کشورهای فارسی زبان میراث ناملموس مشترک دارند

به گزارش وبلاگ مهدی آبادانی، ایرنا/ براساس سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشورهای فارسی زبان میراث ناملموس مشترک دارند.

کشورهای فارسی زبان میراث ناملموس مشترک دارند

محمد مهدی اسماعیلی روز چهارشنبه 16 اسفند در جشن سی سالگی میراث مکتوب در پژوهشگاه هنر و معماری گفت: ایران دارای تاریخ و فرهنگ و تمدن چند هزار ساله است که با ورود اسلام عزیز به ایران این فرهنگ تلالو دو چندانی پیدا کرده است.

وی گفت: تاریخ چند هزار ساله ایران زمین مملو از مفاخر و مشاهیری مانند رودکی، فردوسی و نظامی است که احیای زبان فارسی به واسطه این بزرگان در قرون ابتدایی پس از اسلام صورت گرفت که دوران طلایی تاریخ اسلام محسوب می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه وزارت فرهنگ موظف به پاسداری از میراث ادبی و تاریخی است، گفت: در هیات دولت سه اقلیم فرهنگی اعم از منطقه خراسان، آذربایجان و همدان را تصویب کردیم، قصد ما این است که مقبره و آرامگاه شمس را احیا کرده و بزرگراه حکمت بین اشراق و مشا پیوند بخورد.

وی تاکید کرد: ما به میراث خود و فرزانگان حال حاضر کشورمان که در این جلسه حضور دارند، می بالیم و افتخار می کنیم، ایران ما همیشه مملو از اندیشمندان و دانشمندان بی بدیل بوده است.

اسماعیلی ادامه داد: خوشبختانه تولیدات فرهنگی ما در شاخه های مختلف فرهنگی، ادبی و هنری همیشه باعث افتخار کشور بوده است و امروز تلاش پژوهشگاه هنر و معماری به یک مجموعه مستحکم تبدیل شده است.

وی گفت: من همیشه در کنار خودم مجموعه منشورات را دارم و بنای ما این است که کشورهای فارسی زبان را که میراث ناملموس مشترک با هم دارند به هم نزدیکتر شوند، زیرا در کشورهای دوست هیچ تفاوتی بین اساطیر فرهنگی ایران و کشورهای فارسی زبان وجود ندارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: حوزه فرهنگ ورای هر گونه دلخوری ممکن در فضای سیاسی است. مهمترین ماموریت و رسالت ما و موسسه میراث مکتوب مجموعه پاسداشت بزرگان ایران است که آن را به خوبی انجام داده است.

منبع: همگردی

به "کشورهای فارسی زبان میراث ناملموس مشترک دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشورهای فارسی زبان میراث ناملموس مشترک دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید