چگونه باربیکیو گازی و زغالی را تمیز کنیم؟ ، تمیز کردن باربیکیو و دستگاه گریل با 7 روش ساده

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، چنانچه دوستدار غذاهایی هستید که روی باربیکیو طبخ می شوند، برای افزایش کیفیت غذایتان، تمیز بودن باربیکیو و کباب پز بسیار اهمیت دارد.

چگونه باربیکیو گازی و زغالی را تمیز کنیم؟ ، تمیز کردن باربیکیو و دستگاه گریل با 7 روش ساده

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، چنانچه دوستدار غذاهایی هستید که روی باربیکیو طبخ می شوند، برای افزایش کیفیت غذایتان، تمیز بودن باربیکیو و کباب پز بسیار اهمیت دارد. در صورتی که در پی شیوه های تمیز کردن باربیکیو و کباب پز هستید، با ما همراه باشید.

وسایل مورد احتیاج برای تمیز کردن گریل و باربیکیو

برس گریل: می توانید از یک برس سیمی برای ساییدن میله های فلزی گریل بهره ببرید.

اسفنج زبر: اسفنج های زبر با آنکه سخت هستند تا چربی های چسبیده به کباب پز را از بین ببرند، به قسمت های ظریف دستگاه گریل شما هم آسیب نمی رسانند.

کاردک: کاردک برترین وسیله برای از بین بردن با بقایای چرب و چسبیده به دستگاه گریل شما است. هرچند پیدا کردن کاردک مخصوص تمیز کردن کباب پز کار دشواری نیست، اما می توانید از کاردک نقاشی هم بهره ببرید.

مایع ظرفشویی: برای تمیز کردن دستگاه گریل از مایع ظرفشویی بهره ببرید.

دستکش کار: استفاده از دستکش کار، امینت دستان شما را هنگام تمیز کردن دستگاه گریل بالا می برد.

ماشین ظرفشویی

در صورتی که سینی مربوط به باربیکیوها کوچک هستند بهتر است آنها را با استفاده از ماشین ظرفشویی تمیز کنید. بهتر است در چنین شرایطی ماشین ظرفشویی را روی چرخه تابه بگذارید و پس از چند دقیقه سینی ضدعفونی شده را از دستگاه خارج کنید.

استفاده از بخار

چنانچه در طول روز از باربیکیو خود استفاده نموده اید، بعد از خاموش کردن کباب پز، گریل را با روزنامه خیس بپوشانید و درب آن را ببندید. بگذارید درب کباب پز برای 30 دقیقه بسته بماند تا بخار کار خود را انجام دهد.

استفاده از اسپری سرکه

قدری از سرکه سفید را با آب مخلوط کنید. پس از آن بهتر است محلول آماده شده را روی گریل اسپری کنید. پس از قرارگیری محلول روی گریل بهتر است 9 دقیقه صبر کنید تا قسمت های مورد نظر تمیز شوند. پس از اسپری شدن سرکه روی گریل با استفاده اسکاچ میله را تمیز کنید.

استفاده از قهوه و محلول آن

یکی از برترین شیوه ها تمیز کردن باربیکیو و کباب پز استفاده از قهوه است. اول بهتر است یک سطل قهوه خیس در اختیار داشته باشید. پس از آن بهتر است باربیکیو را داخل آن محلول بگذارید. اسید و خاصیت قهوه سبب می گردد که همه کثیفی های باربیکیو از بین برود.

استفاده از آب جوش و فویل

برای برطرف کثیفی ها و آلودگی های باربیکیو می توانید از محلول آب جوش و مایع ظرفشویی بهره ببرید. پس از آن با استفاده از فویل می توانید سطوح را به آسانی تمیز کنید.

استفاده از پیاز

وقتی که هنوز مقداری گرما در گریل وجود دارد، یک پیاز را به چنگال وصل نموده و روی میله های داغ بمالید. آب موجود در بخار پیاز آن ها را تمیز نموده و هر نوع غذای گیرنموده را از بین می برد.

جوش شیرین

کمی جوش شیرین را روی گریل پاشیده و قدری از آن را هم در آب حل کنید تا یک خمیر نرم به وجود بیاید. بعد از چند دقیقه خمیر را بر روی قسمت های آلوده تر بمالید. در آخر، با استفاده از اسکاچ ظرفشویی و کاردک همه نقاط دستگاه کباب پز را تمیز نموده و آن را برق بیندازید.

مراحل تمیزکاری دستگاه گریل

برای شستشوی گریل باید ابتدا قطعاتی جداشدنی آن را جدا کنید. سپس گاز آن را قطع کنید. بعد می توانید مطابق شیوه های زیر گریل مورد نظر خود را تمیز کنید و به شیوه مناسب نگهداری از باربیکیو و کباب پز برسید.

- جدا کردن شلنگ گاز

- تهیه یک سطل آب صابون

- جداسازی قطعه های باربیکیو

- پاک کردن چربی های اضافی

- تمیزکاری قطعات جدا شده

- وصل کردن مجدد باربیکیو بهم

- روشن کردن دستگاه

تمیز کردن باربیکیوی زغالی

از آنجا که تمیز کردن باربیکیو و کباب پز زغالی، شامل تمیز کردن خاکستر و زغال هم می گردد، بهتر است این کار را در بیرون از خانه انجام دهید.

اگر امکان دارد، میله های گریل را جدا کنید. جدا کردن این میله ها کار شما را خیلی آسان تر می نماید.

میله های گریل را می توان با استفاده از برس سیمی دسته دار به خوبی تمیز کرد. چنانچه برس ندارید، می توانید از یک سیم ظرفشویی (یا فویل آلومینیومی مچاله شده) و انبر منقل هم یاری بگیرید.

پس از تمیز شدن میله ها، با استفاده از حوله های کاغذی تاشده یا پارچه، آن ها را به روغن نباتی آغشته کنید. این پوشش روغنی سبب می گردد تا دفعه بعدی که به سراغ کباب پز خود می روید، غذا به میله ها نچسبد. این کار همینطور از زنگ زدن میله ها هم پیشگیری می نماید.

جمع شدن بیش از میزان خاکستر می تواند سبب خورده شدن کف منقل و سوراخ شدن آن گردد که کنترل درجه حرارت در زمان پخت را سخت می نماید.

بعد از برداشتن همه خاکسترها، درون کوره آشپزی و درب آن را با استفاده از مایع ظرفشویی ملایم و برس تمیز کنید. امکان دارد در داخل درب کباب پز خود تکه های بزرگی از مواد سیاه رنگ را ببینید. نگران نباشید، آن ها رنگ دستگاه شما را خراب نمی نمایند. این رسوبات چربی و دوده را استفاده از یک برس سیمی از بین ببرید.

قدری فویل آلومینیومی را مچاله کنید و از آن برای ساییدن منقل زغال بهره ببرید. با استفاده از آن، هر نوع به جامانده و آلودگی را که با برس از بین نمی رود پاک کنید.

میله های منقل را مجددا در جای خود بگذارید و برای استفاده دوباره، آن ها را با زغال تازه بپوشانید.

اکنون می توانید قسمت بیرونی درب کباب پز و کوره آشپزی را با استفاده از آب صابونی یا اسپری پاک نماینده گریل تمیز کنید.

دستگاه گریل را با حوله خشک نموده و آن را تا استفاده بعدی بپوشانید تا از زنگ زدگی قطعات آن پیشگیری گردد.

منبع: ایسکانیوز

منبع: همشهری آنلاین

به "چگونه باربیکیو گازی و زغالی را تمیز کنیم؟ ، تمیز کردن باربیکیو و دستگاه گریل با 7 روش ساده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه باربیکیو گازی و زغالی را تمیز کنیم؟ ، تمیز کردن باربیکیو و دستگاه گریل با 7 روش ساده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید