وبینار نقش و جایگاه ایران شناسی در شناسایی مطالعات تمدنی و تقارب فرهنگی

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، به مناسبت پاسداشت روز ملی ایران شناسی و در راستای تبادل نظر های جهانی ایران شناسی، نخستین نشست تخصصی بنیاد ایران شناسی و دانشگاه آزاد اسلامی (واحد آکسفورد) برگزار گردید.

وبینار نقش و جایگاه ایران شناسی در شناسایی مطالعات تمدنی و تقارب فرهنگی

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ مهدی آبادانی، به مناسبت پاسداشت روز ملی ایران شناسی و در راستای تبادل نظر های جهانی ایران شناسی، نخستین نشست تخصصی بنیاد ایران شناسی و دانشگاه آزاد اسلامی (واحد آکسفورد)، با موضوع: نقش و جایگاه ایران شناسی در شناسایی مطالعات تمدنی و تقارب فرهنگی، عصر روز دوشنبه دوم خردادماه 1401- به صورت حضوری و مجازی- برگزار گردید.

این نشست با حضور دکتر شیدا مهنام: معاون اطلاع رسانی و همکاری های علمی و بین المللی بنیاد ایران شناسی، دکتر عبدالمجید میردامادی: معاون اداری و اقتصادی بنیاد، دکتر محمدمهدی طهرانچی: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر رضا فدای وطن: سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد های امارات و آکسفورد، دکتر زهره زرشناس: استاد و مدیر گروه آموزشی بنیاد ایران شناسی، دکتر والری گنزالس: پژوهشگر و مدرس حوزه هنر های اسلامی واحد تاریخ هنر و باستان شناسی دانشگاه SOAS، پروفسور ادموند هرتزیک: استاد مطالعات ایران شناسی دانشکده شرق شناسی دانشگاه آکسفورد، دکتر حسن فاضلی نشلی: استاد باستان شناسی دانشگاه تهران و علاقه مندان و پژوهشگرانی همانند: دکتر گنجی: معاون بین الملل دانشگاه آزاد و دکتر آتوسا مؤمنی: باستان شناس، همراه بود.

در ابتدای این نشست، پیغام حضرت آیت ا... سیدمحمد خامنه ای، رئیس بنیاد ایران شناسی، به صورت ویدئو کنفرانس، برای حاضران پخش شد. در این پیغام رئیس بنیاد ایران شناسی ضمن اظهار خرسندی در برپایی چنین نشست هایی که به بزرگداشت، معرفی و شناخت مشاهیر و هویت ایرانی و اسلامی ایرانیان، پرداخته می گردد- در کنار برگزاری رویداد های تقویمی همانند روز ملی ایران شناسی و هفتة میراث فرهنگی، چنین اعلام کرد: بر اساس اساسنامه بنیاد ایران شناسی، شایسته است امور پژوهشی، علمی و فرهنگی که در بنیاد ایران شناسی برنامه ریزی و اجرایی می گردد، دانسته و در عمل پیگیری گردد. بعلاوه خدماتی که در بنیاد ایران شناسی تا به امروز اجرا شده است، باید معرفی و اطلاع رسانی گردد.

بر این اساس، ضمن تبریک به ایران دوستان و ایران شناسانی که به معرفی و شناخت ایران فرهنگی و ایران َشناسی همت گمارده اند- به خصوص جناب آقای دکتر طهرانچی: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و نیز واحد آکسفورد دانشگاه آزاد- درخواست دارم برگزاری چنین جلسات و محفل های علمی که به نقد و آنالیز و ارائه راه چاره در حوزة شناخت ایران فرهنگی یاری می کنند، تداوم یابد و امری موقت نباشد، تا ثمره داشته باشد.

بنیاد ایران شناسی این توانایی را دارد تا تاریخ این ملت را در وهلة نخست به جوانان و ملتش و در وهلة بعد به جهانیان معرفی کند. در واقع ملتی که هویت خود را نشناسد و خدماتی که هویت فرهنگیش به تمدن جهانی نموده است، را نداند، رو به افول خواهد گذارد؛ بنابراین توصیه دارم تا چنین جلساتی تداوم یابد و ایران فرهنگی و هویت غنی و اصیل ایرانی- اسلامی مردمان این سرزمین، بیش از پیش به جهانیان معرفی گردد. در خاتمه از تمام کسانی که در این راه کوشا بوده و به پیشبرد این امر و برگزاری نخستین جلسه آن همت گمارده اند، تشکر می کنم.

در ادامه خانم دکتر مهنام، معاون اطلاع رسانی و همکاری های علمی و بین المللی بنیاد ایران شناسی، ضمن تبریک روز ملی ایران شناسی و هفتة میراث فرهنگی، با اشاره به رسالت بزرگ بنیاد ایرانشناسی در معرفی اصالت و ریشه های فرهنگی ایران زمین و تحقیق و پژوهش در این حوزه، به شبکه سازی و اشتراک گذاری این دانش اشاره نمود.

بنابر گفتة ایشان تمدن، هویت و اصالت ایرانی بزرگترین داشته و ظرفیت ایرانیان است که، بنیاد ایران شناسی بر اساس رسالت هایش وظیفة به روزرسانی پژوهش های موجود در این حوزه و یاری به تقویت دیگر مراکز ایران َشناسی- چه داخلی و چه خارجی- و ایجاد شبکه سازی با آن ها در راستای انتقال دانش و تجربیات- به صورت دو سویه- را دارد.

این شبکه سازی و به اشتراک گذاری دانش های نوین در زمینة ایران شناسی، سبب ساز اطلاع رسانی و تقویت آگاهی سازی در این حوزه شده و باعث می گردد از نهاد خانواده گرفته تا دانشگاه ها به درک بهتر ایران فرهنگی و هویت ایرانی و انتقال آن- چه به صورت سینه به سینه و چه به صورت علمی و دانشگاهی- یاری کنند.

بر این اساس و در راستای یاری به معرفی و اطلاع رسانی فعالیت های بنیاد ایران شناسی، طی تفاهم نامه ای با واحد آکسفورد دانشگاه آزاد اسلامی، این شبکه سازی شکل گرفته و ضمن برگزاری نخستین هم اندیشی در اینباره با حضور ایران شناسان داخلی و خارجی طی نشست امروز، در نخستین گام قرار به برگزاری نمایشگاه دائمی عکس از عکاسان برتر ایرانی با موضوع جاذبه های فرهنگی و تمدنی ایران زمین، برگزاری کارگاه های آموزشی کوتاه مدت- چه برای ایرانیان خارج از کشور و چه غیر ایرانیان علاقه مند- در حوزه های صنایع دستی، هنر های تجسمی، نقالی، معرفی تاریخ، هویت و فرهنگ ایرانی و مشاهیر ایرانی، شده است.

بعلاوه در این نشست، دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، با بیان اینکه ایران شناسی تنها یک مفهوم به معنای شناخت یک کشور و یا ناحیة جغرافیایی خاص نیست، بلکه تمدنی است که می تواند یاری کار بشر امروز در رویارویی با چالش های پیش رویش باشد، چنین ادامه داد: ایران شناسی یاری به بشریت برای تمدن سازی تازه است.

بر این اساس، به وسیله مرکز مطالعات ایران شناسی در آکسفورد و با همیاری بنیاد ایران َشناسی این پیشنهاد در دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شد تا با شبکه سازی و برقراری ارتباط میان ایران شناسان داخلی و خارجی بتوانیم یاریی در امر پژوهش های ایران شناسی به محققان داخلی و خارجی باشیم. بعلاوه برگزاری جایزه ایران شناسی در راستای تقویت این شبکه و تشویق ایران شناسان، از دیگر اهداف این طرح می باشد. بر این اساس و در راستای تحقق این امر راه اندازی مدارس تابستانه و زمستانه ایران َشناسی در واحد آکسفورد و دیگر مراکز خارجی، مثمرثمر ارزیابی می گردد.

در ادامه، دیگر ایران شناسان حاضر در نشست، به ارائه سخنرانی و بیان نقطه نظرات خود حول موضوع جلسه پرداختند. گزارش مشروح این نشست به زودی بر روی تارنمای بنیاد ایران شناسی قرار خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "وبینار نقش و جایگاه ایران شناسی در شناسایی مطالعات تمدنی و تقارب فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وبینار نقش و جایگاه ایران شناسی در شناسایی مطالعات تمدنی و تقارب فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید