منظره توسعه روابط تجاری با ازبکستان روشن است

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: ازبکستان رویکرد مثبتی را با ایران شروع نموده و منظره توسعه روابط تجاری با این کشور روشن است.

منظره توسعه روابط تجاری با ازبکستان روشن است

محمد حسین روشنک رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: ازبکستان ارتباط خوب و رویکرد مثبتی را با ایران شروع نموده و منظره توسعه روابط تجاری با این کشور روشن است، اما تحقق آن افزایش کالا ها در سبد صادراتی ایران را می طلبد.

او با اشاره به سفر رئیس جمهور به کشور ازبکستان اضافه کرد: دیدگاه آقای رییسی نسبت به کشور های همسایه همراه با برقراری دوستی، همگرایی و برادری است که تا به امروز نیز موثر واقع شده است.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: سفر قبلی رئیس جمهور به تاجیکستان و ترکمنستان منجر به گشایش های زیادی در روابط مالی و تجاری با آن کشور ها شد و در توسعه روابط با قزاقستان و قرقیزستان نیز موثر بوده است.

روشنک اعلام کرد: کشور ازبکستان نیز سیاست باز را دنبال می نماید که این نگرش برای فعالان مالی بسیار موثر است، ایران نیز مشکل خاصی در روابط سیاسی، مالی و تجارت با ازبکستان ندارد.

او مشکل اصلی ایران در توسعه روابط تجاری را ناچیز بودن کالا های قابل رقابت با بازار های جهانی در کشور های هدف صادراتی ذکر و توضیح داد: در صادرات نمی توان کشور مقابل را وادار کرد که کالا های ایرانی را با قیمت بالاتر از کالا های مشابه دیگر خریداری کند، زیرا قیمت تمام شده کالا های فراوریی - صادراتی ما بالا است.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی تاکید نمود: متاسفانه ایران از امکانات صادراتی وسیعی که مورد احتیاج کشور هایی مانند ازبکستان باشد، برخوردار نیست و سبد صادراتی این کشور نمی تواند با سبد صادراتی کشور هایی از جمله ترکیه رقابت کند، این مشکل به بخش فراوری ایران بازمی شود به طوریکه فراوریات این بخش به طور عمده مصرف داخلی دارد.

روشنک اظهار کرد: ما کالا های زیادی (البته به جز زعفران و پسته) برای صادرات به ازبکستان که قادر به رقابت با بازار در آن کشور باشد، نداریم لذا قبل از هر چیز در توسعه روابط تجاری باید سبد کالا های صادراتی ما متنوع تر و مقرون به صرفه تر باشد.

وبلاگ مهدی آبادانی خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "منظره توسعه روابط تجاری با ازبکستان روشن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منظره توسعه روابط تجاری با ازبکستان روشن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید