ژاپنی ها از برف برق فراوری می نمایند!

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، دیجیاتو نوشت: گروهی از محققان ژاپنی طرحی را پیشنهاد داده اند که می تواند برای فراوری برق از برف در یکی از برف خیزترین شهرهای جهان مفید باشد.

ژاپنی ها از برف برق فراوری می نمایند!

محققان شهر آئوموری ژاپن پژوهشی را شروع نموده اند تا به آنالیز روش های فراوری برق از برف بپردازند. آن ها می خواهند از این طریق در شرایطی که ممکن است نور خورشید در دسترس نباشد، منبعی برای دسترسی به انرژی پاک فراهم و البته کمبودهای شبکه برق را جبران نمایند.

آئوموری شهری در فاصله 715 کیلومتری توکیو، مرکز ژاپن است. این شهر به عنوان یکی از برفی ترین نقاط کره زمین شناخته می گردد که سالانه حدود 8 متر در آن جا برف می بارد. شهرداری آئوموری پارسال 46 میلیون دلار هزینه صرف کرد تا از سطح شهر و ساختمان ها برف روبی کند. اما حالا دانشمندان ایده مفیدتری برای حل این مشکل مطرح نموده اند.

محققان می گویند برف اضافه در سطح شهر می تواند برای فراوری برق استفاده گردد. آن ها آزمایش این ایده را در استخر یک مدرسه متروکه شروع نموده اند و باور دارند که این روش می تواند به حل بحرانی انرژی در اروپا هم یاری کند. خیلی از کشورهای اروپایی هر ساله با بارش های شدید برف روبه رو هستند و می توانند از همین طریق به فراوری انرژی پاک دست بزنند.

برق چگونه با یاری برف فراوری خواهد شد؟

دانشمندان در این روش از مقادیر زیادی برف و جریان هوای بیرونی برای به حرکت درآوردن توربین هایی استفاده می نمایند که می توانند برق فراوری نمایند. جریان هوای بیرون نسبت به هوای پیرامون برف دمای بالاتری دارد. درنتیجه، محققان با استفاده از لوله های حرارتی هوای سرد و گرم را به مایع خنک نماینده داخل توربین می فرستند. سپس این اختلاف دما باعث افزایش انتقال گرما در مایع خنک نماینده توربین می گردد و با چرخیدن آن، برق به وجود می آید.

پژوهشگران می گویند سازوکار مدنظر آن ها به میزان پنل های خورشیدی کارآمد است و احتمالاً از نظر هزینه ارزان تر خواهد بود. البته بخشی از این کارآمدی به اختلاف دمای هوا بستگی دارد، هرچه این اختلاف بیشتر باشد، قدرت فراوری انرژی بیشتر می گردد.

این اولین باری نیست که دانشمندان در پی فراوری برق از برف هستند. پیش تر محققان دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس هم ایده فراوری برف از بارش برف را مطرح نموده بودند. اما هیچ کدام از این روش ها بدون چالش نیستند و ابتدا باید آزمایش های مختلف را پشت سر بگذارند. محققان آئوموری هم قرار است تا ماه مارس 2023 کارآمدی طرح خود را آنالیز نمایند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "ژاپنی ها از برف برق فراوری می نمایند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ژاپنی ها از برف برق فراوری می نمایند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید