طرز تهیه شنگ پلو (پلوی شنگ) ???? به 3 روش خوشمزه و مجلسی

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، شنگ پلو یک غذای خوشمزه بهاری و مخصوص منطقه ها کوهستانی ایران مثل لرستان و کرمانشاه است. ترکیب سبزی های معطر و پرخاصیت کوهی با برنج و درست کردن انواع غذای متنوع و خوشمزه به خصوص در منطقه ها کوهستانی از اصول آشپزی مردم این منطقه ها محسوب می شود. اما می دانید سبزی شنگ چیست؟ شنگ پلو با ته دیگ کاهو چطور آماده می شود؟ چقدر با خواص درمانی سبزی شنگ آشنایی دارید؟ در این مقاله از سرویس در می توانید با طرز پخت شنگ پلو یا پلوی شنگ به عنوان یک آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد شنگ پلو بهاری پاسخ خواهیم داد.

طرز تهیه شنگ پلو (پلوی شنگ) ???? به 3 روش خوشمزه و مجلسی

شنگ چیست؟

سبزی شنگ نوعی گیاه کوهی است که ظاهر آن شباهت زیادی به تره دارد. این گیاه طعمی ترش دارد و به هیچ عنوان مثل تره تند نیست. رنگ گیاه شنگ سبز تیره است و ظاهری باریک، دراز و نواری دارد. در زبان ترکی به سبزی شنگ یملیک گفته می شود. این گیاه در نواحی مرطوب، شمال، شمال غرب، غرب و بخش های کوهستانی رشد می کند.

طبع گیاه شنگ سرد و خشک است و معمولاً مردم منطقه ها کوهستانی از آن برای تهیه شنگ پلو، و آش شنگ استفاده می کنند.

طرز تهیه شنگ پلو با گوشت

مدت زمان آماده سازی: 15 دقیقه

مدت زمان پخت: 60 دقیقه

مواد لازم برای پخت شنگ پلو یا پلوی شنگ

  • برنج: 3 لیوان فرانسوی دسته دار
  • پیاز: 1 عدد میانه
  • گوشت قیمه ای: نیم کیلوگرم
  • شنگ تازه: نیم کیلوگرم
  • زعفران: به مقدار نوک قاشق چای خوری
  • نمک: به مقدار لازم
  • روغن جامد یا مایع: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه شنگ پلو

هر چند که شنگ یک گیاه کوهی است، اما امروزه می توانید به راحتی این گیاه را در بازارهای تهران و بسکمک از شهرها خریداری کنید. خواص بی نظیر گیاه شنگ در کنار طعم منحصر به فرد آن موجب شده تا بسکمک از افراد برای درست کردن یک وعده غذای سالم و مفید از این گیاه استفاده کنند. در ادامه این بخش می توانید با مراحل طرز پخت شنگ پلو یا پلوی شنگ آشنا شوید.

مرحله اول؛ خیساندن برنج

در اولین مرحله از طرز پخت شنگ پلو باید برنج را با آب فراوان بشویید. سپس آن را همراه با مقداری نمک و آب داخل یک قابلمه یا کاسه بریزید و اجازه دهید برنج شما حداقل برای 2 ساعت در آب بماند.

مرحله دوم؛ آماده کردن شنگ برای پلو

در این مرحله از طرز تهیه شنگ پلو باید شنگ ها را پاک کنید و با آب فراوان بشویید. چند دقیقه سبزی ها را در آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن ها خارج شود. بعد با استفاده از یک تخته آشپزی و چاقوی تیز شنگ ها را به صورت کاملاً ریز خرد کنید.

مرحله سوم؛ خرد کردن گوشت

بعد از خرد کردن سبزی، نوبت به خرد کردن گوشت می رسد. برای این کار باید گوشت را به تکه های کوچک یا اصطلاحاً به صورت قیمه ای خرد کنید. سپس گوشت ها را در سبد بریزید و با آب سرد بشویید.

مرحله چهارم؛ سرخ کردن پیاز

در چهارمین مرحله از طرز تهیه شنگ پلو بهاری یک پیاز را پوست بگیرید و آن را به صورت خلالی خرد کنید. حالا یک ماهیتابه را با شعله میانه روی گاز قرار دهید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و پیازها را در روغن سرخ نمایید. بعد از این که پیاز کمی سبک شد، زردچوبه را به آن اضافه کنید.

مرحله پنجم؛ اضافه کردن گوشت به پیاز سرخ شده

بعد از سرخ شدن پیاز در این مرحله از روش تهیه شنگ پلو باید گوشت های خرد شده را به ماهیتابه اضافه کنید. گوشت ها را تا جایی که رنگ آن ها تغییر کند در روغن سرخ کنید. سپس مقداری زعفران را در آب جوش حل کنید و به ترکیب گوشت و پیاز اضافه کنید.

مرحله ششم؛ اضافه کردن آب به ماهیتابه

در این مرحله از طرز پخت شنگ پلو باید یک لیوان آب به ماهیتابه اضافه کنید، سپس درب ماهیتابه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید گوشت با شعله ملایم بپزد. بعد از پخت گوشت شعله گاز را خاموش کنید و آن را کنار بگذارید.

مرحله هفتم؛ آبکش کردن برنج همراه با شنگ

برای آماده کردن برنج ابتدا یک قابلمه را تا نیمه پر از آب کنید و روی شعله گاز قرار دهید. زمانی که آب به جوش آمد، برنج خیسانده شده را همراه با سبزی شنگ خرد شده به آب اضافه کنید. از آنجایی که شنگ بافت ضخیمی دارد، بهتر است آن را همراه با برنج به آب جوش اضافه کنید تا کمی نرم شود. بعد از این که برنج کمی قد کشید و آماده شد، آن را آبکش کنید.

مرحله هشتم؛ آماده کردن ته دیگ

برای درست کردن شنگ پلو با ته دیگ کاهو باید مقداری روغن ته قابلمه بریزید. سپس چند برگ کاهو به عنوان ته دیگ داخل قابلمه بچینید. ته دیگ کاهو بسیار ترد و خوشمزه می شود. سپس ترکیب برنج و شنگ را روی کاهو بریزید. می توانید از برای شنگ پلو استفاده کنید.

مرحله نهم؛ دم کردن شنگ پلو

بعد از این که برنج را داخل قابلمه ریختید، آن را روی شعله گاز قرار دهید تا کمی داغ شود. پس از چند دقیقه کره آب شده روی برنج بریزید. سپس درب قابلمه را با دم کنی روی آن قرار دهید و اجازه دهید برنج با شعله ملایم دم بکشد.

مرحله دهم؛ سرو کردن شنگ پلو

بعد از آماده شدن برنج، آن را برگردانید سپس ترکیب گوشت و پیازی که از قبل آماده کردید را گرم کنید و در کنار برنج قرار دهید و شنگ پلو را سرو کنید.

طرز تهیه شنگ پلو به صورت کته

برای تهیه شنگ پلو به صورت باید برنج را همراه با شنگ خرد شده و کمی روغن و نمک داخل قابلمه بریزید. سپس آن را روی شعله میانه گاز قرار دهید. اجازه دهید آب قابلمه کم شود، سپس شعله گاز را کم کنید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید تا برنج شما دم بکشد. برای درست کردن شنگ پلو به صورت کته می توانید کمی هم زعفران به برنج اضافه کنید تا عطر و طعم بهتری پیدا کند.

طرز تهیه شنگی پلو شاهرودی

طرز تهیه شنگی پلو شاهرودی یکی از معروف ترین رسپی های این غذا است که معمولاً مشابه همین روشی که پیش تر ذکر شد تهیه می شود؛ اما برای ته دیگ آن از شنگ استفاده می شود. برای این کار باید مقداری روغن در قابلمه بریزید و سپس سبزی خرد شده را به آن اضافه کنید.

سپس مقداری برنج آبکش شده با شنگ به قابلمه اضافه کنید و ترکیب گوشت و پیاز را روی آن بریزید. سپس می توانید بقیه برنج را اضافه نمایید و آن را روی گاز قرار دهید تا دم بکشد.

نکات و فوت و فن های طرز تهیه شنگ پلو

*برای پاک کردن شنگ تنها باید ابتدا و انتهای سبزی را همانند تره جدا کنید.

*در طرز تهیه پلوی شنگ می توانید به جای ته دیگ کاهو از ته دیگ نان یا سیب زمینی نیز استفاده کنید.

*می توانید از برگ های تازه شنگ برای تهیه نیز استفاده کنید.

*به یاد داشته باشید که مصرف گیاه شنگ برای خانم های باردار و افرادی که به ضعف کلیه مبتلا هستند، مناسب نیست.

*شنگ طبع سردی دارد، برای رفع سردی شنگ پلو و همچنین خوش عطر و طعم شدن شنگ پلو می توانید مقداری زیره یا به آن اضافه کنید.

*در طرز تهیه شنگ پلو با مرغ ساده و خوشمزه می توانید به جای گوشت از مرغ سرخ شده در کنار برنج استفاده کنید.

*شنگ کمی دیر پز است، بنابراین می توانید آن را به صورت جداگانه بپزید و بعد به برنج اضافه کنید تا کاملاً نرم و پخته شود.

*می توانید شنگ پلو را با گوشت قلقلی یا ترکیب گوشت چرخ کرده با برنج نیز آماده کنید.

*شنگ پلو با ته دیگ کاهو یکی از معروف ترین و خوشمزه ترین شیوه های پخت این غذا است که طعم فوق العاده ای دارد.

*در صورت تمایل می توانید گوشت سرخ شده را به صورت لایه لایه بین برنج قرار دهید و بعد برنج را دم کنید.

با خواص شنگ آشنا شوید

شنگ یک گیاه مفید در طب سنتی است که از آن برای خونی و اسهال صفراوی استفاده می شود. مصرف شنگ برای تقویت معده مفید است و ریشه آن خاصیت سم زدایی دارد.

عصاره گیاه شنگ برای بسیار مفید است. مصرف شنگ به درمان کچلی و زخم های پوستی کمک می کند و در درمان بیماری های التهابی روده بسیار مؤثر است. مطالعات نشان می دهد که مصرف گیاه شنگ می توان به درمان زخم های گوارشی و ریوی کمک کند و از همین رو برای افرادی که به بیماری های گوارشی نیز مبتلا هستند، بسیار مفید است.

از دیگر خواص شنگ می تواند به کاهش درد مفاصل، ، افزایش اشتها و پاکسازی کبد اشاره کرد.

سوالات متداول

بهترین طعم دهنده در دستور پخت شنگ پلو چیست؟

برای خوش طعم شدن شنگ پلو می توانید از مقداری زعفران دم کرده، زیره یا دارچین استفاده کنید.

شنگ چیست؟

سبزی شنگ نوعی گیاه کوهی است که ظاهر آن شباهت زیادی به تره دارد. این گیاه طعمی ترش دارد و به هیچ عنوان مثل تره تند نیست. رنگ گیاه شنگ سبز تیره است و ظاهری باریک، دراز و نواری دارد.

منبع: افق کوروش

به "طرز تهیه شنگ پلو (پلوی شنگ) ???? به 3 روش خوشمزه و مجلسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شنگ پلو (پلوی شنگ) ???? به 3 روش خوشمزه و مجلسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید