همه چیز راجع به رژیم دارچین دار

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، دارچین جزء آن دسته از ادویه جاتی محسوب می گردد که حرف های زیادی برای گفتن دارد، از عطر و طعمش گرفته که در غذا ها استفاده می گردد تا خاصیتی بی نظیر برای چربی سوزی و لاغری، که باعث بالا رفتن متابولیسم بدن و تنظیم قند خون می گردد.

همه چیز راجع به رژیم دارچین دار

دارچین چیست؟

دارچین نوعی ادویه است.

درخت دارچین همیشه سبز به ارتفاع 5 تا 7 متر است که از تمام قسمت های آن بویی مطبوع استشمام می شود.

گل های آن در فاصله ماه های بهمن تا اوایل فروردین ظاهر می شود.

برگ این درخت، سبز سیر و دارای گل هایی به رنگ سفید است.

دارچین بومی سریلانکا و جنوب هند است و پوست درختچه آن به عنوان ادویه به کار می رود.

در قرون وسطی از دارچین برای درمان سرفه، ورم مفاصل و گلودرد استفاده می شد.

تحقیقات تازه نیز بر خواص و فواید پزشکی دارچین تاکید دارند.1

اثر دارچین بر لاغری چیست؟

در اینجا، بعضی ادعا ها در رابطه با تاثیر دارچین در کاهش وزن وجود دارند:

گفته می شود که دارچین باعث افزایش حساسیت به انسولین و کاهش قند خون می شود که هر دوی این ها به کاهش وزن و کنترل دیابت نوع 2 یاری می نمایند.

بعلاوه تصور می شود که دارچین باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود، زیرا بدن برای پردازش ادویه نسبت به سایر غذا ها انرژی بیشتری صرف می نماید.

دارچین سرشار از فیبر است، یک ماده مغذی که برای احساس سیری و سیگنال دادن به مغز برای آنکه خوردن را متوقف کند لازم است.

ادعا هایی که در رابطه با دارچین و تاثیرات آن بر انسولین و قند خون است، تا حد زیادی معتبر هستند. اما باید دانست که این یافته ها به طور مستقیم با کاهش وزن ارتباط ندارند. ضمن اینکه در رابطه با نقش رژیم دارچین در تقویت متابولیسم اطلاعات مطمئنی در دست نیست؛ و اگرچه تاثیر فیبر بر احساس سیری به خوبی ثابت شده است و همه می دانیم که رژیم غذایی پر فیبر می تواند برای لاغری مفید باشد، بسیار بعید است که این اندازه فیبر از دارچین حاصل گردد چرا که یک فرد نمی تواند روزانه دارچین زیادی مصرف کند. در حقیقت، مصرف بیش از حد دارچین می تواند سمی باشد و در نتیجه باید مراقب بود.

اما رژیم دارچین دار می تواند به کاهش وزن یاری کند. میزان بسیار کمی از دارچین با کم ترین اندازه کالری، طعم زیادی به غذا می بخشد و این مزیت همیشه در بحث رژیم های لاغری حائز اهمیت است. یک قاشق چایخوری پر از دارچین تنها 6 کالری و 2 گرم کربوهیدرات و کمی بیشتر از یک گرم فیبر دارد. دارچین بعلاوه می تواند طعم شیرینی خوراکی ها را تقویت کند و این به معنای احتیاج کمتر به قند و سایر شیرین نماینده هاست.2

مزایای استفاده از رژیم دارچین دار بر کاهش وزن

نکته حائز اهمیت در رژیم های کاهش وزن این است که چنانچه این کاهش وزن با ثابت نگه داشتن اندازه انسولین خون، فشار خون و البته سلامت دستگاه گوارش صورت گیرد، نتایج آن به مراتب ماندگارتر و مدیریت آن ساده تر خواهد بود، رژیم دارچین دار با داشتن این ویژگی (ثابت نگه داشتن و کاهش اندازه انسولین)، موجب از دست دادن وزن اضافه بدن می شود.

استفاده از رژیم دارچین دار و گنجاندن دارچین در وعده های غذایی و در بین روز، موجب سوزاندن چربی های اضافه بخصوص چربی های دور شکم و پهلوها خواهد شد.

استفاده از دارچین، از اشتهای کاذب فرد جلوگیری کرده و جلوی پرخوری و ریزه خواری را در طول روز خواهد گرفت.

دارچین نه تنها چربی های شکمی را از بین می برد، بلکه موجب حذف سلولیت (از بین بردن چربی های موضعی زیر پوست) و تناسب اندام فرد نیز می شود.3

چگونه از دارچین برای لاغری استفاده کنیم؟

برای بهره مندی از خواص دارچین برای لاغری، می توانید آن را به روش های زیر به رژیم غذایی خود اضافه کنید:
جو دو سر
میزانی دارچین را در جو دو سر بریزید.
قهوه
هنگام دم کردن قهوه، میزانی پودر دارچین را به پودر قهوه اضافه کنید یا به لوبیای قهوه. این کار بدون احتیاج به پرداخت هزینه اضافه، قهوه شما را طعم دار می نماید.
سالاد میوه
دارچین را به برش های سیب، موز، گلابی، هلو و سایر میوه ها اضافه کنید. یک یک روش ساده برای مجذوب کننده تر کردن مصرف میوه ها و البته دریافت فیبر بیشتر است.
در مواد غذایی خامه ای
میزانی دارچین را در ماست یونانی بدون چربی، پنیر کم چرب یا پنیر ریکوتای سبک هم بزنید. می توانید کمی شیرین نماینده بدون کالری نیز بیافزایید. دارچین را بعلاوه می توانید به بستنی وانیلی اضافه کنید.2

رژیم 5 روزه با دارچین

برای استفاده از رژیم 5 روزه دارچین 500 میلی گرم دارچین در وعده صبحانه، 1000 میلی گرم در وعده نهار و 500 میلی گرم در وعده شام میل کنید. این دارچین را می توانید به صورت های مختلف مصرف کنید، مثلا روی سیب رنده بپاشید.

بنا به تحقیقات مختلفی که در این زمینه انجام گرفته است، مخلوط دارچین و عسل جمع شدن چربی در بدن جلوگیری می نماید. عسل به تنهایی یک ماده بسیار تاثیر گذار در کاهش وزن است .چون سرعت سوخت وساز چربی های بدن را افزایش می دهد . اگر عسل همراه با دارچین مصرف شود، قارچ وانگل موجود در دستگاه گوارش را از بین می برد و از بروز بیماری های گوارشی نیز جلوگیری می نماید و در نتیجه به کاهش وزن منجر می شود .

برای انجام این رژیم می توانید مصرف دارچین مورد نظر در هر روزرا با روشهای زیر بکار ببرید ، ودر کنار آن فعالیتهای بدنی ورژیم غذایی مناسب غافل نشوید.

برای این کار می توانید یک لیوان آب جوش را با یک قاشق غذاخوری دارچین مخلوط کنید و اجازه دهید دم بکشد. بعد از نیم ساعت 2 قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید. (توجه داشته باشید که اضافه کردن عسل به آب داغ باعث از بین بردن آنزیم های موجود در عسل می شود.)4

دمنوش دارچین برای لاغری

روش های مختلفی برای تهیه دمنوش دارچین برای لاغری وجود دارد که می توانید هر یک را امتحان کنید. دستورالعمل زیر متداول ترین نوع آن است که به بیشتر ذائقه ها خوش می آید.
مواد لازم
یک فنجان آب جوش

یک قاشق چایخوری پودر دارچین

یک قاشق چایخوری عسل

یک چهارم قاشق چایخوری پودر فلفل سیاه

یک قاشق چایخوری آب لیمو

طرز تهیه
1. در یک فنجان پودر دارچین، فلفل سیاه، عسل و آب لیمو را بریزید و خوب هم بزنید.

2. آب جوش را روی این مخلوط بریزید و به خوبی ترکیب کنید. سپس نوشیدنی را از صافی عبور دهید و از آن به صورت گرم لذت ببرید.

توجه: به جای پودر دارچین می توانید از چوب دارچین نیز بهره ببرید. در این حالت، نیمی از یک چوب دارچین را همراه با آب بجوشانید.

گفته می شود که نوشیدن دمنوش دارچین در شب قبل از خواب، به آرامش عضلات خسته، افزایش ایمنی بدن، تقویت سوخت و ساز بدن و یاری به هضم غذا ها یاری می نماید. همه این ها در حالی اتفاق می افتند که شما در خواب هستید.

پینوشتها

1.www.yjc.ir

2.www.setare.com

3.www.vista.ir

4.www.tanama.ir

منبع: راسخون

به "همه چیز راجع به رژیم دارچین دار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز راجع به رژیم دارچین دار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید