مایکروسافت: بازی های ابری پلتفرم هایی ناکارآمد و نابالغ هستند

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، مایکروسافت در کوشش خود برای متقاعدکردن نهادهای نظارتی بریتانیا مبنی بر اینکه تصاحب اکتیویژن بلیزارد به وسیله مایکروسافت به رقابت در صنعت بازی لطمه ای نمی زند، بسیاری از کاستی های خود را آشکار نموده است. این شرکت هرگز نتوانسته به موفقیت سونی در زمینه بازی های انحصاری و فروش کنسول های خانگی برسد. بعلاوه اذعان داشته که سونی سرویس اشتراکی ایکس باکس گیم پس را در پلی استیشن مسدود نموده است که البته چیز عجیبی نیست.

مایکروسافت: بازی های ابری پلتفرم هایی ناکارآمد و نابالغ هستند

پس از سال ها تبلیغ و سرمایه گذاری در زمینه فناوری و بازی های ابری، مایکروسافت این هفته چشم اندازی را از این فناوری نوپا در صنعت بازی ها ارائه کرد که بسیار کمتر خوش بینانه است. هرچند به نظر می رسد اصل این اظهارنظر به خاطر عبور از قرارداد بزرگ 68.7 میلیاردی دلار خرید اکتیویژن بلیزارد است. در بخشی از گزارش اخیر مایکروسافت به نهاد نظارتی انگلستان، این شرکت فناوری بازی های ابری را نابالغ و ثابت نشده خطاب کرد و حتی انتظار ندارد که شرایط در چند سال آینده تغییر کند.

آن ها در رابطه با این موضوع گفتند: امروزه بازی های ابری در مراحل ابتدایی خود به سر می برند و به عنوان یک پیشنهاد مصرف نماینده اثبات نشده اند. ما پیش بینی نمی کنیم که بازی های ابری جایگزین کنسول ها یا کامپیوترهای شخصی شوند زیرا این یک فناوری تازه و نابالغ است.

نهاد نظارتی انگلستان (CMA) در روز اول سپتامبر نوشت که تحقیقات کاملی را درباره اینکه آیا خرید اکتیویژن به وسیله مایکروسافت می تواند به رقابت بازار در انگلستان لطمه بزند یا خیر، شروع خواهد نمود. این نهاد نظارتی استدلال می نماید که مایکروسافت می تواند با حذف کال آو دیوتی از پلی استیشن یا با افزودن بازی های اکتیویژن به سرویس بازی ابری خود، رقبای خود را خفه کند. این قرارداد به وسیله چندین تنظیم نماینده بین المللی و کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده مورد آنالیز قرار می گیرد.

مایکروسافت تا به حال چندین بار این سخن را تکرار نموده که سرویس های ابری در صنعت بازی های ویدئویی را به عنوان یک راه دیگر و مکمل در کنار کنسول های خود می داند که از نظر فروش نتوانسته اند به فروش کنسول های سونی برسند. در E3 2019، مایکروسافت از پروژه ابری خود در صنعت بازی به نام پروژه ایکس کلاود رونمایی کرد که این پروژه بعدها نام آن به ایکس باکس کلاود گیمینگ تغییر کرد. مایکروسافت در آن موقع بیان نموده بود که تمام 3500 بازی در لیست بازی های ایکس باکس و 1900 بازی دیگری که درحال توسعه هستند، به وسیله این سرویس قابل اجرا خواهند بود.

آن ها در آن موقع گفتند: ما مشتاق هستیم تا ببینیم این فضا چگونه به رشد خود ادامه می دهد و منتظر حمایت از استودیوهای توسعه دهنده بازی، شرکای خود و دیگر شرکت های فعال در این صنعت هستیم که روی بازی های ابری سرمایه گذاری می نمایند چرا که افراد بیشتری را به تجربه بازی ها دعوت می نماید.

پیغام مایکروسافت در پاسخ به CMA در روز سه شنبه شدیدتر بود و استدلال می کرد که مشتریان احتمالاً مدت زمان زیادی طول می کشد تا به گیمینگ ابری روی بیاورند و احتمالاً برای بیشتر بازی ها به کامپیوتر و کنسول تکیه می نمایند. علی رغم هیاهویی که درباره بازی های ابری وجود دارد، مایکروسافت نوشت که گیمرها اهمیتی نمی دهند که بازی های آن ها به صورت محلی یا در فضای ابری ذخیره گردد. در عوض، این فناوری باید آن ها را در محتوای بازی و مشخصات فنی واقعی مانند گرافیک و تأخیر در اجرای بازی جلب کند.

پیرس هاردینگ-رولز (Piers Harding-Rolls)، تحلیلگر Ampere Analysis، درباره این موضوع می گوید: استریم بازی ها همچنان نوپا است و از سوی دیگر دانلود محتوا بسیار روبه رشد است. بیانیه های قبلی بیشتر جنبه بازاریابی دارند و در واقع به ایکس باکس چشم اندازی بلندمدت برای توسعه مخاطبان و رشد کسب وکار خود می دهند.

حتی با اینکه چشم ا نداز بازی های ابری با بسته شدن استیدیا محدود شده است، برندهایی مانند لاجیتک، یوبی سافت و ریزر هنوز هم با خوش بینی در حال تبلیغ سرویس های بازی های ابری خود هستند.

گزارش ارسالی مایکروسافت بعلاوه شامل مجموعه ای از حقایق دیگر بود که برخی از آن ها تازهتر از بقیه بودند و نگاهی نادر به صنعت بازی های داشتند.

ایکس باکس توافق نموده است که برای چند سال بازی کال آو دیوتی را به گیم پس نیاورد تا به این شکل به قراردادی که در گذشته میان اکتیویژن بلیزارد و سونی انعقاد شده و نتایج آن تا سال 2024 ادامه دار است، احترام بگذارد. علاوه بر آن، مایکروسافت پیشنهاد داده که کال آو دیوتی را تا سال 2027 روی پلی استیشن نگه دارد اما در نهایت سونی این پیشنهاد را رد نموده است. این پاسخ ها در واکنش به نگرانی درباره حذف احتمالی کال آو دیوتی از پلی استیشن بوده است اما مایکروسافت تا به امروز چندین بار اعلام نموده قصد چنین کاری ندارد و به نهادهای نظارتی هم اعلام نموده که با عدم عرضه کال آو دیوتی برای پلی استیشن بخشی از سود حاصل این فرنچایز را از دست خواهد داد.

مایکروسافت بعلاوه در این پرونده برنامه های خود برای ساخت یک فروشگاه بازی موبایل در میان دستگاه های مختلف را توضیح داد که این شرکت برای اولین بار در ماه فوریه خاطرنشان کرد. این فروشگاه موبایل، فروشگاه ایکس باکس از پیش موجود را که مصرف نمایندگان در کامپیوتر و کنسول می شناسند، با پلتفرمی که برای دستگاه های قابل حمل مناسب تر است سازگار می نماید تا گوگل پلی استور و اپ استور شرکت اپل را به چالش بکشد.

شاید برخی از این سخنان عجیب است و فقط در چنین پرونده هایی شاهد آن باشیم اما به هر حال در بخشی از بیانیه مایکروسافت، این غول تکنولوژی به نهادهای نظارتی انگلستان اقرار نموده است که سونی و نینتندو از نظر فروش کنسول و تعداد کاربران فعال ماهیانه، مایکروسافت را شکست داده اند. مایکروسافت حتی برای پذیرفته شده این معامله بزرگ، سعی نموده ارزش کال آو دیوتی را هم پایین بیاورد و در بخشی اعلام نموده که چگونه بازی کال آو دیوتی ونگارد که در سال 2021 عرضه شد، نتوانسته نظر منتقدان را جلب کند و حتی کاهش مخاطب را هم تجربه نموده است. مایکروسافت استدلال نموده که این موضوع می تواند نشانه ای برای شکست کال آو دیوتی در طول زمان باشد.

اظهارنظرهای سونی و مایکروسافت در نوع خود جالب و تا حدی اغراق آمیز است. از طرفی سونی هر کوششی می نماید که مانع این قرارداد بزرگ گردد یا حداقل بتواند امتیازهایی در آن بگیرد و خیال خود را راحت تر کند و از طرف دیگر مایکروسافت کوشش می نماید که به کاستی های خود در مقابل سونی و نینتندو اشاره کند و حتی ارزش کال آو دیوتی را پایین بیاورد تا بتواند راحت تر تأییدیه نهادهای نظارتی مهم سراسر دنیا را دریافت کند.

منبع: Washington Post

منبع: دیجیکالا مگ

به "مایکروسافت: بازی های ابری پلتفرم هایی ناکارآمد و نابالغ هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مایکروسافت: بازی های ابری پلتفرم هایی ناکارآمد و نابالغ هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید