد.

بازنشستگان تامین اجتماعی در نیمه های ماه دوم سال، مطالباتی دارند. بدون تردید، مهم ترین دغدغه بازنشستگان، مسائل معیشتی ست. آن ها که در زمانه کهولت نمی توانند کار دوم داشته باشند، از افزایش هزینه ها شکایت دارند. از سوی دیگر، معوقات متناسب سازی بازنشستگان نیز بعد از یک سال و چندماه هنوز پرداخت نشده.

در سوی دیگر ماجرا، مسائل درمانی بازنشستگان است که با افزایش تعرفه های پزشکی و گرانی دارو تشدید شده است. بازنشستگان عموماً با بیماری های ناشی از کار و در مرحله بعد، بیماری های کِبر سن دست و پنجه نرم می نمایند، اگر مسیر خروج دارو ها از شمول بیمه و کالایی سازی درمان تداوم داشته باشد، یک بازنشسته حداقل بگیر که با احتساب افزایشِ امسال 8 میلیون و خورده ای حقوق می گیرد، چطور ماهی یک میلیون تومان یا بیشتر بابت دارو و درمان بپردازد؟

این ها چکیده ای از اصلی ترین مطالبات و دغدغه های بازنشستگان است؛ مسائلی که خلاصه و لیست وار با محمد اسدی (رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور) در میان گذاشتیم؛ اسدی در گفتگوی زیر تاکید می نماید: اگر تورم را مهار ننمایند، افزایش مستمری سال تازه که به تبعِ افزایش مزدِ مصوب شورایعالی کار اِعمال خواهد شد، بدون تردید احتیاجمند بازبینی و تتازهنظر است.

تکلیف احکام حقوقی تازه بازنشستگان چه شد؛ پیگیری های کانون عالی چه بوده و مدیرانِ تامین اجتماعی در این زمینه چه قولی داده اند؟

در حال حاضر، فرایند اداریِ صدور احکامِ تازه در حال طی شدن است، اما در مجموع بازنشستگان نگران نباشند، کار در حال اجرا است. در ارتباط با موضوع معوقاتِ همسان سازیِ بخشی از بازنشستگان که سایر سطوح هستند، همه کوشش سازمان بر این قرار گرفته که همین ماه پرداخت گردد، منظورم به جامانده متناسب سازی 1400 است. قرار است تمام معوقات بازنشستگان پرداخت گردد.

آنگونه که به ما قول داده اند، کوشش سازمان تامین اجتماعی بر این است که همه معوقات -چه در ارتباط با متناسب سازی و چه معوقات حقوق مربوط به فروردین- در این ماه همراه با حقوق اردیبهشت پرداخت گردد. پیگیری های ما تا امروز به این نتیجه رسیده که سازمان قول پرداختِ کامل داده.

به نظر شما افزایش حقوقِ امسال برای بازنشستگان (21 درصد برای حداقل بگیران و 27 درصد برای سایر سطوح مستمری) کفاف هزینه های زندگی را می دهد؟ در این زمینه چه پیگیری هایی صورت داده اید؟

ما یازدهم اردیبهشت (روز جهانی کارگر) در حضور رئیس جمهور هم صحبت کردیم و گفتیم با افزایش هزینه های زندگی، این مستمری ها به هیچ وجه کفاف نمی دهد و تامین نماینده احتیاج های خانواده های بازنشسته نیست؛ اما در شرایط فعلی ما توقع داریم لااقل همین افزایشِ مصوب به سرعت اجرایی و در حقوق بازنشستگان کارگری اِعمال گردد.

صحبت ما این است که امیدواریم دولت به تعهدات خود عمل کند و تورم را مهار کند؛ این افزایش مزدی با شرطِ مهار تورم مصوب شده، بنابراین بایستی تورم کنترل و مهار گردد، در غیر این صورت، باید در مقدار افزایش مزد و مستمری بازنگری صورت بگیرد. انشالله دولت به تعهدات خود عمل می نماید که اگر جز این باشد، بازنگری و تتازهنظر در حقوق و دستمزد الزامی ست.

شرایط بیمه تکمیلی بازنشستگان در امسال چگونه است؛ آیا سازمانِ بیمه گر هزینه های درمان بازنشستگان را به موقع پرداخت می نماید؟ در ارتباط با افزایش هزینه های دارو و درمان و بعلاوه احتمال تداوم خروج دارو ها از شمول بیمه ها چه نظری دارید؟

در بحث بیمه تکمیلی که خدا را شکر، امروز قراردادهایمان به روز است و هزینه های بازنشستگان به روز پرداخت می گردد. در سال تازه صورت هزینه های بازنشستگان، به روز و طبق قرارداد پرداخت می گردد و در این زمینه هیچ عقب ماندگی وجود ندارد. در خصوص شرایط درمان و تعرفه های نظام پزشکی نیز هنوز چیزی انتشار رسمی نشده و نمی دانیم چقدر قرار است تعرفه ها افزایش یابد، اما به هر حال ما با افزایش هزینه های درمانی و خروج دارو ها از شمول بیمه مشکل داریم و بار ها به این مساله انتقاد نموده ایم.

دولت باید به صندوق های بیمه گر کشور به خصوص تامین اجتماعی به میزان کافی یارانه دارو و درمان بدهد تا خدای نانموده مسائل درمانی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تشدید نگردد؛ خروج دارو ها از شمول بیمه نیز نباید ادامه داشته باشد. بدون هیچ تردیدی، بحث درمان یکی از اصلی ترین دغدغه ها و مسائل بازنشستگان کارگری ست که باید به آن توجه ویژه گردد.

منبع: فرارو

به "زمان پرداخت معوقات بازنشستگان معین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمان پرداخت معوقات بازنشستگان معین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید