نیکولاس لطیفی؛ یک ایرانی در فرمول یک

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، روزنامه اعتماد: دنیای مهیج رقابت های فرمول یک این روز ها با خبری جذاب برای علاقه مندان ایرانی این رشته همراه بوده است. نیکولاس لطیفی راننده ایرانی - کانادایی از فصل جدید رقابت های فرمول یک به عنوان یکی از دو راننده اصلی تیم ویلیامز در مسابقات حضور خواهد داشت. این برای نخستین بار در تاریخ است که یک راننده ایرانی تبار در فرمول یک ظاهر می شود.

نیکولاس لطیفی؛ یک ایرانی در فرمول یک

مدیران تیم ویلیامز تاکید کردند که راننده رزرو تیم یعنی نیکولاس برای فصل 2020 فرمول یک جایگزین رابرت کوبیتسا خواهد شد. این خبر در حالی منتشر می شود که مدت ها زمزمه حضور این راننده در فرمول یک شنیده می شد. لطیفی که هم اکنون در مسابقات فرمول 2 حضور دارد و در جدول رده بندی این مسابقات در جایگاه دوم قرار گرفته، فصل آینده در کنار جورج راسل دو راننده اصلی تیم ویلیامز را تشکیل خواهند داد.

نیکولاس لطیفی چه کسی است؟

پدر نیکولاس، مایکل لطیفی تاجر ایرانی - کانادایی و صاحب شرکت مواد غذایی سوفیناست. مادر او نیز ماریلنا دختر خانواده معروف ساپوتو است. مایکل، پدر نیکولاس یکی از ثروتمندترین افراد کانادا به حساب می آید. شرکت او در زمینه تهیه گوشت با محصولات تازه و منجمد فعالیت می کند. او شرکتش را در سال 2006 تاسیس کرد و در سال 2010 به سوددهی 130 میلیون دلاری دست یافت.

لطیفی در سال 2012 با راه اندازی شرکت صنایع غذایی سانتاماریا فعالیت مالی اش را گسترده و در زمینه محصولات دریایی و روغن زیتون و محصولات ایتالیایی نیز سرمایه گذاری کرد. اما علاوه بر مایکل، مادر نیکولاس هم جزو ثروتمندترین زنان جهان به حساب می آید. او که دختر خانواده قدرتمند و پولدار ساپوتو است، ثروتی به مراتب بیشتر از شوهرش دارد. خانواده ساپوتو صاحب شرکت لبنیاتی است که در بیش از 40 کشور جهان فعالیت می کند و گردش مالی چند ده میلیارد دلاری در سال دارد. شرکتی که در سال 1954 توسط یک مهاجر ایتالیایی در کانادا تاسیس شد و حالا لینو ساپوتو پدر خانواده صاحب ثروت 5.6 میلیارد دلاری است.

خانواده لطیفی وارد فرمول یک می شوند

زمانی نام خانواده لطیفی یعنی مایکل و ماریلنا در رسانه های ورزشی جهان مطرح شد که خبر سرمایه گذاری 200 میلیون پوندی این خانواده در گروه مک لارن، یکی دیگر از تیم های حاضر در فرمول یک منتشر شد. شرکتی که این سرمایه گذاری را انجام داد، شرکت نیدالا (Nidala) یکی از شرکت های کوچک مایکل با مدیریت نیکولاس بود. این سرمایه گذاری باعث شد تراز مالی مک لارن مثبت شود و بزرگی این امپراتوری صنعت خودروسازی به 2.75 میلیارد دلار برسد.

هنگامی که خانواده لطیفی در کنار فعالیت پسرشان در مسابقات فرمول دو چنین سرمایه گذاری بزرگی در مک لارن کردند، خیلی ها معتقد بودند که مایکل و ماریلنا دنبال راهی هستند تا پسرشان را در رقابت های فرمول یک صاحب یک ماشین کنند. اما کارشناسان بر این عقیده بودند که خانواده لطیفی صرفا به این خاطر که این تجارت پرسود است، پول شان را روانه فرمول یک کرده اند. بررسی ها نشان می دهد با توجه به درآمد فزاینده رقابت های فرمول یک و قرارداد های جدید حق پخش تلویزیونی در سال 2021 سود سرشاری نصیب خانواده لطیفی خواهد کرد.

با این حال نمی توان منکر تاثیر چنین سرمایه گذاری ای در پیشرفت نیکولاس شد؛ لااقل از این منظر که مک لارن می تواند از طریق فناوری به تیم های کوچک مثل ویلیامز کمک کند و طبیعتا همین روابط کاری و حرفه ای در تصمیم گیری تیم ها تاثیرگذار است.

کارنامه رانندگی نیکولاس

نیکولاس که هم اکنون 24 ساله است، از سال 2012 و زمانی که تنها 17 سال سن داشت تبدیل به یک راننده حرفه ای شد. او در مسابقات فرمول 3 ایتالیا و در سال 2012 با تیم BVM شرکت کرد و طی 24 مسابقه یک پیروزی به دست آورد و فصل را با قرار دریافت در جایگاه هفتم به انتها رساند. نیکولاس به تدریج توانست به مسابقات بین المللی راه پیدا کند. او در هر سال مسابقات متعدد کشوری و اروپایی و جهانی را در رده فرمول 3 تجربه کرد. در سال 2014 به رقابت های زیرگروه فرمول یک با عنوان GP2 رسید و از سال 2016 توانست به عنوان راننده تمرینی تیم رنو مک لارن استخدام شود.

از سال 2017 نیکولاس وارد مسابقات فرمول 2 شد و با تیم DAMS قرارداد بست. او در سال اول حضورش در این تیم در 24 رقابت یک پیروزی به دست آورد و در نهایت پنجم شد. سال 2018 لطیفی علاوه بر حضور در رقابت های فرمول 2 در تیم Force India، تیمی که از همان سال وارد مسابقات فرمول یک شده بود، به عنوان راننده تمرینی حاضر شد. نیکولاس فصل 2018 فرمول 2 را با یک پیروزی از 24 رقابت و عنوان انتهای نهمی تمام کرد. از آغاز سال 2019 لطیفی چهره متفاوتی از خود در رقابت های فرمول2 نشان داده است.

او در 23 مسابقه از ابتدای فصل با 4 پیروزی به دست آورده و در فاصله یک رقابت تا انتها فصل در جایگاه دوم حضور دارد. آخرین مسابقه فصل لطیفی در ابوظبی برگزار خواهد شد. امسال، اما به طور همزمان لطیفی با تیم ویلیامز نیز همکاری اش را آغاز کرد. او در این پیش فصل 2020 فرمول یک شش تمرین اول و سه روز تست را پشت سر گذاشت و در نهایت به عنوان راننده اصلی تیم ویلیامز در رقابت های فصل آینده معرفی شد.

لطیفی ویلیامز را نجات می دهد؟

تیم روکیت ویلیامز ریسینگ که از این فصل لطیفی را در ترکیب خود می بیند، فصل گذشته بین 10 تیم حاضر در جایگاه دهم قرار گرفت. رانندگان این تیم یعنی روبرت کوبسیا لهستانی و جرج راسل انگلیسی نتوانستند عملکرد موفقی از خود نشان دهند. بهترین رتبه این دو راننده در تمام طول فصل قبل مربوط می شود به جایگاه دهمی کوبسیا در گرندپری آلمان که یک امتیاز برایش به ارمغان آورد. راسل، اما همان یک امتیاز را نیز دشت نکرد و این دو راننده در انتها فصل در رده های نوزدهم و بیستم ایستادند.

حال ویلیامز امیدوار است با حضور لطیفی بتواند نتیجه بهتری نسبت به فصل قبل بگیرد. خود لطیفی که در این مورد بسیار هیجان زده است. این راننده ایرانی - کانادایی که در بیوی پیج اینستاگرامش سه پرچم ایران، کانادا و ایتالیا به چشم می خورد در مورد پیوستنش به ویلیامز در اینستاگرامش نوشت: خیلی هیجان زده ام که اعلام کنم در فصل 2020 فرمول یک برای تیم ویلیامز رانندگی خواهم کرد. این رویای من بود که به حقیقت پیوست و هنوز درست و حسابی باورش نکرده ام.

او همچنین در مورد فصل بعد مسابقات نیز در یک مصاحبه گفت: من از فرصتی که ویلیامز در اختیارم قرار داده متشکرم. من حداکثر تلاشم را خواهم کرد و هر کاری انجام می دهم تا تیم را به جلو ببرم و به نتایجی برسیم که بتوانیم به آن افتخار کنیم.

منبع: برترین ها

به "نیکولاس لطیفی؛ یک ایرانی در فرمول یک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیکولاس لطیفی؛ یک ایرانی در فرمول یک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید