رویارویی اشرف غنی به وسیله فرایند مذاکرات صلح با طالبان افغانستان

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، خبرنگاران: سفرهای رئیس جمهور افغانستان در اواخر ماه سپتامبر به کشورهای چین، پاکستان و عربستان تصادفی نبود و بعضی کارشناسان آن را در جهت متقاعد کردن روسای طالبان افغانستان برای مذاکرات صلح می دانند.

رویارویی اشرف غنی به وسیله فرایند مذاکرات صلح با طالبان افغانستان

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ مهدی آبادانی، سفر اشرف غنی به چین، پاکستان و عربستان سعودی به محض انتخاب شدن وی به عنوان رئیس جمهور افغانستان در اواخر ماه سپتامبر تصادفی نبود. هر کدام از این 3 کشور قطعه ای از پازل رودرروی رئیس جمهور جدید افغانستان می باشدکه روسای طالبان را برای مذاکره با دولت کابل متقاعد نمایند.

با پایان یافتن مأموریت جنگی ناتو در افغانستان در 31 دسامبر، رسیدن به این هدف بیش از پیش قابل ملاحظه می باشد.

با این وجود هر کشور باید نقش خود را بازی کند. کشور وهابی عربستان سعودی بر گروه های سنی افراطی جنوب آسیا تاثیر دارد که طالبان افغانستان نیز شامل این گروه ها می گردد.

پاکستان در حالی شبه نظامیان را در کشور خود پناه می دهد که بطور رسمی از آنان دفاع و به دنبال گسترش منافع استراتژیک خود(ضد هند) در افغانستان است.

و چین حامی اتمی پاکستان نیز از تصمیم اخیر اشرف غنی مبنی بر ایجاد رابطه محبت آمیز میان اسلام آباد و کابل به دنبال منافع خود می باشد.

مخالفان سیاسی

اشرف غنی پس از مراسم تحلیف ریاست جمهوری افغانستان، طالبان این کشور را دعوت به مذاکره کرد. رئیس جمهور جدید از خطاب کردن طالبان به عنوان تروریست اجتناب و برای پیوستن به فرایند صلح، آنها را مخالفان سیاسی خواند. با این وجود، آیا تکیه کلام اشرف غنی را می توان راضی نماینده تر از تکیه کلام حامد کرزی دانست؟

رئیس جمهور پیشین افغانستان به منظور جذب طالبان از هیچ کوششی دریغ نکرد و آنها را برادر خطاب کرد و حتی در اواخر حکومت خویش مخالفت ضد آمریکایی را درپیش گرفت. هر چند که وی با شکست روبرو شد.

عبدل الحکیم مجاهد دیپلمات ارشد رژیم طالبان که به پروسه صلح پیوسته می گوید: در حقیقت هیچ تمایل سیاسی واقعی در ساختار بروز شده سال 2010 میلادی توسط حامد کرزی برای مذاکره با طالبان از جانب دولت وی وجود نداشت.

مجاهد به 2 ابتکار کنفرانس شانتی فرانسه در دسامبر 2012 میلادی و بازگشایی دفتر طالبان در قطر اشاره نمود و گفت حامد کرزی در ژوئن سال 2013 میلادی با انگیزه اینکه مذاکرات صلح باید در خود کشور افغانستان برگزار گردد با بازگشایی این دفتر مخالفت کرد. پس از آن دولت تقسیم شد و هیچ هماهنگی بر این موضوع صورت نگرفت.

مشکل این است که راه های دیگر پیگیری شده توسط خود کرزی زیاد موفقیت آمیز نبود. با میانجی گری برادر خود قیوم که مسئول انجام مأموریت های مخفی بود، کرزی سعی بر مذاکره با افراد وابسته به گروه طالبان داشت. تماس با ملا برادر بازداشت شده در سال 2010 میلادی توسط سازمان جاسوسی پاکستان در کراچی و ابتکار صلح معتصم آغا در دبی در فوریه 2014 میلادی نیز نتوانست دستاوردی برای دولت کابل داشته باشد. پاکستانی ها خواهان توقف این فرایند شدند در حالی که طالبان ساکن کویته(بلوچستان پاکستان) در خصوص حق مذاکره با دولت حامد کرزی به 2 گروه مختلف تقسیم شدند.

تردید مداوم رهبران کابل

به نظر می رسد با به قدرت رسیدن اشرف غنی، برنامه های فرایند صلح کمی دچار تغییر شده است. دفتر طالبان توسط خودشان در قطر بازگشایی شد که قبلا با موضع گیری منفی حامد کرزی بسته شده بود. این خود با توجه به سوابق آن در طول فرایند صلح یکی از موارد قابل توجه به شمار می آید.

مجاهد گفت: دفتر طالبان بطور رسمی بسته شده بود اما راه هایی هم برای از سرگیری روابط وجود دارد. رئیس جمهور جدید افغانستان دارای امتیازی می باشد و خروج نیروهای ائتلافی نیز بر قوت آن می افزاید.

اما موانع موجب تضعیف کوشش های کرزی، منجر به جلوگیری وی نیز شد. در قدم اول موجب شد که سران کابل نسبت به مذاکرات صلح دچار تردید شوند.

در مرحله بعد موجب شد تا پاکستان با پناه دادن به بیشتر رهبران طالبان، بی جهت ادعای حق وتو کند.

از این رو هدف اشرف غنی برای راه اندازی جغرافیای سیاسی منطقه ای برای تغییر ایده های پاکستان با اهمیت است.

شاید طالبان با مشاوره با پاکستان سعی در پیش بردن فرایند صلح بر حسب منافع خود را دارند.

.

منبع: تسنیم

به "رویارویی اشرف غنی به وسیله فرایند مذاکرات صلح با طالبان افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویارویی اشرف غنی به وسیله فرایند مذاکرات صلح با طالبان افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید